فرصت ۲۱ روزه جهت دریافت مدرک MCSE مایکروسافت در آموزشگاه کندو

 فرصت ۲۱ روزه جهت دریافت مدرک MCSE مایکروسافت در آموزشگاه کندو

طبق آخرین اخبار از وب‌سایت مایکروسافت و شرکت PEARSON VUE، از 31 مارس 2017 میلادی مهلت برگزاری آزمون‌های بین‌المللی MCSE 2012 مایکروسافت به پایان خواهد رسید.

نبی زاده در مورد KPI در مخابرات ایران می‌گوید: KPI، قبلاً هم در شرکت بوده؛ ما به دنبال سطح بلوغ فرایند مدیریت آن هستیم

KPI یا همان شاخص های کلیدی عملکرد ، ابزاری قدرتمند و حیاتی که مدیران و رهبران هر سازمانی در راستای درک میزان موفقیت و نیز انطباق با مسیر برنامه راهبردی از آن استفاده می‌کنند. مجموعه مناسبی از شاخص‌های عملکردی، افق‌های روشنی پیرامون عملکرد سازمان در برابر دیدگان مدیران ارشد نمایان می کند و مواردی از عملکرد سازمان را که باید موردتوجه بیشتر قرار گیرد،...
 
اشاره
محمد نبی زاده، معاون سابق شرکت ارتباطات مبین‌نت است که به همراه تیم هیئت‌مدیره و مدیرعامل جدید وارد شرکت مخابرات ایران شده و سکان معاونت راهبرد و توسعه کسب‌وکار مدیرعامل را به دست گرفته است. دکترای بازاریابی است و در سابقه کار خود، معاونت برنامه‌ریزی و تضمین کیفیت شرکت ارتباطات مبین‌نت، مدیر تحقیقات بازار و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان و مدیر پروژه ره نگاشت سیستم‌های پیام‌رسان شرکت همراه اول را دارد.
 
چشم‌های خسته اش نشان از حجم زیاد و بار سنگین مسئولیت و کارهای جورواجوری دارد که با مسئولیت‌پذیری بالا انجام می‌دهد. جلسات متعدد، زمان‌های متمادی، حرف‌ها، جمله ها، بحث ها و تجارب قبلی، اما آیا با حقیقت این اپراتور کهنه‌کار مخابراتی جفت‌وجور می‌شود؟
 
استراتژی های جدیدی که برای مخابرات برنامه‌ریزی می‌شود؛ آیا این بار مخابرات را به یک جهش رضایت‌بخش مجاب می‌کند؟ ره نگاشت تحول، به همه این سؤالات و ابهامات و تردیدها با امیدواری و اطمینان، پاسخ مثبت می‌دهد. خود دکتر نبی زاده نیز، سال 96 را سالی بسیار نتیجه‌بخش می‌داند و قول ارائه گزارشی از عملکرد مثبت برنامه ره نگاشت را به ما می‌دهد. KPI یا همان شاخص¬های کلیدی عملکرد موضوعی بود که ما را به دفتر دکتر نبی زاده کشاند. برای پاسخ به سؤالات خود در مورد kpi به گفت‌وگو با دکتر نبی زاده، سرپرست معاونت راهبرد و توسعه کسب‌وکار شرکت مخابرات ایران نشستیم که ازنظر می‌گذرد.
 
 
KPI چیست و ضرورت استفاده آن در مخابرات را توضیح دهید.
 
قبل از تعریف، این نکته کلیدی به‌عنوان یک اصل فرض شده است؛ چیزی که نشود اندازه گرفت را نمی‌توان مدیریت کرد. سازمان به‌مثابه یک سیستم است که سنجه‌های کلیدی نقش بازخوردهنده را در این سیستم بازی می کنند. اگر این سنجه ها را به‌درستی تعریف نکرده باشیم، مدیریت و ناوبری مناسبی هم نخواهیم داشت. KPI خلاصه سه کلمه شاخص، کلیدی و عملکرد است. شاخص یا سنجه معیاری برای اندازه‌گیری مقدار یک‌چیز است. نداشتن سنجه مانند رانندگی کردن با چشمان بسته یا بدون داشبورد است.K (Key) به این معناست که چیز مهمی را اندازه‌گیری و سنجش می‌کنیم و شاخص‌هایی که موفقیت در آن‌ها تحقق اهداف سازمانی را تضمین می‌کند و درنهایت،p (performance) که بیانگر عملکرد فرآیند، تیم یا هر بخشی از سازمان است که موردسنجش قرارمی گیرد.
 
