۳ دلیل برای آنکه سونی از نمایشگر ۴K در اکسپریا Z5 پریمیوم استفاده کرد

 

sony-xperia-z5-premium

هنوز مدت زمان زیادی از معرفی گوشی‌های جدید سونی، یعنی اکسپریا Z5، اکسپریا Z5 کامپکت و اکسپریا Z5 پریمیوم نمی‌گذرد که کمپانی ژاپنی تلاش کرد تا نسل جدید اسمارت‌فون‌های خودش را به نوعی متفاوت‌تر از گذشته به نمایش بگذارد.

اما در این بین، بزرگ‌ترین دستگاه یعنی اکسپریا زد۵ پریمیوم از همه بیشتر مورد توجه قرار گرفت، آن هم به واسطه وجود یک نمایشگر با وضوح 4K که نه تنها همگان را متعجب نمود، بلکه این سوال را نیز به ذهن بسیاری متبادر کرد که چرا؟ آن هم برای سونی موبایل که تا پیش از این یک گوشی با نمایشگر QHD به صورت عمومی هم عرضه نکرده بود (گوشی اکسپریا Z4v تنها مخصوص به اپراتور ورایزون آمریکاست) و اعتقاد داشت که این میزان از وضوح تصویر برای یک گوشی موبایل، امری غیرضروری محسوب می‌شود؛ اما در یک حرکت عجیب، به وضوح تصویری دو برابر حتی بیشتر از QHD حرکت کرده و از آن برای پرچم‌دار ۵.۵ اینچی‌اش بهره گرفت.

در اینجا می‌خواهیم ۳ دلیل اصلی سونی موبایل برای این اقدام عجیب را با هم مرور کنیم.

۱- سونی می‌خواست اولین باشد!

همیشه اولین‌ها به معنی بهترین‌ها و یا کاربردی‌ترین‌ها نیستند! بلکه فقط اول هستند تا نام‌شان به عنوان نخستین شرکت در تاریخ ثبت شود. همان گونه که ال‌جی تلاش کرد با G3 این کار را در ارتباط با نمایشگر QHD انجام دهد و یا همیشه اچ‌تی‌سی به عنوان اولین تولید کننده گوشی اندرویدی شناخته می‌شود، این بار سونی خواست که گوی سبقت را از سایرین ربوده و خودش را به عنوان اولین مطرح کند. به خصوص آنکه در شاخه‌های دیگر، رقبا جلوتر حرکت کرده بودند و شاید تنها زمینه‌ای که برای اول بودن باقی مانده بود، نمایشگر نام داشت! دیگر گوشی‌های با رم ۴ گیگابایت وارد بازار شده بودند و بیشتر از آن معنا نداشت، سال‌ها پیش نوکیا گوشی با بیشترین مگاپیکسل دوربین را روانه بازار کرده بود و از نظر تعداد هسته‌های چیپست گوشی نیز نه تنها نیازی به افزایش احساس نمی‌شد، بلکه سونی تخصصی هم در این زمینه نداشت. پس به سمتی حرکت کرد که هم در آن توانمند بود و هم می‌توانست با اول شدن، نام خود را در تاریخ جاودانه سازد.

Xperia Z5 Premium

۲- سونی می‌خواست که بر سر زبان‌ها بیفتد!

این یک واقعیت است، هر کمپانی هرچقدر هم تلاش کند و محصولات خوب و متنوعی بسازد، تا نامش به دلیلی بر سر زبان‌ها نباشد، بسیاری بدان توجه نخواهند کرد. سونی با آنکه برند بسیار معروف و پرسابقه‌ای است اما در بخش موبایل، چند وقتی است که بر روی نوار ضرر قرار داشته و سهم آن از بازار نیز در حال کاهش بوده است؛ ظاهر پرچم‌دارانش نیز به نحوی نبود که بخواهد توجه چندانی را به خود جلب کند و حتی برخلاف رویه گذشته که هر ۶ ماه یک پرچم‌دار عرضه می‌کرد، آن را به همان سالی یک‌بار موکول نمود تا همه چیز برای آنکه در ذهن بسیاری کم‌رنگ شود، مهیا گردد. پس چه چیزی می‌توانست نام اکسپریای سونی را بر سر زبان‌ها بیندازد؟ هیچ چیز بهتر از یک حرکت خاص در دنیای موبایل نبود، آن هم در مورد بخش مهمی چون نمایشگر که کاربران توجه ویژه‌ای بر رویش دارند و به همین خاطر با علم بر اینکه چنین وضوح تصویری عملا کاربرد خاصی بر روی ابعاد ۵.۵ اینچ ندارد، اقدام به تولید آن نمود تا با این ترفند خاص، به خوبی نام خودش را بر سر زبان‌ها و توجه رسانه‌ها بیندازد تا بسیاری از روی کنجکاوی هم که شده، محصولات جدید این کمپانی را جدی‌تر از گذشته رصد کنند.

Xperia Z5 Premium 2

۳- سونی می‌خواست صنایع فیلم‌سازی‌اش را توسعه دهد

یکی از بزرگ‌ترین زیر مجموعه‌های کمپانی ژاپنی، سونی پیکچرز است که سالانه محصولات بسیار زیادی را در صنعت سینمایی تولید می‌کند. با عرضه تلویزیون‌های 4K از کمپانی‌های مختلف، بسیاری از فیلم‌سازان به سمت تولید چنین محتوایی حرکت کردند اما از آنجایی که هنوز این نمایشگرها در خانه‌های مردم عادی چندان فراگیر نشده است، پس فیلم‌های با این کیفیت که حجم بسیار بالایی نیز دارند، از طرف خریداران چندان مورد استقبال قرار نگرفتند. اما وقتی یک کاربر در دستش اسمارت فونی با وضوح تصویر 4K‌ دارد، آیا به دنبال یک فیلم با محتوای 4K نخواهد رفت؟ به خصوص وقتی که بدانیم این رزولوشن خاص در گوشی، در هنگام نمایش فیلم فعال خواهد شد،‌ متوجه می‌شویم که یکی از اهداف این کمپانی کمک به توسعه چنین وضوح تصویری نه فقط در گوشی بلکه در صنایع سینمایی هم بوده و شاید اکسپریا Z5 Premium تنها یک ابزار جهت سوق دادن بازار به چنین سمتی باشد.

z5-premium-two-day-battery

آیا شما با این دلایل موافق هستید و یا فکر می‌کنید که سونی استدلال دیگری در عرضه نخستین نمایشگر 4K‌ دنیا در دل نمایشگر گوشی موبایلش داشته است؟

نوشته ۳ دلیل برای آنکه سونی از نمایشگر 4K در اکسپریا Z5 پریمیوم استفاده کرد اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.