۹میلیون بازدید از هیات مجازی در عاشورا و تاسوعای ۹۹ صورت گرفت

 
مدیر صدور مجوز ساترا اعلام کرد که در سال گذشته ۹ میلیون بازدید از هیات مجازی در عاشورا و تاسوعا ۹۹ صورت گرفته است. همچنین براساس گفته‌های رئیس ساترا در محرم سال گذشته هدف ساترا این بود تا در نخستین محرم کرونایی ترافیک مصرفی پلتفرم‌های داخلی در پوشش رسانه‌ای هیات‌ها بیشتر از پلتفرم‌های خارجی شود که این امر محقق شد چون طبق آمار میزان کاربران برنامه‌های مذهبی تاسوعا و عاشورا در اینستاگرام کمتر از پلتفرم‌های داخلی بود.
 
به گزارش روابط عمومی ساترا، در جلسه‌ای با حضور رئیس و قائم‌مقام ساترا و نمایندگان رسانه‌های صوت و تصویر، برنامه‌های این رسانه‌ها برای محرم ۱۴۰۰ تشریح شد. محمدرسول حاج اوقلی، مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا در این جلسه در این خصوص گفت: «در محرم سال گذشته ۱۵ هزار هیات به صورت مجازی و واقعی مراسم مذهبی برگزار کردند. خوشبختانه موفق‌ترین پلتفرم‌ها برای پوشش مجازی مراسم عزاداری سیدالشهدا پلتفرم‌های داخلی بودند که این نشان می‌دهد مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم.»
 
او افزود: «سال گذشته هیات آنلاین مراسم حدود هزار هیات فعال را پوشش داد. این پلتفرم در روز تاسوعا نزدیک ۴ میلیون نفر و در عاشورا بیش از ۵/۴ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. ۶۱۲ هیات نیز مراسم خود را از طریق آپارات در اختیار ۲۶۷ هزار کاربر یکتا قرار دادند.»
به گفته مدیر صدور مجوز ساترا پلتفرم آپارات ۴۸ برنامه پخش زنده را در محرم سال گذشته منتشر کرد. او همچنین بیان کرد: «در روز تاسوعا یک میلیون و ۳۷۰ هزار نفر و در روز عاشورا یک میلیون و ۲۰ هزار بازدیدکننده از برنامه‌های مذهبی این پلتفرم بازدید کردند. همچنین برنامه‌های پخش زنده مذهبی آپارات یک میلیون و ۵۲۰ هزار بازدیدکننده داشت.
 
افزایش ترافیک مصرفی پلتفرم‌های داخلی نسبت به پلتفرم‌های خارجی
سید محمد صادق امامیان، رئیس ساترا نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه محرم اتفاق بزرگی است و داشتن دغدغه سلامتی مردم هم ارزشمند است، گفت: «پلتفرم‌های داخلی سال گذشته با این دغدغه و با هدف برداشتن باری از روی دوش جامعه در زمان شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار مراسم عزاداری را به صورت مجازی برگزار کردند. یکی از اهداف مهم ما در نخستین محرم کرونایی این بود که ترافیک مصرفی پلتفرم‌های داخلی در پوشش رسانه‌ای هیات‌ها بیشتر از پلتفرم‌های خارجی بوده است که خوشبختانه این هدف محقق شد.»
 
به گفته امامیان طبق آمار میزان کاربران برنامه‌های مذهبی تاسوعا و عاشورا در اینستاگرام کمتر از پلتفرم‌های داخلی بود.
امامیان تاکید کرد که رسانه‌های صوت و تصویر بخش خصوصی از یک سو در حد مسئولیت‌های اجتماعی، کار خود را به خوبی انجام دادند و از سوی دیگر مسئولیت ویژه خود در دوران کرونا را به خوبی ایفا کردند.
رئیس ساترا همچنین بیان کرد: «میزان استقبال هیات‌ها و حجم ترافیک مصرفی در محرم سال گذشته نشان داد طرح خیمه‌های رسانه‌ای به همت پلتفرم‌های داخلی به نتیجه رسیده است. البته ضعف‌هایی هم وجود داشت که قطعا رفته رفته مرتفع خواهد شد.ساترا علاوه بر زمینه‌سازی، وظیفه معرفی خدمات و تولیدات محتوایی رسانه‌های صوت و تصویر بخش خصوصی در طرح خیمه‌های رسانه‌ای در قالب بسته خبری، کلیپ، زیرنویس و غیره را برعهده دارد.»
 
توجه به دستورالعمل موافقت‌نامه کلی ساترا در تولیدات محتوایی
در ادامه، وحید فرهمند،قائم مقام ساترا طرح خیمه‌های رسانه‌ای در محرم ۱۴۰۰ را باکیفیت‌تر و بهتر از سال گذشته دانست و تاکید کرد که ساترا در مسیر دسترس‌پذیر کردن محتواهای تولیدی پلتفرم‌های داخلی در طرح خیمه‌های رسانه‌ای گام برمی‌دارد.
او با اشاره به تولیدات نمایشی پلتفرم‌ها نیز گفت: «بعضی سرویس‌ها در محرم به دنبال تولید محتوای اختصاصی خصوصا محتوای نمایشی هستند که لازم است تاکید کنم این تولیدات باید مطابق با دستورالعمل موافقت‌نامه کلی ساترا باشد، در مقابل ساترا نیز تلاش می‌کند فرایندهای اعطای مجوز به صورت چابک و کوتاه برای این رسانه‌ها طی شود.»
 
در ادامه این مراسم نمایندگان رسانه‌های هیئت آنلاین، آی‌گپ تی‌وی، آپارات و نمایش‌نت گزارشی در خصوص اقدامات این رسانه‌ها در محرم گذشته و درباره برنامه‌های خود برای محرم ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کردند.