در سازمان فرآیند محور، هر اقدامی در قالب فرآیندها انجام می¬شود؛ بنابراین شاخص کلیدی عملکرد اصولاً عملکرد یک فرآیند یا زنجیره¬ای از فرآیندها را نشان می دهد. قطعاً در شرکت مخابرات ایران نیز، اندازه¬گیری و مدیریت بر اساس شاخص-های کلیدی عملکرد انجام‌شده است؛ اما نکته مهم این است که هر فرایندی یک سطح بلوغ دارد و اکنون به دنبال کاربست سطح بلوغ یافته تری از مدیریت بر مبنای KPI ها هستیم. ممکن است کاری انجام شود ولی این‌که آن کار با چه سطح بلوغی صورت می‌گیرد، عملکردی متفاوت را ایجاد می‌کند اینکه KPI را اندازه می‌گیریم آیا در گام بعدی اقدام متناظری تعریف می شود یا نه؟ پروژه بهبودی تعریف می¬شود یا خیر؟ خودمان را با بقیه مقایسه می کنیم یا خیر؟ این ها مصادیقی از همان سطح بلوغ این فرآیند است.
 
KPI به چه دردی می‌خورد؟
 
KPI چندین کارکرد دارد. تمامی نظام های مدیریتی، مبتنی بر چرخه‌ای هستند که بخشی از آن‌یکی از عناصر کنترل، پایش، اندازه گیری یا بازخورد است. ایزو 9001، مدل¬های تعالی سازمانی مانند EFQM و منطق را دارد. چرخه PDCA، مدیریت راهبردی، مدل های مرجع فرآیندی مانند PCF یا eTOM همگی به تکیه‌بر کارکردهای این سنجه های کلیدی توصیه و تأکیددارند. اول اینکه به شما هشدار می‌دهد اینکه چقدر باهدف و وضع مطلوب فاصله‌دارید. KPI ها یک هدف و یک حد پذیرش و آستانه ای دارند که اگر از آن آستانه پایین تر و بالاتر باشید، به شما هشدار می‌دهند. کارکرد دیگر KPI، تبعات توجه به هشدار به‌عنوان یک پروژه یا اقدام بهبود است. اینکه آیا با توجه به عملکرد، پروژه ای را تعریف کرده ایم؟ کارکرد بعدی رضایت ذی‌نفعان است. KPI ها باید این اطمینان را به سازمان بدهند که ذی‌نفعان از سازمان راضی هستند.
 
مسئله بعدی، امکان مقایسه است. با استفاده از KPI ها، سازمان می‌تواند خود را با بازار، رقبا و حتی یک استان با استان دیگر، مقایسه کند. کارکرد خیلی مهم دیگر، اتصال ارزیابی و ارزشیابی فعالیت سازمان و کارکنان و پاداش آن‌ها به عملکردهاست. انواع پرداخت ها، مشوق ها و پاداش ها اگر به عملکرد سازمان گره نخورد، تضمینی بر همسویی همه در جهت اهداف وجود ندارد. در این صورت به سطح بالاتری از بلوغ مدیریت راهبردها و اهداف مبتنی بر سنجه های کلیدی عملکرد دست خواهیم یافت که شرکت¬های برتر و تراز اول از آن بهره می برند. همسویی در تحقق اهداف سازمان، خواسته مشتری و رضایت کارکنان نکته و نقطه مهمی است که می کوشیم شرکت مخابرات ایران به آن دست یابد.
 
آیا در حال حاضر شرکت مخابرات ایران آمادگی این سطح بلوغ مدیریت مبتنی بر KPI را دارد؟
 
شرکت احتیاج به مقدماتی دارد که در حال برنامه‌ریزی و انجامش هستیم. شاخص‌ها طبق قانون 10 80 10، سه سطح دارند. KPI, PI, KRI. این KRI ها از جنس نتیجه بوده و در حقیقت توصیفگر کمی چشم انداز سازمان هستند. سهم 80 درصد مربوط به عملکرد فرآیندهایی هستند که راهبردهای سازمان را اجرا می¬کنند و 10 درصد باقیمانده، کلیدی ترین سنجه های این فرآیندهای کلیدی هستند که تحقق KRI ها را تضمین می¬کنند.
 
KRI ها در بالاترین سطح سازمان به راهبردها و کارت امتیازی متوازن متصل هستند. کارت امتیاز متوازن، ابزار رایج در بخش مدیریت استراتژیک است که به‌اختصار BSC گفته می‌شود. در این مکانیزم ابتدا باید چشم‌انداز سازمان مشخص شود که ما در حال حاضر این کار را در برنامه ره نگاشت انجام داده‌ایم. گام بعدی، تبدیل چشم‌انداز و استراتژی کیفی به شاخص‌های کمی و اهداف قابل‌اندازه‌گیری است. KRI ها همان نتیجه¬ای هستند که نهایتاً به دنبال تحقق آن هستیم. اینکه چگونه این نتایج محقق می شوند، باید در کارت مذکور توسط KPI ها مشخص شود. در این مسیر، ابتدا باید اهداف راهبردی را تعیین کنیم، اهدافی چون افزایش رضایت مشتری، بهبود کیفیت سرویس، کاهش ریزش مشتری و افزایش سودآوری. همچنین باید توازن را چه در داخل سازمان و چه در بیرون سازمان رعایت کنیم و رضایت متوازن همه ذی‌نفعان را به دست آوریم. بر این اساس باید اهداف استراتژی در چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری، جای‌گیرند.
 
