گوگل Boston Dynamics را می‌فروشد

 

nsxe6t0q5xiubyhu22smنزدیک به یک ماه پیش، ویدیویی در اینترنت منتشر شد که روباتی انسان‌نما را که در برف راه می‌رفت و تعادل خود را حفظ می‌کرد، نشان می‌داد. در ظاهر Boston Dynamics و شرکت مادر آن، گوگل، در حال گسترش مرزهای روباتیک هستند. اما در پشت پرده، داستان دیگری در جریان بود. مدیران اجرایی شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل، به این فکر می‌کنند که تمام شرکت‌هایی که زیر چتر این شرکت هستند، برنامه‌هایی برای ساخت محصولاتی داشته باشند که درآمد واقعی عاید این شرکت کنند. آنها به این اجماع رسیدند که Boston Dynamics تا چند سال آینده قادر به اینکار نخواهند بود و به این نتیجه رسیدند که Boston Dynamics را بفروشند. خریداران احتمالی این شرکت عبارتند از: موسسه تحقیقاتی تویوتا، بخشی از شرکت تویوتا و آمازون. هر دو شرکت از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

خرید Boston Dynamics بخشی از ولخرجی بود که گوگل در سال 2013 در زمینه رباتیک از خود نشان داد. این خرید از طرف اندی روبین، مدیر سابق اندروید، هدایت می‌شد و نزدیک به 300 مهندس رباتیک را به گوگل آورد. بخش رباتیک گوگل بعدها، Replicant نام گرفت. اما این بخش دارای سه مشکل شد: تغییر مدیران، عدم همکاری بین شرکت‌های زیرمجموعه و شکست در پیداکردن مدیر جدید. مهمترین دلیل این تصمیم، عدم همکاری بین محققان Boston Dynamics و دیگر محققان گوگل در توکیو و کالیفرنیا و همچنین خودداری Boston Dynamics از ارایه محصولی بازارپسند بوده است.

اما این تصمیم به چه معناست؟ آیا این نشان می‌دهد که گوگل برای همیشه از رباتیک دست کشیده است یا این فقط حرکتی موقتی بوده است؟! برای پرسش به این پاسخ بد نیست نگاهی به تاریخچه Boston Dynamics داشته باشیم. مایک گنرت، رییس بخش رباتیک انیستیتو پلی‌تکنیک ورکستر میگوید که Boston Dynamics از سال 1992 تا الان در حال جابجایی مرزهای رباتیک بوده است و هر کس که آن را بخرد، جای پای محکمی برای خود در بازار رباتیک بدست خواهد آورد. جف کاگان، تحلیلگر صنعت رباتیک در مورد این حرکت گوگل می‌گوید:

با توجه به جایگاهی که Boston Dynamics در رباتیک دارد، این حرکت تنها می‌تواند یک معنا داشته باشد: عقب‌نشینی کامل گوگل از رباتیک. اگر  آنها می‌خواستند در بازار رباتیک بمانند، Boston Dynamics بهترین گزینه بود.

نوشته گوگل Boston Dynamics را می‌فروشد اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.