۱۰ تغییر مهمی که اینترنت در زندگی ما ایجاد کرده است

تغییراتی که اینترنت در زندگی ما ایجاد کرده است

سال ۱۹۸۹ میلادی رویدادهای بسیار مهمی را به خود دیده است. تخریب دیوار برلین، مرگ هیروهیتو امپراطور ژاپن، و خروج نیروهای شوروی از افغانستان برخی از رویدادهای مهمی هستند که در ماه های اخر دهه ی هشتاد میلادی اتفاق افتادند. علاوه بر این، در سال ۱۹۸۹ بود که یک دانشمند انگلیسی علوم کامپیوتر به نام تیم بِرنِرز-لی پروپوزالی را برای تحقیق در مورد ” سیستم اطلاعاتی گسترده” در CERN (مرکز تحقیقات هسته ای اروپا)  واقع در اطراف ژنو در کشور سوئیس به ثبت رساند. یک سال بعد، نخستین وبسایت و سِرور جهان در CERN راه اندازی شد.

گویا آی‌تی – در این نوشته به ۱۰ مهمی که این وب جهان گستر در زندگی ما ایجاد کرده است می پردازیم.

موتورهای جست و جو

موتورهای جست و جو

از AltaVista گرفته –که در اواسط دهه ی ۱۹۹۰ رونمایی و در ۲۰۱۳ برای همیشه بسته شد –  تا Google، Yahoo، Baidu و Bing، موتورهای جست و جو به کاربران اجازه می دهند تا با وارد کردن واژه های کلیدی برای یافتن اطلاعات مد نظر خود در میلیاردها وبسایت متنوع جست و جو کنند. این موتورها تعداد جست و جوهای بسیار زیادی را انجام می دهند و طبق آمار سایت رتبه بندی Alexa.com که زیرمجموعه ای از آمازون است، در حال حاضر Google.com بین موتورهای جست و جو در رده ی نخست و Baidu در جایگاه چهارم قرار دارد.

 

خرید و فروش آنلاین

خرید آنلاین

وبسایت هایی چون Amazon، eBay و سایت چینی Alibaba به گذار از خریدهای خیابانی به خرید آنلاین در محیط آرام خانه کمک بسیاری کرده اند. امروزه شما می توانید با کلیک کردن روی موس یا استفاده از یک فرمان صوتی، انواع مختلفی از محصولات – از دستکش های نسوز فر تا خواروبار و کامپیوتر یا تلفن همراه – را سفارش داده و در بیشتر موارد همان روز آن را درب منزل تحویل بگیرید.

 

شبکه های اجتماعی

شبکه ی اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی بسیاری از جمله Facebook،  Twitter، Myspace، Snapchat، Instagram، LinkedIn، Flickr و … برای فعالیت افراد در دسترس هستند . تنها در چند سال اخیر این وبسایت ها به رسانه ی دلخواه بسیاری از افراد برای به اشتراک گذاشتن تفکرات، عکس ها، فیلم ها و حتی بیشتر از آن تبدیل شده اند. مقیاس این سازمان ها واقعا عظیم است. برای مثال، در ۳۱ دسامبر سال گذشته فیسبوک حدود ۲٫۱۳ میلیارد کاربر فعال داشته و ۲۵۱۰۵ نفر را به خدمت گرفته بود.

 

خانه های هوشمند

خانه های هوشمند

اینترنت اشیاء (IoT) فناوری جدیدی است که می تواند تأثیرات فوق العاده ای بر خانه های ما بگذارد. کمیسیون اروپا اینترنت اشیاء را به صورت یک فناوری برای ادغام “دنیای فیزیکی و مجازی، و ایجاد محیط های هوشمند” توصیف می کند. دستگاه هایی را در نظر بگیرید که به اینترنت متصل هستند و می توانند با یکدیگر “صحبت” کنند. یک مثال در این رابطه، می تواند ترموستاتی در خانه ی شما باشد که  می توانید آن را از محل کار و با استفاده از گوشی هوشمند خود تنظیم کنید. امروزه در سراسر دنیا هر روز تعداد بیشتری از خانه ها از “دستیارهای مجازی” مانند  Amazon’s Alexa، Apple’s Siri و یا Google’s Assistant استفاده می کنند.

 

اداره ها و محیط کار

اداره ها

سازمان ها و اداره های کنونی با اداره های ۱۵ یا ۲۰ سال پیش زمین تا آسمان تفاوت دارند. دسترسی به اینترنت پرسرعت باعث شده است که کارمندان به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را لحظه به لحظه کسب کنند، در حالی که کنفرانس های ویدئویی و ارائه ی مطالب به همکاران در آن سوی دنیا نیز مرسوم و متداول شده است. بعلاوه، امروزه برای طیف گسترده ای از کارها از جمله ارسال ایمیل، زمان بندی جلسات، و نوشتن تفهیم نامه ها از کامپیوتر استفاده می شود. در برخی صنایع، کامپیوترها مأموریت هایی بسیار پیچیده و زمان بری از طراحی ساختمان ها و پردازش حجم عظیمی از داده ها را انجام می دهند.