البته برای کارت امتیاز شرکت مخابرات ایران یک منظر پنجمی هم به نام فنّاوری اضافه کردیم که به‌زودی از آن رونمایی می‌شود. در این میان، متوازن بودنش بسیار مهم است زیرا باید همه‌چیز را دیده باشیم. ما برای سال آینده تعدادی شاخص خواهیم داشت که پایش خواهند شد و مبنای بسیاری از اقدامات بهبود خواهند بود. ما در سال آینده چندین کارت امتیازی برای حوزه-های مختلف ستادی و معاونین و حتی مدیران مناطق، طراحی خواهیم¬کرد که مشتمل بر اهداف راهبردی و KPI ها خواهد بود.
 
تلاش ما این است که در صورت امکان از همان ابتدا کارت امتیازی بر روی ابزار IT پیاده‌سازی شود. در حال حاضر شاخص های مالی هرماه پایش و گزارش می شوند و ورودی برخی تصمیم گیری ها در سطح سازمان هستند. همچنین درصددیم که این پایش متوازن صورت گیرد و محدود به حوزه عملکرد مالی نباشد. در حال حاضر در شرکت مخابرات ایران، شاخص‌های کلیدی عملکردی نیز مانند سنجه های مرتبط با پروژه FTTH، یکپارچه‌سازی زیرساخت های IT، حوزه سرمایه انسانی، شاخص‌های مرتبط باکیفیت شبکه یا شاخص‌های حوزه خدمات پس از فروش مانیتور می‌شوند ولی نظام¬مندی و یکپارچگی لازم را ندارند.
 
نظم مندی یکپارچه یعنی چه؟
 
منظور این است که ابتدا باید مطمئن شد همه‌چیز از راهبرد خط می‌گیرد و تمامی بخش های آن تحت پایش هستند. همچنین باید مدیریت انتها به انتها یعنی از تعریف و اندازه‌گیری شاخص تا بهبود مستمر، مبتنی برپایش شاخص های کلیدی عملکرد پیاده شود. باید سنجه های پیش رو و پس رو را شناسایی و هدف¬گذاری کنیم. شاخص ها می بایست در فواصل تعریف‌شده، پایش و گزارش شوند. جلسات مستمر مرور عملکرد هم از الزامات است. داشبوردهای عملکردی نیز باید ایجاد شود و مقایسه ها شکل بگیرند. ارزیابی عملکرد باید مبتنی بر عملکرد سازمان، تیم‌ها و افراد در قبال این شاخص ها انجام شود و نظام¬های جبران خدمت به این موضوع گره بخورد. این نظام مندی و جامعیت در تمام سطوح شرکت مخابرات ایران وجود ندارد.
 
در شرکت مخابرات ایران این داشبوردها تهیه‌شده است؟
 
در حال حاضر داخل معاونت راهبرد، داشبوردهای متنوعی تهیه‌کرده‌ایم که از سال آینده، جاری می شود. در سال 96، داشبورد هیئت‌مدیره و داشبوردهای وظیفه¬ای برای تمامی حوزه ها مانند راهبرد، منابع انسانی، روابط عمومی، فنی، آی تی و تدارکات (procurement) خواهیم داشت. این داشبوردها حداقل ماهانه به‌روز خواهند شد. نکته کلیدی این است که این داشبوردها باید اتوماتیک مدیریت شوند و نقش نیروی انسانی در آن به حداقل برسد و به دلایل مختلف که بدیهی¬ترینش، خطای انسانی است؛ هیچ¬کس نباید امکان دخل و تصرف در اعداد را داشته باشد. البته رسیدن به این نقطه تلاش و زمان زیادی نیاز دارد.
 
در حال حاضر در شرکت مخابرات ایران با چه خلأهایی در زمینه مدیریت شاخص های کلیدی عملکرد مواجه هستیم؟
 
در حال حاضر خلأ بسیار مهمی که در شرکت مخابرات ایران در خصوص این فرایند وجود دارد، نبود سیستم‌ها و زیرساخت های IT، شبکه و ساختار یکپارچه است. به‌عنوان‌مثال، دسترسی به عملکرد¬های شبکه در سطح کشور در حال حاضر بسیار مشکل است و اگر پروژه های یکپارچه سازی اتفاق بیفتد؛ بسیاری از مشکلات در مخابرات حل می شود؛ بنابراین OSS و سیستم مانیتورینگ یکپارچه خواهیم داشت و عملکرد را در سطح کل کشور می-توان پایش کرد. دومین خلأ در این رابطه، اتوماتیک نبودن فرایندهاست. در حال حاضر اکثر فرآیندها در شرکت دستی صورت می گیرد؛ درحالی‌که اگر اجرای فرآیندها خودکار صورت می¬گرفت، عملکردها به‌صورت شفاف قابل‌اندازه‌گیری و در دسترس بود.
 
