گپ و گفتی صمیمانه با هواوی نوا ۲ پلاس

کمپانی چینی هواوی چندی پیش به صورت رسمی از نوا 2 پلاس پرده برداشت. این گوشی بالارده یکی از محصولات خاص هواوی است و ظاهرا آمده تا تغییر و تحولاتی در بازار ایجاد کند.

چند روزی می‌شود که نوا 2 پلاس مهمان آی‌تی‌رسان شده و آن را در مقالات متعدد و از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده‌ایم. تاکنون هر آنچه در رابطه با این گوشی خوانده‌اید، از زبان منتقدان بوده و هیچکس به نوا جان این فرصت را نداده که خودش لب به سخن بگشاید، از خودش بگوید و ما را مستفیض نماید!

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا این سوگلی هواوی را بر روی یک صندلی بنشانیم، چایی برایش بریزیم و گپ و گفتی صمیمانه با او داشته باشیم. حال اگر می‌خواهید حرف‌های نوا 2 پلاس را بشنوید، در ادامه با ما همراه باشید…

کمی از خودت برایمان بگو؟ نامت چیست، اهل کجایی، کی متولد شده‌ای و روزگارت را چگونه می‌گذرانی؟

سلام به همه! نوا 2 پلاس هستم، یک گوشی خاص و متفاوت از برند هواوی! می 2017 (خرداد ماه 96) به دنیا آمدم؛ بچه ناف چین هستم و از این بابت به خودم می‌بالم. در حال حاضر مشغول جهان‌گردی هستم و هر روز سر و کله‌ام در کشوری جدید پیدا می‌شود تا بتوانم خودم را به دنیا نشان دهم. اخیرا هم که وارد ایران شدم و واقعا فکرش را نمی‌کردم که تا این حد مهمان‌نواز باشید.

مرسی از لطف شما اما احتمالا می‌دانی که ایرانی‌ها دل خوشی از چینی‌ها ندارند! نگاهت به این موضوع چگونه است؟

در چین نیز همچون سایر نقاط دنیا شما می‌توانید انواع و اقسام جنس‌ها را بیابید. ما هم محصول با کیفیت داریم و هم بی‌کیفیت! اینکه برادران قاچاقچی هرچیزی فاقد کیفیت لازم است را وارد کشورتان می‌کنند، تقصیر ما نیست! در حال حاضر همین اپلی که برایش سر و دست می‌شکنید، در چین تولید می‌شود! در واقع ما با توجه به نیروی کار و همچنین هزینه‌های کمی که نسبت به سایر مناطق دنیا از سازنده طلب می‌کنیم، بهترین مکان برای رونق کسب و کار هستیم. اینگونه می‌شود که اکثر کمپانی‌های مطرح دنیا ساخت تولیدات‌شان را به چین می‌سپارند و شما استفاده می‌کنید. چطور می‌شود که اپل می‌خرید و به به و چه چه می‌کنید اما نوبت به گوشی‌های دیگر می‌رسد به آن‌ها لقب چینی می‌دهید؟ مگر هر دو در کشور ما تولید نمی‌شوند؟!

به نظرم ایران نیاز به یک فرهنگ‌سازی جدی دارد. باید به آرامی این واژه چینی بودن را از ذهن‌ها پاک کرد، چشم‌ها را شست و با نگاهی متفاوت به کالاها نگریست! طوری که دیگر بحث کشور و چینی بودن و این حرف‌ها مطرح نباشد و هر چیزی را از روی کیفیتش بسنجید. چند سالی می‌شود که محصولات هواوی در ایران دیده می‌شوند و حالا ما ثابت کرده‌ایم که اگر بهترین نباشیم، حداقل یکی از بهترین‌ها هستیم. این درست نیست که به دلیل چین، کالا را قضاوت کنید! همانطور که ما تمام ایرانی‌ها را به دلیل برخی افراد قضاوت نمی‌کنیم!