 

تغییر در نحوه ی شکل گیری روابط

همسریابی آنلاین

صفحات وب و اینترنت، نحوه ی جست و جو برای یافتن همسر را متحول کرده اند، به طوری که هر روز افراد بیشتری برای یافتن نیمه ی گمشده ی خود به جای تکیه بر بخت و اقبال، از الگوریتم های مجازی استفاده می کنند.  اینکه بروز چنین تغییراتی در نحوه ی یافتن همسر و روابط عاشقانه پیامدهای مثبت یا منفی بر زندگی افراد دارد، موضوعی است که باید به بحث گذاشته شود. افراد سنتی استدلال می کنند که طبیعت لحظه ای و آنی اپلیکیشن ها و وبسایت ها، ارزش روابط را پایین آورده است. از سوی دیگر، مدافعان روش دوست یابی و همسریابی آنلاین می گویند در دنیای  بسیار متنوع و تفکیک شده ی کنونی، اپلیکیشن ها و وب سایت ها می توانند ملاقات افراد با سلایق مشترک را ساده تر کنند.

 

رسانه ها

تماشای فیلم با استفاده از لپتاپ

استفاده از دی‌وی‌دی ها، سی‌دی‌ ها و سایر رسانه های فیزیکی با جریان یافتن محتواهای تصویری و صوتی در تلویزیون ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند و محبوبیت یافتن آن، رو به کاهش است. برای مثال، در حال حاضر کمپانی Netflix بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک در سراسر دنیا دارد در حالی که سرویس پخش آنلاین موسیقی Spotify در ژانویه ی ۲۰۱۸ ، ۷۰ میلیون کاربر داشته است.

 

نامه های الکترونیکی (ایمیل)

ایمیل

مدت ها  است دوره ای که باید روزها، هفته ها یا حتی ماه ها منتظر دریافت نامه ی یکی از عزیزان، دوستان یا همکارانتان می ماندید به سر آمده است. امروزه با استفاده از نامه های الکترونیکی یا همان ایمیل، افراد می توانند در چند لحظه نامه ای را نوشته و برای فرد مورد نظر خود ارسال کنند، به طوری که هر روز میلیارد ها پیام الکترونیکی در دنیا رد و بدل می شود. در بریتانیا، ۸۲ درصد از بزرگسالان در سال ۲۰۱۷ برای ارسال و دریافت پیام ها از سرویس ایمیل استفاده کرده اند. این آمار نشان می دهد که ارسال و دریافت ایمیل ها به “محبوب ترین فعالیت اینترنتی” در این کشور تبدیل شده است.

 

تلفن های هوشمند

تلفن های هوشمند

تلفن های هوشمند به یکی از حیاتی ترین لوازم زندگی در قرن بیست و یکم تبدیل شده اند. ما برای انجام کارهای بسیاری، از برقراری تماس های تلفنی، پخش موسیقی و ارسال ایمیل گرفته تا مشاهده ی فیلم ها از این دستگاه ها استفاده می کنیم. هیچ نشانه ای از فرونشستن عطش ما برای این دستگاه های دیجیتال احساس نمی شود. بر اساس تحلیلی که کمپانی HIS Markit در سال ۲۰۱۷ انجام داده است، تا سال ۲۰۲۰ تعداد تلفن هوشمند در دنیا به ۶ میلیارد خواهد رسید.

 

بانکداری آنلاین

بانکداری آنلاین

امروزه افراد در سراسر دنیا می توانند به صورت آنلاین پولی را به حساب دیگر منتقل کرده، قبض ها را پرداخت کنند و یا پرداخت های منظمی را به صورت آنلاین تنظیم کنند.  به عنوان مثال در انگلستان محبوبیت بانکداری اینترنتی در حال رشد است و طبق آمار منتشر شده ۶۳ درصد از بزرگسالان در سال ۲۰۱۷ از این خدمات اینترنتی استفاده کرده اند. گزارشی که اخیرا موسسه ی اعتباری U.K Finance با همکاری کمپانی Ernst & Young منتشر کرده است نشان داد که در سال ۲۰۱۶، ۱۹٫۶ میلیون نفر در انگلیس از اپلیکیشن های بانکداری استفاده کرده اند و در هر ثانیه حدود ۱۵۰ نفر وارد حساب کاربری خود شدند.