درواقع سنجش یک سری شاخص‌ها به خاطر نداشتن بستر مناسب برای اجرای آن فرایند، به نتیجه لازم نمی¬رسد. سیستماتیک بودن فرآیند، مدیران را نسبت به عملکردشان پاسخگو می¬کند و هیچ مفری از عملکرد نخواهند داشت. چراکه همه‌چیز شفاف است. از سوی دیگر بااتصال سیستم پرداخت پاداش به ارزیابی عملکرد، همسویی اهداف فردی با سازمان و سطح پاسخگویی قطعاً افزایش خواهد یافت. نکته دیگر این است که به Smart بودن شاخص‌ها باید توجه ویژه‌ای شود. این به معنای مشخص و شفاف بودن، قابل‌اندازه‌گیری بود، قابل حصول بودن، مرتبط بودن با موضوع موردنظر و مشخص بودن زمان دستیابی به شاخص است.
 
 
و سؤال آخر اینکه برنامه ره نگاشت یک برنامه پیچیده‌ای است که بر روی تلی از کارهای نکرده بناشده. چگونه می‌خواهد به تمام برنامه‌های خود در بازده زمانی که وعده داده است، برسد؟ پی این بنا، تغییر نگرش و افکار مدیران و کارکنان و همسو کردن آن‌ها است. برای آنچه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
قبل از پاسخ به این سؤال، باید بگویم که ره نگاشت برنامه پیچیده‌ای نیست. تجارب جهانی است که همه همکاران با مفاهیم آن، قطعاً آشنایی دارند. هنر ره نگاشت، چیدمان این اهداف و یکپارچگی آن است.
اما در خصوص سؤال باید بگویم که به نکته حیاتی و کاملاً درستی اشاره کردید. همان‌طور که در بخش های مختلف ره نگاشت به چشم می‌خورد، برنامه های مهمی باهدف تغییر فرهنگ، نگرش و ارزش‌هایی که باهدف کنونی سازمان هم‌راستا نیستند؛ در نظر گرفته‌شده است. آموزش همه‌جانبه، تعالی سازمانی، رضایت کارکنان، ارتباطات و تربیت مدیران شایسته از مصادیق این برنامه‌ها هستند.
 
با طراحی نقشه راه تعالی سازمانی، اقدامات متعدد و جزئی‌تری در خصوص تغییرات فرهنگی سازمان پیش‌بینی کرده‌ایم؛ اما باید توجه کنیم که این تغییرات از یک‌سو نیاز به زمان و از سوی دیگر نیاز به اعتقاد و تلاش همه‌جانبه همه همکاران عزیز دارد. همه باید باور داشته باشیم و همت کنیم تا این تحول اتفاق بیفتد. ما به این همراهی و همیاری امید بسته ایم.

نیمی از وبسایت های پربازدید ایرانی در داخل کشور میزبانی می شوند

مرکز پژوهش های مجلس زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات را در زمینه تحویل توانمند محتوا در ایران و تعدادی از کشورهای نمونه بررسی کرد.
 
دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام کرد: بررسی ها نشان داده اند که در میان ۵۰۰ وبگاه برتر پربازدید متمرکز بر بازار ایران از نگاه «موسسه جهانی رتبه بندی الکسا»، هیچ وبگاهی وجود ندارد که در ایران میزبانی شود و یا میزان بازدید خارج از ایران آن، از داخل بیشتر باشد.
 
درهمین حال برآوردها نشان داده است که از میان ۵۰۰ وبگاه ایرانی پربازدید، ۵۷ درصد وبگاه ها (۲۸۵ مورد) در ایران میزبانی می شوند. این درحالی است که از میان ۵۰۰ وبگاه برتر پربازدید متمرکز بر بازار ایران، ۴۲۹ وبگاه بیشتر از ۹۰ درصد ترافیکشان از کشور ایران است. به بیان دیگر، ۸۵.۸ درصد وبگاه های پربازدید در ایران، کسب و کارشان به صورت تخصصی بر بازار ایران متمرکز است.
 
بررسی ها نشان می دهند که وبگاه های پربازدید متمرکز بر بازار ایران، که در خارج از کشور میزبانی می شوند، عمده درآمدهای خود را مدیون بازار داخلی ایران هستند و طبیعی است به دلیل مراودات کسب و کاری با داخل کشور، میزبانی خارجی اینگونه وبگاه ها بر پیچیدگی های حقوقی مراودات آنها می افزاید.
 