صحبت کاملا منطقی داشتید. اما بگذارید حال و هوا را عوض کنیم و کمی تخصصی‌تر بحث نماییم. چرا شما مانند نسل قبلی از پردازنده کوالکام استفاده نکردید؟

سوال‌تان را با سوال پاسخ می‌دهم! تا به حال فکر کرده‌اید که چه می‌شود که یک گوشی با این همه امکانات، قیمت پایینی دارد؟! دلیلش چیزی نیست جز، کاهش هزینه‌های ساخت! پدر من (منظورش هواویه) برای برادر بزرگترم (نوا پلاس) از چیپست کوالکام استفاده کرده بود که خب فناوری ساخت متفاوتی داشت و توانایی‌هایش در برخی بخش‌ها همچون فیلم‌برداری 4K هم بیشتر بود. اما استفاده از این چیپ، هزینه بسیار زیادی را روی دستش گذاشت. بنابراین دو راه بیشتر نبود، یا می‌بایست کلی امکانات به برادرم اضافه می‌شد و قیمتش بالا می‌رفت و یا اینکه پدرم با ارایه قیمتی بهتر، قید چیپست کوالکام را می‌زد که خب با توجه به سابقه قبلی انتخاب گزینه دوم منطقی‌تر بود.

پدرم آدم مردم دوستی است و اصلا تحملش را ندارد که مردم را ناراضی ببیند. به همین دلیل یک سال تمام کوشید و تمام زورش را زد تا بخش پرخرج برادر بزرگترم را حذف کند و از چیپست اختصاصی برای من بهره بگیرد. نتیجه این تلاش شبانه‌روزی در یک سال گذشته، این شد که هزینه‌ها کاهش یافت و حالا من در بخشی چون دوربین و صدا حتی از پرچم‌داران بازار هم سرترم! در واقع از لحاظ سخت افزاری من با میزان رم بیشتری تولید شده‌ام و قدرتم در حد و اندازه‌های نسل قبلی است؛ تنها فیلم‌برداری 4K از من حذف شده اما بجای آن کلی آپشن دیگر اضافه شده که می‌توانید استفاده کنید و حالش را ببرید.

اگر ناراحت نمی‌شوید، بگذارید یک سوال شخصی بپرسم! چرا شما انقدر شبیه به اپل هستید؟

کی؟ من؟! بنده این صحبت شما را کاملا تکذیب می‌کنم! ببینید در دنیای امروزی و از دید شما جوانان، هرکسی که کاری را زودتر انجام دهد تبدیل به ابرقدرت می‌شود و تلاش سایرین به چشم نمی‌آید. استفاده از یک قابلیت ویژه آن هنم در یک دستگاه، به این راحتی‌ها که فکرش را می‌کنید، نیست! اینطور نیست که یک شخص یا یک کمپانی، ویژگی متفاوتی را در دستگاهش قرار دهد و ما بر روی آن راست کلیک و کپی کنیم و سپس پیست را بزنیم و تمام!

بحث تغییر، نوآوری و خلاقیت در محصولات یک پروسه طولانی دارد و یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. ممکن است دو کمپانی در یک زمان، بر روی یک پروژه خاص فعالیت کنند و یکی زودتر از دیگری به نتیجه برسد. این دلیل نمی‌شود که تمام زحمات کمپانی دوم نادیده گرفته شود و انگشت اتهام را به سمت او بگیرند! گاهی اوقات اپل از ما جلوتر بوده و به جرات می‌توانم بگویم که برخی مواقع هم ما جلوتر بوده‌ایم! به عنوان مثال اگر نگاهی به شجره نامه‌ام بیندازید، می‌بینید که محصولی با نام میت S وجود دارد که از پرچمداران سیب دوست زودتر معرفی شده و از قابلیتی با نام فورس تاچ بهره می‌برد. پس چرا شما نمی‌گویید که اپل این را از هواوی کپی کرده؟! بالاخره هر چه باشد ما زودتر دست به کار شده‌ایم!

با همه این‌ها خودم هم قبول دارم که در برخی مواقع نیم نگاهی هم به سایر محصولات داشته‌ایم. چه اشکالی دارد که نقاط ضعف خودت را کاهش دهی و از نقاط قوت سایر کمپانی‌ها نهایت استفاده را ببری؟!

با توجه به سن کمی که دارید، بسیار با تجربه هستید و صحبت‌های‌تان خیلی کامل و پخته است. نظرتان در مورد خودتان چیست؟! دوستانه بگویم به نظر خودت نقطه ضعفت در کجاست و در چه بخش‌هایی خوب هستی؟!

