“هویت” شما چطور دزدیده می‌شود؟!

دزدی هویت زمانی اتفاق می‌افتد که از اطلاعات شخصی افراد برای باز کردن حساب کاربری جدید، خرید کردن یا پرداخت مالیات توسط شخصی غیر از صاحب اطلاعات استفاده شود.
 
بیش‌تر افرادی که دزدی هویت را تجربه می‌کنند برای بازیابی از آن مراحل متعددی را طی می‌کنند. در این راستا، راه‌های بسیاری برای بررسی آن‌که آیا شخصی از اطلاعات شما درحال استفاده است یا خیر وجود دارد. برخی از این علایم عبارتند از مشاهده برداشت‌هایی از حساب بانکی به طوری‌که نمی‌توانید این برداشت‌ها را توضیح دهید یا - عدم دریافت صورتحساب‌های بانکی (در صورت دریافت در قبل) یا سایر ایمیل‌ها.
 
هم‌چنین پیدا کردن فعالیت‌های غیرمعمول در حساب مالی، مشاهده صورتحساب‌هایی که شما پرداخت نکرده‌اید، دریافت تماس‌هایی درباره بدهکار بودن در حالی که شما بدهکار نیستید و اطلاع از سوء‌استفاده از اطلاعات از طریق نشت داده در شرکتی که شما کار می‌کنید، می‌تواند از دیگر علایم دزدی هویت باشد.
 
به گفته کارشناسان‌، اگر یکی از علایم هشدار فوق را دریافت کردید، سریعاً وارد عمل شوید؛ با جایی که می‌دانید کلاهبرداری اتفاق افتاده تماس بگیرید و حساب بانکی خود را بررسی و به پلیس گزارش کنید.
 
براساس شرایط، مرحله بعدی می‌تواند بستن حساب‌های کاربری باز به نام شما و یا ارسال گزارش برداشت‌های غیرمجاز به بانکی که در آن حساب دارید، باشد.
 
از سوی دیگر اگر اخیراً هشداری مبنی بر سوءاستفاده از اطلاعات شخصی خود به واسطه نشت داده دریافت کرده‌اید یا کیف پول خود را گم کرده‌ و یا حساب آنلاین شما هک شده است، براساس اطلاعاتی که گم شده، مراحلی وجود دارد که به محافظت در برابر دزدی هویت کمک می‌کند.
 
درصورتی که کلمه عبور آنلاین شما دزدیده شده است، ابتدا به حساب کاربری خود وارد شوید و کلمه عبور را عوض کنید. درصورت امکان، نام کاربری را نیز عوض کنید. اگر نمی‌توانید به حساب کاربری خود وارد شوید، با جایی که حساب کاربری متعلق به آنجاست تماس بگیرید. از آن‌ها بپرسید که چگونه می‌توانید حساب را بازیابی یا از بین ببرید.
 
اما درصورتی که از کلمه عبور یکسانی برای جاهای دیگر استفاده می‌کنید، آن‌ها را نیز تغییر دهید. اگر کلمه عبور متعلق به سایت مالی است یا شماره کارت شما در آن ذخیره شده است، حساب کاربریتان را برای هرگونه تغییر ناشناخته چک کنید.
 
اگر شماره کارت یا اطلاعات حساب بانکی شما دزدیده شده است باید با بانک تماس بگیرید و بخواهید که کارت بانکی یا حساب بانکی شما را باطل کند و درخواست حسابی جدید کنید. تراکنش‌های مالی خود را هم به‌طور منظم بازبینی کنید. مطمئن شوید که از حساب یا کارت شما سوء استفاده نشده است. همچنین درصورتی که پرداخت خودکاری را تنظیم کرده‌اید، آن‌ها را با شما کارت یا اطلاعات حساب بانکی جدید خود به روزرسانی کنید.
 
بر اساس اطلاعات مرکز ماهر(مدیریت امنیت و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) درحالی که دزدی هویت می‌تواند برای هر کسی اتفاق افتد، کارهایی وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش مخاطره این امر شود. در ادامه سه روش برای محافظت از هویت به عنوان بخشی از فعالیت‌های روزمره بیان می‌شود:
 
اول این‌که بیانیه‌های مرتبط با محافظت از هویت را که توسط بانک صادر ‌می‌شود، به دقت و در اغلب اوقات بخوانید. دوم این‌که مهلت زمانی پرداخت‌های خود را بدانید. اگر صورتحسابی در زمانی که انتظار آن‌را ندارید، دریافت کردید، حساب کاربری خود را بررسی کنید و سوم، هرگونه مستندی درباره اطلاعات مالی و شخصی خود را پاره کنید.