میزبانی این وبگاه ها در خارج از کشور موجب می شود که برای دسترسی به ترافیکی که منشا ایرانی دارد، از طریق خارج از مرزهای ایران اقدام شود که این امر آثار زیانباری مانند مصرف بی مورد پهنای باند بین الملل، افزایش هزینه تامین پهنای باند، خروج اطلاعات کاربران از کشور، کاهش سرعت ارتباطات در کل شبکه ارتباطات کشور و... را به دنبال دارد.
 
دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده است که قوانین و مقررات لازم برای حفاظت از داده های کاربران ایرانی مصوب شود و در آن ملاحظات استفاده از خدمات طرف های ثالث برای تراکنش های وبگاه های ایرانی نیز مشخص شوند.
 
این مرکز با اشاره به ماده (۴۶) قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه جلسه پانزدهم شورای عالی فضای مجازی برای حفظ تراکنش های داخلی بربستر شبکه ملی اطلاعات و اقداماتی که تاکنون برای ایجاد مراکز تبادل ترافیک اینترنتی صورت گرفته است، اعلام کرد: گزارش های منتشر شده توسط وزارت ارتباطات در زمینه توسعه شبکه ملی اطلاعات نشان می دهد که توسعه زیرساختهای ذخیره سازی موقتی اپراتورهای دسترسی اینترنتی از سوی وزارت ارتباطات، به عنوان اقدامات در زمینه شبکه های تحویل محتوا معرفی شده است، اما شبکه های تحویل محتوای تجاری به صورت جدی مورد استفاده و پشتیبانی قرار نگرفته اند.
 
بررسی ها نشان می دهند که بهره مندی از مزایای شبکه های تحویل محتوا با ایجاد کسب و کارهای بومی و ایجاد نقاط حضور عرضه‌کنندگان بین المللی شبکه های تحویل محتوا امکانپذیر است.
 
شبکه های تحویل محتوای شناخته شده در سطح جهان «آکامی» و «آمازون» هستند، اما در منطقه خاورمیانه و کشور ایران شبکه تحویل محتوای «کلودفلر» پراستفاده ترین شبکه تحویل محتوا است که البته هیچ کدام نقطه حضوری در کشور ایران ندارند.

فاجعه امنیتی در اینترنت؛کلمات عبورتان را عوض کنید

شرکت کلودفلیر که خدمات زیرساختی در فضای مجازی ارائه می کند و میلیون‌ها وب سایت از سرویس های آن استفاده می‌کنند از شناسایی مشکلی در اینترنت خبر داد که موجب افشای اطلاعات حساس کاربران می‌شود.
این مشکل اولین بار توسط یک محقق گوگل به نام تاویس اورماندی در 17 فوریه شناسایی شد، اما نشت اطلاعات به علت آسیب پذیری یاد شده از 22 سپتامبر یعنی اواخر شهریور ماه امسال در جریان بوده است.
 
در شرایط خاص، پلاتفورم کلودفلیر داده هایی را به طور تصادفی از شش میلیون مشتری خود مانند فیت بیت، اوبر و ... به وب سایت های کوچکتری که متعلق به دیگر مشتریانش بوده، منتقل می کرده است. اطلاعات یاد شده مانند داده های مربوط به کرایه یک تاکسی توسط مشتری اوبر یا کلمه عبور فردی در یک وب سایت دیگر ممکن است در حین انجام این انتقال به علت نقص امنیتی کلودفلیر به سرقت رفته باشد.
 
داده هایی که به این شکل نشت کرده اند بر روی وب سایت های مشهور یا پرترافیک ارسال نشده و حتی در این صورت به سادگی و توسط افراد عادی قابل مشاهده نیستند. اما برخی از داده های نشت کرده مانند کوکی های حساس، داده های مربوط به ورود به سایت های مختلف، برخی کلیدهای امنیتی و به خصوص کلیدهای رمزگذاری کلودفلیر در صورتی که به دست هکرها بیفتند می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند.
 
کارشناسان همچنین هشدار می دهند که این داده های نشت کرده ممکن است در موتور جستجوهایی مانند گوگل و بینگ به طور تصادفی ذخیره شده و به دست افراد ناصالح بیفتند.
 
با توجه به اینکه کلودفلیر زیرساختی بزرگ از داده های اینترنت را به اشتراک می گذارد، درخواست های ارسالی به وب سایت آن به علت همین مشکل قابل هک کردن و دسترسی توسط اشخاص ثالث است. البته این روند محدود به درخواست های ارسالی HTTP است و کاربران سایت های ایمن HTTPS به احتمال زیاد از این آسیب پذیری آسیب ندیده اند، اما کارشناسان امنیتی به کاربران توصیه می کنند برای درامان ماندن از مشکلات احتمالی حتما کلمات عبور خود در سایت های مختلف را تغییر دهند.
 