مرسی از لطف شما. به نظر خودم که سرتاپایم نقطه قوت است! بدنه‌ام تماما فلزی است و حتی پدرم خلاقیت‌ هم به خرج داده و فریم را نسبت به قاب اصلی متفاوت ساخته! نمایشگرم بدون هیچ حرف و حدیثی یکه‌تاز بازار بالارده هاست! از دوربینم که هرچه بگویم کم گفته‌ام؛ شما یک بالارده هم نه، یک پرچمدار و اصلا خدای گوشی‌ها را بیاورید که دوربین سلفی‌اش 20 مگاپیکسلی باشد! یک گوشی در رنج قیمتی من بیاورید که اصلا دوربین دوگانه داشته باشد. همین چند وقت پیش سامسونگ با آن همه دب دبه و کب کبه تازه در نوت 8 برای اولین بار دوربین دوگانه را قرار داد ولی من با قیمتی نصفِ نصفِ آن دوربین دوگانه دارم!

صدایم را شنیده‌اید؟ مکان را به غوغاکده‌ای تبدیل می‌کند! تا به حال هدفون به من زده‌اید و موسیقی گوش کنید؟ هوش از سرتان می‌پراند! اصلا یک سوال؛ این همه سیب سیب می‌کنید و کلی پول بابتش می‌دهید اما من باورم نمی‌شود که یک هدفون را نمی‌توان به او وصل کرد! کیفیت ساخت، باتری و آن‌ همه آپشن نرم‌افزاری خاص را هم که اصلا نیازی به گفتن ندارد. اما خب بالاخره هر خوشگلی عیبی هم دارد! نقص من هم در همان نگرفتن فیلم‌برداری 4K است که یک ایراد بنی‌اسرائیلی به حساب می‌آید! آخر با این وضعیت حجم چه کسی فیلم 4K می‌گیرد؟ خود شما می‌گیرید؟ اصلا کجا می‌خواهید آن را به نمایش بگذارید؟ کی تلویزیون 4K دارد؟!

ماشالا به این نفس! نظر خودتان را گفتید و برای من به شخصه قابل احترام است و جوابی نمی‌دهم. در صحبت‌های‌تان گفتید بالارده! می‌توانم بپرسم بالارده یعنی چه؟!

این که دیگر سوال پرسیدن ندارد! میان‌رده محصولی است که در میانه‌های بازار دیده می‌شود! رنج قیمتی مشخصی دارد و از لحاظ امکانات نیز در حد معمولی است؛ خیلی هنر کند، ظاهرش شبیه به پرچمدارهاست. اما بالارده تنها از لحاظ سخت‌افزاری است که نمی‌تواند رقیب پرچمداران باشد و در سایر بخش‌ها با قیمت کمتر حتی از پرچمدارها هم بهتر است. دقیقا مثل خود من!

احنست! این همه در رابطه با قیمت صحبت کردید، می‌شود بگویید که اصلا قیمت‌تان چند است؟!

ظاهرا قرار شده که با قیمت 1 میلیون و 200 تا 300 هزار تومان در کشور شما به فروش برسم!

بسیار هم عالی! به نظر خودتان این قیمت منطقی است؟!

یعنی می‌‌خواهید بگویید که نیست؟! معلومه که منطقی است! شما یک گوشی بیاورید که در بدو ورود و با این قابلیت‌ها و امکانات ویژه چنین قیمتی داشته باشد. ما گشته‌ایم نبوده، نگردید که نیست! واقعا هم دل و جرات زیادی دارید که بعد از جوش آوردن من، چنین سوالی می‌پرسید!

در پایان اگر صحبتی دارید، می‌توانید از همین تریبون با مخاطبان خودتان مطرح کنید

مرسی از شما و اینکه این فرصت را در اختیار من قرار دادید. من از همه تشکر می‌کنم، از شما و از همه کسانی که این چند وقت مزاحم‌شان شدم متشکرم، خسته نباشید! دلم‌برای‌تان تنگ خواهد شد، برای تشکر کردن‌های محمد، گیر دادن‌های خودت، باشگاه علی‌رضا و محبت پیمان! ای کاش فرصتی می‌بود تا همیشه در کنارتان باشم.

به امید دیداری دوباره، خداحافظ…

نوشته گپ و گفتی صمیمانه با هواوی نوا ۲ پلاس اولین بار در پدیدار شد.