ساخت خانواده موتورهای فضایی خانواده “آرش” در پژوهشگاه فضایی/ساخت دستگاه آشکارساز مواد ممنوعه

 
 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از طراحی و ساخت تست موتورهای پرقدرت ماهواره‌ها در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: علاوه بر این محققان این پژوهشگاه موفق به طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز مواد منفجره و مخدر شدند.
 
 حسین صمیمی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری در نشست خبری با بیان این که ماهواره‌ها برای آن‌که از مدار ۴۰۰ کیلومتر به ۷۰۰۰ کیلومتر برسند، نیاز به موتورهای پرقدرت دارند، گفت: این موتورهای پرقدرت درصد عمده‌ای از فعالیت آن‌ها بر تولید انرژی است و بدنه آن باید سبک باشد.
 
صمیمی با تاکید بر این که این نوع موتورهای پر قدرت در این پژوهشگاه طراحی و ساخته شده است، اظهار کرد: در این پروژه خانواده موتورهای فضایی به نام "آرش" را طراحی کردیم و در پروسه ساخت آن از توان علمی دانشگاه‌ها استفاده شده است.
 
وی با بیان این که تست این موتور با موفقیت انجام شده است، در این باره تصریح کرد: این موتورها نیاز به انجام تست‌های شبیه‌سازی و خلا دارند که این تست‌ها در کشور طراحی و پیاده‌سازی شده است و با این نمونه عملکرد موتور و همچنین تست فرستنده انجام شد.
 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خاطر نشان کرد: این دستاورد گام بزرگی در این پژوهشگاه به شمار می‌رود.
 
طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز مواد ممنوعه
 
صمیمی با اشاره به موفقیت محققان این پژوهشگاه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز مواد ممنوعه، گفت: این محققان با طراحی این دستگاه قادر هستند مواد ممنوعه و منفجره و همچنین مواد مخدر را شناسایی کنند.
 
به گفته وی، این محصول در حال حاضر مورد توجه مراکز نظامی و امنیتی قرار گرفته است.
 
اجرای پایلوت پروژه حقابه
 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اجرای طرح پایلوت تعیین حقابه، گفت: در حال حاضر تعیین حقابه یکی از چالش‌های مهم در استان‌های کشور و همچنین در میان کشورها است و بر این اساس این پروژه را اجرایی کردیم.
 
صمیمی با بیان این که این پروژه شامل فعالیت‌های سنسورینگ و سنجش از دور است، ادامه داد: ما درصدد هستیم که پس از تایید این پروژه فراخوانی را منتشر کنیم تا استارتاپ‌های تخصصی را در استان‌های مختلف کشور شناسایی کنیم.
 
وی یادآور شد: ما پس از آموزش این استارتاپ‌ها این پروژه را میان این استارتاپ‌ها تقسیم خواهیم کرد.
 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران همچنین با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه، یادآور شد: در زمینه بالون‌های ارتباطی و مخابراتی توافقاتی را با شرکت ارتباطات زیر ساخت داریم که بر اساس این همکاری ۱۰ بالون مخابراتی طراحی خواهد شد که ۵ مورد آن در کمیته پدافند غیر عامل و مابقی در سازمان زیر ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
صمیمی همچنین به همکاری‌های بین‌المللی این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک از جمله برنامه‌های ما است که به غیر از ایران در کشورهای پاکستان و ترکیه نیز انجام می‌شود.
 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان این‌که این پروژه با همکاری دانشگاه‌های امیرکبیر، خواجه نصیر و شریف اجرایی می‌شود، اظهار کرد: تلاش داریم تا زیرسیستم‌هایی که در پژوهشگاه‌ها و یا شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شدند، در این پروژه‌ها استفاده شوند.