شرکت کلودفلیر می گوید تنها یک ساعت بعد از اطلاع از وقوع این مشکل وصله ای نرم افزاری را در تمامی سیستم های وابسته به خود به کار گرفته و در عرض هفت ساعت آسیب پذیری یاد شده را برطرف کرده است. این شرکت برای کسب اطمینان از حل مشکل مذکور با گوگل و دیگر موتورهای جستجو در حال همکاری است تا کش ها و دیگر داده هایی که ممکن است برای سرقت اطلاعات مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، پاکسازی شوند. لذا دیگر نمی توان از این جستجوگرها برای سرقت اطلاعات خصوصی کاربران سوءاستفاده کرد.
 
متیو پرینس مدیرعامل کلود فلیر می گوید تنها کاربران سایت های HTML باید هم اکنون نگران سرقت اطلاعات حساس خود باشند. تماس با مدیران این سایت ها کماکان ادامه دارد و کلودفلیر معتقد است مشکل مذکور فعلا محدود به 150 مشتری آن است. در عین حال مدیران برخی سایت های اینترنتی اطلاع رسانی به کاربران خود در مورد پیامدهای این مشکل و اقداماتی که باید توسط کاربران برای درامان ماندن از خطرات امنیتی احتمالی صورت بگیرد را آغاز کرده اند.

فاجعه امنیتی در اینترنت؛کلمات عبورتان را عوض کنید

شرکت کلودفلیر که خدمات زیرساختی در فضای مجازی ارائه می کند و میلیون‌ها وب سایت از سرویس های آن استفاده می‌کنند از شناسایی مشکلی در اینترنت خبر داد که موجب افشای اطلاعات حساس کاربران می‌شود.
این مشکل اولین بار توسط یک محقق گوگل به نام تاویس اورماندی در 17 فوریه شناسایی شد، اما نشت اطلاعات به علت آسیب پذیری یاد شده از 22 سپتامبر یعنی اواخر شهریور ماه امسال در جریان بوده است.
 
در شرایط خاص، پلاتفورم کلودفلیر داده هایی را به طور تصادفی از شش میلیون مشتری خود مانند فیت بیت، اوبر و ... به وب سایت های کوچکتری که متعلق به دیگر مشتریانش بوده، منتقل می کرده است. اطلاعات یاد شده مانند داده های مربوط به کرایه یک تاکسی توسط مشتری اوبر یا کلمه عبور فردی در یک وب سایت دیگر ممکن است در حین انجام این انتقال به علت نقص امنیتی کلودفلیر به سرقت رفته باشد.
 
داده هایی که به این شکل نشت کرده اند بر روی وب سایت های مشهور یا پرترافیک ارسال نشده و حتی در این صورت به سادگی و توسط افراد عادی قابل مشاهده نیستند. اما برخی از داده های نشت کرده مانند کوکی های حساس، داده های مربوط به ورود به سایت های مختلف، برخی کلیدهای امنیتی و به خصوص کلیدهای رمزگذاری کلودفلیر در صورتی که به دست هکرها بیفتند می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند.
 
کارشناسان همچنین هشدار می دهند که این داده های نشت کرده ممکن است در موتور جستجوهایی مانند گوگل و بینگ به طور تصادفی ذخیره شده و به دست افراد ناصالح بیفتند.
 
با توجه به اینکه کلودفلیر زیرساختی بزرگ از داده های اینترنت را به اشتراک می گذارد، درخواست های ارسالی به وب سایت آن به علت همین مشکل قابل هک کردن و دسترسی توسط اشخاص ثالث است. البته این روند محدود به درخواست های ارسالی HTTP است و کاربران سایت های ایمن HTTPS به احتمال زیاد از این آسیب پذیری آسیب ندیده اند، اما کارشناسان امنیتی به کاربران توصیه می کنند برای درامان ماندن از مشکلات احتمالی حتما کلمات عبور خود در سایت های مختلف را تغییر دهند.
 
شرکت کلودفلیر می گوید تنها یک ساعت بعد از اطلاع از وقوع این مشکل وصله ای نرم افزاری را در تمامی سیستم های وابسته به خود به کار گرفته و در عرض هفت ساعت آسیب پذیری یاد شده را برطرف کرده است. این شرکت برای کسب اطمینان از حل مشکل مذکور با گوگل و دیگر موتورهای جستجو در حال همکاری است تا کش ها و دیگر داده هایی که ممکن است برای سرقت اطلاعات مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، پاکسازی شوند. لذا دیگر نمی توان از این جستجوگرها برای سرقت اطلاعات خصوصی کاربران سوءاستفاده کرد.
 
