۵ نکته که امیدواریم اپل در آی‌فون‌های آینده آن‌ها را بهبود ببخشد

هنگامی که اولین بار گوشی آی‌فون X اپل به بازار آمد، تغییرات تاریخی آن همه را محسور خود نمود. نه فقط تغییرات جزئی بلکه نحوه عملکرد آن نیز تغییر کرده بود. شرکت اپل دکمه مشهور دایره‌‌ای هوم و همچنین Touch ID را حذف کرده و جای آن‌ها را به ژست و قیافه و Face ID داده بود.

این امر بسیار جالب بود، با این حال احساس می‌شد که اپل، یک دستگاه ساده و راحت برای استفاده را از بین برده است، ما قضاوت را به بعد از مدت زمانی استفاده از این گوشی هوشمند موکول کردیم و اکنون مطمئن هستیم که اپل، این شاهکار خود را با عشق ساخته و آراسته است، عملکرد نرم و روان، صفحه نمایشی بی‌نظیر و باور‌نکردنی و عمر باتری قابل احترام که تمام این عوامل در ذهن ما یاد یک سخت‌افزار باکیفیت و با کلاس را برای همیشه تداعی می‌کند. با این حال، چند مورد هست که باعث مشکل و تردید در مورد آی‌فون X شده است. احساسی مانند امضای همیشگی شرکت اپل: ” دشمنی با نظرات و تجربه کاربران!”.

کاربران اپل همواره موظف هستند بر روی صندلی ماشین زمان بنشینند، کمربند‌های خود را محکم ببندند و سعی کنند از خدمات گران‌قیمت و قابلیت‌های آینده لذت ببرند. نه قرار نیست ما از دندان‌های (The Notch) اپل شکایت کنیم و حتی ترس از حذف جک هدفون ۳.۵ میلیمتری را نیز پشت سر گذاشته‌ایم. در طی این مدت برخی موارد توجه ما را جلب کرد که نیاز است اپل بیشتر بر ‌روی آنها کار کند تا به راحتی استفاده از آی‌فون X کمک نماید.

iphone x

مورد اول: جابه‌جا شدن بین اپلیکیشن‌ها

سوئیچ و جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌های نصب شده در آیفون X چندان کارامد نیست. اما خبر خوب این است که در به‌روز‌رسانی نسخه بتا ۱، iOS ۱۱.۳، چرخه سوئیچ بین برنامه‌ها بسیار سریع‌تر شده است. بنابراین دیگر رفتن از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر مانند ساعت‌ها پیچ خوردن در جاده پر پیچ و خم چالوس نخواهد بود!

با این حال اگر بخواهید از حرکات جانبی برای این منظور استفاده کنید، برایتان مشکلاتی ایجاد خواهد شد، حرکت به چپ یا راست برای جابه‌جایی سریع بین اپلیکیشن‌ها، ممکن است بسیار گیج‌کننده و حتی ترسناک به نظر بیاید. با توجه به اینکه آی‌فون X به نمایندگی از گوشی‌های آینده اپل، نشان دهنده نحوه عملکرد و طرز کار آن‌هاست، پس بهتر است شرکت اپل وقت بیشتری بر روی بهبود رابط کاربری و عملکرد سوئیچ بین اپلیکیشن‌ها بگذارد.

iphone x

مورد دوم: برآمدگی زشت و نامعقول دوربین

برای مدت‌ها ما با قسمت دوربین گوشی‌های اپل در صلح به سر می‌بردیم و حتی طراحی تپه‌ای گوشی‌های آی‌فون ۷، ۷پلاس، ۸ و ۸ پلاس نیز به نظر بسیاری از کاربران جالب و خوب می‌رسید، تا اینکه نوبت به آی‌فون X رسید که برای‌مان یک قوز زشت و بد‌شکل را در پشت خود به ارمغان آورد. در درون دوربین دوگانه آیفون X، میکروفون نیز تعبیه شده و به نظر ظاهر آن را عجیب و غریب‌تر کرده است.

iphone x

مورد سوم : مرکز کنترل

مرکز کنترل، جایی که دارای کلید‌های روشنایی صفحه و ولوم صدا، دسترسی اتصالات، دکمه‌های کنترل پخش موسیقی و کلید‌های میانبر ابزار ماشین‌حساب است و معمولا دسترسی و بستن آن از طریق پایین کشیدن آن از بالا به پایین صفحه نمایش و برعکس، تنها با یک دست به راحتی و آسانی امکان پذیر خواهد شد، حتی در نسخه‌های آی‌فون پلاس. چون این حرکت برای “خانه” در آی‌فون X نیز در نظر گرفته شده است، پس محل قرارگیری مرکز کنترل نیز متفاوت است و برای پایین آوردن منو، به گوشه سمت راست در بالای صفحه نمایش منتقل شده است.

