یاهو به خط پایان نزدیک می‌شود

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وال‌استریت ژورنال، مسوولان رده بالای شرکت یاهو برنامه‌ای برای درنظر گرفتن گزینه فروش قسمت‌های اصلی این شرکت و البته سهم خود از غول اینترنتی چینی، Alibaba را مدنظر قرار دارند. 
 
قیمت سهام این شرکت در سال جاری، بیش از 30 درصد کاهش داشته که یکی از دلایل اصلی آن، عملکرد ضعیف این شرکت است. با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد فروش دارایی‌های این شرکت، یکی از راهکارهای موجود، در جهت جلوگیری از تضعیف بیش از حد آن باشد. برای اینکه درک بهتری از عمق فاجعه‌ داشته باشیم بد نیست به برخی آمار و ارقام اشاره کنیم. 15 درصد سهم یاهو از شرکت Alibaba در حال حاضر ارزشی نزدیک به 32 میلیارد دلار دارد و این در حالی است که ارزش یاهو ژاپن چیزی در حدود 5/ 8 میلیارد دلار است. تحلیلگران تخمین زده‌اند که سرویس‌های اصلی یاهو مانند قابلیت جست‌وجو، اخبار، ایمیل و محتویات تجاری و سرگرمی این شرکت، ارزشی در حدود 9/ 3 میلیارد دلار دارند.
 
این در حالی است که ماریسا مایر، مدیرعامل این شرکت که از سال 2012 از گوگل به یاهو عزیمت کرده تا بتواند مشکلات این شرکت را مرتفع کند در سه‌سال گذشته نتوانسته وضعیت این شرکت را سروسامان دهد. تحت رهبری وی، یاهو پلت‌فرم Tumblr را با قیمت 1/ 1 میلیارد دلار و استارت‌آپ حاضر در دنیای مُد یعنی Polyvore را با قیمتی نزدیک به 200 میلیون دلار به خدمت گرفته، اما اوضاع یاهو تغییر چندانی نکرده است. با این وجود، یاهو همچنان جایگاه مطلوبی در میان وب‌سایت‌های مختلف دارد. بر اساس آمار الکسا، یاهو در میان 10 سایت برتر در آمریکا، هند و مکزیک قرار دارد تا امید آن برود به واسطه سرمایه‌گذاری‌‌های جدید، اوضاع برای این شرکت، مساعد شود.
 
پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که مشتریان احتمالی این غول دنیای اینترنت، چه شرکت یا شرکت‌هایی خواهند بود؟تحلیلگران معتقدند شرکت‌های حاضر در بازار اپراتورهای همراه مانند AT&T، شرکت‌های حاضر در حوزه بازار موتور‌های جست‌وجو مانند گوگل و مایکروسافت و حتی NewsCorp، مالک انتشارات وال‌استریت ژورنال می‌توانند در لیست مشتریان احتمالی این شرکت قرارگیرند.