متیو پرینس مدیرعامل کلود فلیر می گوید تنها کاربران سایت های HTML باید هم اکنون نگران سرقت اطلاعات حساس خود باشند. تماس با مدیران این سایت ها کماکان ادامه دارد و کلودفلیر معتقد است مشکل مذکور فعلا محدود به 150 مشتری آن است. در عین حال مدیران برخی سایت های اینترنتی اطلاع رسانی به کاربران خود در مورد پیامدهای این مشکل و اقداماتی که باید توسط کاربران برای درامان ماندن از خطرات امنیتی احتمالی صورت بگیرد را آغاز کرده اند.

نوکیا و مدیاتک برای توسعه شبکه ۵G با یکدیگر همکاری می‌کنند

نوکیا و مدیاتک برای توسعه شبکه 5G با یکدیگر همکاری می‌کنند

دو کمپانی بزرگ نوکیا و مدیاتک روز دوشنبه در کنگره جهانی موبایل که در شهر بارسلون انجام گرفت، اعلام کردند که با همکاری یکدیگر در جهت توسعه شبکه ارتباطی 5G قدم خواهند برداشت.

نوکیا، یکی از قدیمی ترین شرکت‌های فنلاندی فعال در حوزه ارتباطات و مدیاتک، یکی از غول‌های فناوری کشور تایوان، دیروز در خلال نمایشگاه MWC یک تفاهم‌نامه در زمینه پنجمین نسل از شبکه‌های ارتباطی با یکدیگر منعقد کردند.

این شرکت‌ها با هدف توسعه اکوسیستم 5G و تولید محصول نهایی همکاری خود را آغاز کرده‌اند و تفاهم نامه خود را در راستای تلاش برای استاندارد سازی نسل پنجم شبکه‌های موبایلی پی ریزی نموده‌اند. این استاندارد‌ها بر پایه پروژه‌ همکاری نسل سوم (3GPP) خواهند بود.

کمپانی‌های نوکیا و مدیاتک اعلام کرده‌اند محصولات تجاری که اولین نتایج این همکاری هستند در سال 2018 به بازار خواهند آمد.

این شرکت‌ها امیدوارند تا آن سال پلتفرم‌هایی برای پشتیبانی از شبکه 5G طراحی و تولید کرده باشند.

این پلتفرم‌ها در راستای تمام استاندارد‌هایی که هم اکنون وجود دارند، خواهند بود و می‌توانند اولین قدم اساسی در مسیر رسیدن به فناوری 5G و مزایای آن باشند.

بر طبق توافقنامه گفته شده، مدیاتک مسئولیت تولید SOC‌هایی با قابلیت پشتیبانی از شبکه ارتباطی 5G را برعهده دارد و وظیفه توسعه این شبکه‌ها به نوکیا رسیده است.

چیپ‌های شرکت تایوانی مدیاتک برای استفاده در محصولات آینده بهینه شده و استفاده از این فناوری را ممکن خواهند کرد.

به دلیل این‌که داشتن شبکه 5G با سرعت بسیار بالایی که دارد برای تمامی کاربران وسوسه انگیز است، می‌توان حدس زد این دو کمپانی مشهور هم سعی دارند هر چه سریع‌تر محصولات خود را تجاری سازی و به بازار عرضه کنند تا از اولین شرکت‌های ارائه دهنده فناوری 5G باشند و سود بیشتری کسب کنند.

کوین جو، مدیر فناوری کمپانی مدیاتک ادعا کرده است که هدف اصلی این همکاری سرویس دهی به شرکت‌های ارائه دهنده شبکه وایرلس برای استفاده از شبکه ارتباطی 5G خواهد بود.

این همکاری علاوه بر پیامد‌های مفیدی که به شرکت‌های نوکیا و مدیاتک می‌رساند، برای صنعت ارتباطات نیز سودمند است؛ زیرا این دو شرکت قصد دارند تا قبل از سال 2018 راه حل‌هایی نهایی برای تجاری کردن این فناوری پیدا کنند که‌ تجاری شدن این شبکه‌ها، صنعت ارتباطات را نیز متحول خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود تا پایان سال 2020 شبکه 5G در دسترس قرار بگیرد و کاربران بتوانند سرعت بالای آن را درک کنند.

مسئولان استاندارد سازی هنوز مشعول تدوین الزامات به‌کار گیری این نوع از شبکه‌های ارتباطی هستند اما هر چه زمان بیشتری صرف این مسئله شود دیر‌تر به این فناوری دست پیدا خواهیم کرد.

بدلیل سرعت بالای ارائه شده در شبکه ارتباطی 5G می‌توان پیش بینی کرد با در دسترس قرار گرفتن این تکنولوژی تغییر و تحول اساسی در صنعت فناوری رخ خواهد داد و تجهیزاتی که حیات خود را وابسته به اینترنت هستند جان تازه‌ای گرفته و با قدرت بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.

