گزارش تصویری از خودروهای مفهومی در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۷ : بخش اول

خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی شیکاگو سال 2017 میلادی

خودروهای مفهومی برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شیکاگو در سال ۱۹۳۸ به معرض نمایش عمومی گذاشته شدند. اولین خودروی مفهومی نیز مدل Y-Job شرکت خودرو سازی آمریکایی بیوک (Buick) بود. از آن به بعد بود که طراحی و نمایش اینگونه خودروها به امری ضروری برای نمایشگاه های خودرو در سراسر جهان تبدیل شد.

بیوک Y-Job سال 1938 میلادی، اولین خودروی مفهومی جهان

خودروهای مفهومی به زبان ساده یک نمونه اولیه (Prototype) بوده که نمایانگر ایده و هدفی خاص از طراح و سازنده خود است. این هدف می تواند موضوعاتی مانند طراحی ظاهری جدید و انقلابی و یا استفاده از تکنولوژی های روز را در بر گیرد. البته بسیاری از خودروهای مفهومی به خط تولید و تولید انبوه راه پیدا نمی کنند.اما بسیاری نیز مانند مدل i8 شرکت ب ام و که در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد، اولین بار در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک خودروهای مفهومی در نمایشگاه های جهان به نمایش درآمده بود.

در نمایشگاه خودروی شیکاگو سال ۲۰۱۷ میلادی نیز بنا به روال سابق تعدادی از شرکتهای خودروسازی معتبر، نمونه های مفهومی خود را به نمایش عموم گذاشته اند. خودروهآی مفهومی شرکت کننده در این نمایشگاه عبارتند از:

  • شورولت لگوموبیل (Chevrolet Lego Mobile)
  • هوندا پراجکت ۲&4 (Honda Project 2&4)
  • هیوندای سانتافه راک استار (Hyundai Santafe Rockstar)
  • جیپ (Jeep) مدل CJ66
  • کیا (KIA) مدل Niro Triathlon
  • مزدا MX5 میاتا اسپیدستر (Mazda MX5 Miata Speedster)
  • نیسان (Nissan) مدل NV Cargo X
  • نیسان روژ ۱ : جنگ ستارگان (Nissan Rouge One : Star Wars)
  • تویوتا (Toyota) مدل FCV Plus
  • نویوتا FV2
  • تویوتا I-Road
  • فولکس واگن اطلس (Volkswagen Atlas) مدل Weekender Editio

خودروهای مفهومی ارائه شده در نمایشگاه خودروی شیکاگو

شورولت لگوموبیل

این نمونه جذاب که توسط شرکت شورولت به نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۷ ارسال شده، با استفاده از هزاران قطعه آجر اسباب بازی شرکت لگو (Lego) ساخته شده است. این ماکت ابعادی در اندازه های واقعی دارد. برای اطلاعات بیشتر به بخش معرفی شرکت شورولت در نمایشگاه خودروی شیکاگو سال ۲۰۱۷ میلادی مراجعه کنید.

لگو بتموبیل در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017

هوندا پراجکت ۲&4 (Honda Project 2&4)

هوندا پراجکت ۲&4 ترکیبی است از یک موتورسیکلت و یک خودروی سواری. این خودروی مفهومی گنجایش تنها یک سرنشین را دارد. موتور هوندا پراجکت ۲&4 نیز یک نمونه ۹۹۹ سی‌سی بوده که توانایی تولید نیرویی معادل ۲۱۲ اسب بخار و حداکثر دور موتور ۱۴.۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. گشتاور تولیدی این وسیله نقلیه نیز ۸۷ پاوند بر فوت مربع (معادل ظ نیوتون متر) است.

نمای جلویی خودروی مفهومی هوندا 2&4 ارائه شده در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017

سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک مجهز به سیستم کلاچ دوگانه است. وزن این خودرو نیز بسیار پایین بوده و هوندا پراجکت ۲&4 تنها در حد و اندازه های یک موتور سیکلت و برابر با ۹۰۰ پاوند (معادل ۴۰۸ کیلوگرم) است. البته این خودرو برای حرکت در جاده های عادی و مسیرهای شهری بهینه سازی شده است.

نمای جانبی خودروی مفهومی هوندا 2&4 ارائه شده در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017

کابین این خودرو بدون سقف بوده و صندلی راننده حالتی معلق و شناور دارد. این خودرو نتیجه برگزاری یک مسابقه طراحی بین مهندسان و طراحان شرکت هوندا بوده که موفق به راهیابی به نمایشگاه خودروی شیکاگو شده است.