در حقیقت با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم که قرار گرفتن آن در گوشه بالای یک صفحه نمایش ۵.۸ اینچی با نسبت ابعاد ۹ : ۱۹.۵، بسیار بلند و دسترسی به آن کمی دشوار است.

آزمایش دسترسی به مرکز کنترل هم با یک دست و دو دست نشان داد که با تکان و عدم تعادل گوشی و همچنین کشیدگی انگشت همراه است و از آن بدتر اینکه شما نمی‌توانید مقدار شارژ باقیمانده گوشی را ببینید مگر اینکه این منوی آبشاری مرکز کنترل را باز کنید که به این معنا خواهد بود که شما در طول روز مجبورید بار‌ها این کار را تکرار کنید!

iphone x

مورد چهارم: لبه‌های تیز در دکمه‌های سخت‌افزاری

به دلایلی نامشخص، دیگر خبری از دکمه‌های قرصی شکل و نرم ولوم صدا و پاور که از زمان گوشی آیفون ۶ شاهد آن بودیم، خبری نیست. در گوشی آی‌فون X که در اختیار ماست، آن‌ها نسبتا تیز هستند، البته نه آنقدر که انگشت شما را ببرد اما آن‌قدر تیز هستند که زمان در دست گرفتن، لبه‌ها، بر روی پوستتان خراش بیاندازد.

به‌علاوه در این گوشی، شکاف سیم‌کارت با بدنه گوشی کاملا مطابق و هماهنگ نیست به طوری‌که لبه آن در بیرون می‌تواند باعث خراش افتادن پوست دست شود. به غیر این موارد که اشاره شد، لطافت و نرمی فوق‌العاده بدنه قاب گوشی بسیار عالی است.

البته گزارشات دیگری نیز از برخی کاربران رسیده که اشاره داشته‌اند برخی موارد عجیب را بر روی گوشی‌های آی‌فون X خود مشاهده کرده‌اند و حتی برخی از پیچ‌ها به خوبی سفت نشده‌اند! در هر حال این موارد چندان شایسته یکی گوشی گران‌قیمت و با کلاس نیست، هر چند امکان دارد تنها به چند مورد استثنایی محدود باشد اما در هر صورت اگر این موارد در گوشی که شما برایش ۹۹۹ دلار هزینه کرده‌اید، بود، چه احساسی پیدا می‌کردید؟ ما امیدواریم شرکت اپل در این زمینه و کم کردن چنین مواردی بیشتر تلاش نماید.

iphone x

مورد پنجم: اپل جان یادت باشد، Face ID، تنها راه باز کردن گوشی نیست

بررسی‌ها، ما را به این نتیجه رساند که هر زمان از سیستم تشخیص چهره استفاده شده، در ۹۹ درصد موارد دقیق و بدون اشکال کار کرده است. با این حساب، این سطح عملکرد بسیار تاثیر‌گذار بوده و تماشای کارش حقیقتا لذت بخش است. گاهی اوقات ما حتی متوجه نمی‌شدیم که گوشی در چه زمانی باز شد!

کافی است فقط گوشی را بالا بیاورید و اعلان‌هایتان را مشاهده کنید و طبق عادت همیشگی بر روی اعلان ضربه بزنید و گوشی بلافاصله برنامه را برایتان باز می‌کند.

اما با این حال مکانیسم تشخیص چهره در مقایسه با Touch ID کند‌تر و سخت‌تر عمل می‌کند. تصور کنید گوشی روی میز است! شما مجبورید گوشی را کاملا بلند کنید و یا خودتان را روی آن خم نمایید و به همین راحتی تمامی خوبی‌هایش زیر سوال خواهد رفت. یا شما می‌خواهید مخفیانه گوشی خود را از جیب بیرون بیاورید و آن را باز کنید. خب دیگر ولش کنید تا همین جا بس بود!

البته طبق اخباری که چند روز قبل در آی‌تی‌رسان برای‌تان منتشر کردیم، اپل برنامه‌های برای ارتقای کیفیت و بهبود کار با گوشی‌هایش در سال ۲۰۱۸ دارد. پس جای امیدواری خواهد بود که کم‌کم اپل مدارا و دوستی با نظرات کاربران را یاد بگیرد و سطح انتقاد‌پذیری خود را بالا‌تر ببرد.

نوشته ۵ نکته که امیدواریم اپل در آی‌فون‌های آینده آن‌ها را بهبود ببخشد اولین بار در پدیدار شد.