اطلاعات بیشتر در مورد همکاری شرکت‌های نوکیا و مدیاتک به‌زودی منتشر می‌شود.

نوشته نوکیا و مدیاتک برای توسعه شبکه 5G با یکدیگر همکاری می‌کنند اولین بار در پدیدار شد.

وان پلاس ۵ با نمایشگر خمیده و ۶ گیگابایت رم عرضه می‌شود

وان پلاس 5 با نمایشگر خمیده و ۶ گیگابایت رم عرضه می‌شود

بر اساس شایعات جدید، گوشی وان‌پلاس ۵ با ۶ گیگابایت رم، حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایت و دوربین اصلی ۲۳ مگاپیکسلی معرفی خواهد شد.

قیمت و زمان عرضه اکسپریا XA1 و XA1 Ultra مشخص شد

قیمت و زمان عرضه اکسپریا XA1 و XA1 Ultra مشخص شد

روز گذشته مراسم سونی بسیار پربارتر از آن بود که در شایعات و اخبار عنوان می‌شد، این کمپانی ژاپنی از 4 اسمارت‌فون جدید رونمایی کرد، میهمانان اصلی این کنفرانس اکسپریا XZ پریمیوم، XZs، اکسپریا XA1 و XA1 Ultra بودند. این چهار اسمارت‌فون طیف وسیعی شامل اسمارت‌فون‌های بزرگ‌سایز تا کوچک سایز و هم‌چنین بالارده تا پایین‌رده را شامل می‌شوند.

XA1 را می‌تواند مظلوم‌ترین عضو این گروه چهارتایی دانست، این اسمارت‌فون نمایشگری 5 اینچی با وضوح اچ‌دی دارد و از یک پردازنده 8 هسته‌ای ساخته مدیاتک استفاده می‌کند. میزان حافظه رم به کار گرفته شده در این گوشی 3 گیگابایت است و در بخش تصویربرداری XA1 می‌توانیم دو سنسور 23 و 8 مگاپیکسلی را به ترتیب به عنوان دوربین اصلی و دوربین سلفی مشاهده کنیم.

اکسپریا XA1 Ultra از XA1 قوی‌تر و البته بزرگ‌تر است، نمایشگر این اسمارت‌فون 6 اینچی بوده و وضوح آن به 1920 در 1080 پیکسل می‌رسد. این فبلت بزرگ از چیپست مدیاتک P20 بهره می‌گیرد که با 4 گیگابایت رم همراهی می‌شود. دوربین اصلی مورد استفاده در این فبلت 23 مگاپیکسلی خواهد بود که این بار به تثبیت کننده نوری مجهز شده است، هم‌چنین دوربین سلفی به کار رفته به نسبت برادر کوچک‌تر افزایشی 8 مگاپیکسلی را داشته و وضوح آن به 16 مگاپیکسل رسیده است.

باتری مورد استفاده در این اسمارت‌فون تنها 2700 میلی‌امپر ظرفیت دارد، شاید این مقدار برای یک اسمارت‌فون با نمایشگر 6 اینچی بسیار کم به نظر برسد اما سونی با راه‌کارهای انحصاری خودش به خوبی نشان داده که می‌تواند با استفاده از یک باتری زیر 3000 میلی‌آمپری هم عمر شارژدهی دو روزه را به ارمغان بیاورد.

سونی اکسپریا XA1 که نسخه کوچک‌تر محسوب می‌شود از تاریخ 29 آوریل و با قیمت 299.99 دلار روانه بازار خواهد شد، این درحالی است که اکسپریا XA1 Ultra در تابستان عرضه خواهد شد و هنوز قیمت آن مشخص نشده است. با توجه به استفاده از چیپست‌های مدیاتک به نظر می‌رسد این دو اسمارت‌فون برای بازارهای آسیایی درنظر گرفته شده باشد.

نوشته قیمت و زمان عرضه اکسپریا XA1 و XA1 Ultra مشخص شد اولین بار در پدیدار شد.

خودروهای مناطق آزاد تا چه محدوده‌ ای می‌توانند تردد کنند؟

خودروهای مناطق آزاد تا چه محدوده‌ ای می‌توانند تردد کنند؟

خودروهایی که پلاک منطقه آزاد دارند، می‌توانند در شعاع خاصی رفت و آمد کنند. این شعاع در مناطق مختلف متفاوت است.

نوکیا ساعت هوشمندش را با تمرکز روی عمر باتری توسعه می‌دهد

نوکیا ساعت هوشمندش را با تمرکز روی عمر باتری توسعه می‌دهد

 قائم مقام بخش تندرستی دیجیتال نوکیا در جریان برگزاری کنگره‌ی موبایل بارسلونا اعلام کرد که نوکیا در ساخت ساعت‌های هوشمند تمرکز خود را معطوف عمر باتری می‌کند.