هیوندای سانتافه راک استار (Hyundai Santafe Rockstar)

هیوندای سانتافه راک استار یک نمونه تقویت شده و بهینه سازی شده از خودروهای مفهومی شرکت هیوندای بر اساس مدل معمولی هیوندای سانتافه است. این خودرو از یک موتور ۳.۳ لیتری شش سیلندر خورجینی استفاده می کند. نیروی تولید شده توسط موتور این خودرو به هر چهار چرخ (AWD) منتقل می گردد. هیوندای سانتافه راک استار برای عبور از مسیرهای خاکی و خارج از جاده طراحی شده است. به همین منظور ارتفاع آن افزایش یافته و به تایرهای مخصوص آف رود (Off Road) نیز مجهز شده است.

نمایی از بخش جلویی خودروی مفهومی شاسی بلند هیوندای سانتافه راک استار

از امکانات و تجهیزات خاص این خودرو می توان به سیستم تعیلق، فنربندی و ترمز مخصوص مسیرهای خاکی، تایرهای بسیار غول پیکر ۳۵ اینچی ساخت شرکت Mickey Thompson مخصوص مسیرهای خاکی، خروجی اگزوز جدید و متفاوت، سیستم صوتی حرفه ای و وینچ (Winch یا کشنده) ساخت WARN اشاره کرد.

نمایی از بخش عقبی خودروی مفهومی شاسی بلند هیوندای سانتافه راک استار

جیپ (Jeep) مدل CJ66

یکی دیگر از خودروهای مفهومی شرکت کننده در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۷ جیپ مدل Cj66 است. این خودرو بر پایه بدنه جیپ مدل سال ۱۹۶۶ میلادی ساخته شده است. کابین آن برداشتی از مدل TJ بوده که یک موتور قدرتمند هشت سیلندر خورجینی به عنوان پیشرانه آن عمل می نماید. این موتور هشت سیلندر از نوع HEMI بوده و با ۵.۷ لیتر حجم، توانایی تولید نیرویی برابر با ۳۸۸ اسب بخار را دارد.

نمای جلویی خودروی مفهومی جیپ CJ66 ارائه شده در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017

این نیرو توسط یک جعبه دنده شش سرعته دستی به چرخهای جیپ CJ66 منتقل می گردد. سیستم اگزوز این خودرو نیز از نوع با کارایی بالا بوده و اکسلهای عقب و جلوی آن با استفاده از نمونه های تولیدی شرکت موپار (Mopar) و مدل DANA 44 ساخته شده است.

نمای عقبی خودروی مفهومی جیپ CJ66 ارائه شده در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017

 

کیا (KIA) مدل Niro Triathlon

کیا مدل Niro Triathlon خود را به بخش خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی شیکاگو سال ۲۰۱۷ میلادی ارسال نموده است. این خودرو یک نمونه خاص بوده که برای ورزشکارن حرفه ای و دوستداران ورزش طراحی شده است. این خودرو از نمونه خودروهای مفهومی خودران (حرکت بدون نیاز به دخالت راننده در مسیر از پیش تعیین شده) بوده و با تجهیز به تنها یک صندلی، فضای لازم برای قرار دادن اسباب و اثاثیه و تجهیزات پر تعداد ورزشکاران مانند دوچرخه و یا کوله پشتی های متعدد و انواع کفش ها را فراهم می نماید.

 

خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017 - نمای جلویی کیا Niro Triathalon

 

درهای این خودرو هم برخلاف جهت همدیگر (Suicide Doors) باز شده و دسترسی ساده و راحتی را به درون کابین برای راننده فراهم می نماید. از دیگر تجهیزات موجود در کیا Niro Triarhlon می توان به یک دوش کوچک و نیز یک یخچال اشاره کرد.

 

خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017 - کیا Niro Triathalon

 

مزدا MX5 میاتا اسپیدستر (Mazda MX5 Miata Speedster)

این مدل مفهومی از مزدا میاتا، به نوعی الهام گرفته از طراحی خودروهای مسابقه ای و اسپرت دهه ۱۹۵۰ میلادی است. این خودرو در حدود ۱۵ درصد سبک وزن تر از نمونه موجود در خط تولید مدل میاتا است. این خودرو علاوه بر ظاهر زیبا و جذاب، نمونه ای بسیار سریع و پرشتاب در پیست های مسابقه نیز خواهد بود.

 

خودروهای مفهومی نمایشگاه خودرو شیکاگو 207، نمایی از مدل مفهومی مزدا MX5 میاتا خودروهای مفهومی نمایشگاه خودرو شیکاگو 207، نمایی از مدل مفهومی مزدا MX5 میاتا

 

 

منبع : chicagoautoshow.com

نوشته گزارش تصویری از خودروهای مفهومی در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۷ : بخش اول اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.