۶۰ ثانیه: از رونمایی Titan V تا دوربین سه گانه هواوی پی ۱۱

۶۰ ثانیه: از رونمایی Titan V تا دوربین سه گانه هواوی پی 11

 اگر فرصت دنبال کردن اخبار فناوری را طی روز گذشته نداشتید، در ادامه با ۶۰ ثانیه مروری بر مهم‌ترین اخبار روز خواهیم داشت.

جانی آیو مجددا سرپرستی تیم طراحی شرکت اپل را برعهده گرفت

۲ سال پس از کناره‌گیری از برخی مسئولیت‌ها در ارتباط با مدیریت اجرایی بخش طراحی شرکت اپل، اکنون جانی آیو فردی است که اعضای تیم طراحی اپل، گزارش فعالیت‌های خود را مستقیما به وی ارائه می‌کنند. در سال ۲۰۱۵، آیو به عنوان اجرایی خود دست یافت؛ اما دیری نپایید که رهبری تیم طراحی اپل را به الن دای و ریچارد هوارت سپرد. این ۲ نفر گزارش عملکرد خود را به تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل ارائه می‌دادند. اما اکنون، آیو بار دیگر عهده‌دار مسئولیت شده است.

در طی ۲ سالی که آیو مسئولیت‌هایی را در اپل برعهده داشت، بر روی “پردیس سفینه فضایی” اپل کار کرد. با توجه به اتمام پروژه، وی اکنون می‌تواند بر کلیه کارهای مربوط به طراحی در اپل نظارت کند؛ اختیاراتی که احتمالا وی در زمان تصدی سمت مدیریت اجرایی بخش طراحی، به‌صورت معمول از آن‌ها بهره‌مند بود.

آیو به لطف یک سری از محصولاتی که خود طراحی کرده بود، به یک ستاره تبدیل شد. محصولاتی که شامل آی‌پد، آی‌فون و اپل‌واچ بودند و به عاملی اساسی در جهت موفقیت‌های بزرگ اپل بدل شدند. همچنین در سال ۲۰۱۲ و پس از آن‌که اسکات فورستال، سرپرست وقت بخش نرم‌افزار به خاطر برنامه مفتضحانه Apple Maps توسط تیم کوک اخراج شد؛ آیو سرپرستی بخش طراحی نرم‌افزار را نیز برعهده گرفت. اپلیکیشن اپل‌ مپس، شرم‌ساری بزرگی را برای اپل به‌ بار آورد؛ به خصوص از آن‌جایی‌که تیم کوک مجبور شد تا دانلود اپلیکیشن نقشه دیگری مانند گوگل‌ مپس را به کاربران آی‌فون پیشنهاد دهد؛ تا زمانی‌که اپل برنامه نقشه خود را بهبود و ارتقا دهد.

امی بست، سخنگوی شرکت اپل می‌گوید:

با تکمیل اپل پارک، سرپرستان بخش طراحی اپل، مجددا و به‌صورت مستقیم به جانی آیو گزارش می‌دهند؛ فردی که تماما بر روی طراحی محصولات تمرکز کرده است.

نوشته جانی آیو مجددا سرپرستی تیم طراحی شرکت اپل را برعهده گرفت اولین بار در پدیدار شد.

دانلود سوالات تیزهوشان و سوالات نمونه دولتی در سایت درسیتو

دانلود سوالات تیزهوشان و سوالات نمونه دولتی در سایت درسیتو

در جوامع پیشرفته امروزی یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها، آموزش در دوره‌های مختلف سنی با هدف افزایش مهارت افراد در زمینه‌های مختلف است.

کدام مدل از فیت بیت برای شما مناسب است؟

انتخاب فیت بیت مناسب

آیا برای انتخاب مچ بندهای هوشمند فیت بیت دچار سردرگمی شده اید؟ باید بدانید که با تنوعی که این محصول در حال حاضر دارد شما قطعا می توانید فیت بیت مخصوص خود را پیدا کنید. ما در این نوشته به شما کمک خواهیم کرد که این انتخاب را با دقت بیشتری انجام دهید.

گویا آی تی – اگر کسی را می شناسید که از یک مچ بند هوشمند ردیابی تناسب اندام استفاده می کند، به احتمال زیاد این مچ بند از نوع فیت بیت است.

ردیاب های سلامتی به عنوان یک مچ بند روی مچ شما قرار می گیرند و تعداد گام هایی را بر می دارید و مسافتی را  که راه می روید یا می دوید محاسبه می کنند. بسیاری از محبوب ترین این مچ بندهای هوشمند ساخت شرکت فیب بیت هستند.

با تنوع بسیار زیادی که اکنون در مورد این مچ بندهای ردیاب وجود دارد، هرکس می تواند فیت بیت مناسب را برای خود انتخاب کند. با ما همراه شوید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

 

Fitbit Ionic

خلاصه ی مشخصات: ساعت هوشمند فیت بیت همراه با راهنمایی های شخصی در مورد سلامت و تناسب اندام و هم چنین برخی ویژگی های جالب دیگر

آیا ایده ی در اختیار داشتن ساعتی که بتوانید همه ی کارهای خود را با آن انجام دهید برای شما جالب است؟ با استفاده از ساعت هوشمند Fitbit Ionic که باتری آن چهار روز کامل دوام می آورد شما می توانید کارهای بسیاری را از نظارت بر تمرین های ورزشی و تناسب اندام تا پرداخت های بدون تماس را انجام دهید.

دیگر نیازی نیست که نگران جا گذاشتن کیف پول یا تلفن همراه خود باشید- همه ی چیزهایی که نیاز دارید در این ساعت هوشمند وجود دارد:

  • امکان پرداخت های بدون تماس سریع و آسان
  • در تماس بودن با هشدارهای تلفن همراه
  • ذخیره ی بیش از ۳۰۰ آهنگ برای گوش کردن در هنگام تمرین
  • امکان دانلود اپلییشن های دیگر نظیر سرویس های پخش موزیک یا پیش بینی آب و هوا

آیا به یک مربی شخصی احتیاج دارید؟ برنامه ی جدید newCoach بیش از ۴۰ نوع تمرین مختلف را به شما آموزش می دهد تا انگیزه ی خود را حفظ کنید. با استفاده از سنسورهای جدید این دستگاه می توانید از تعداد دقیق ضربان قلب خود در دقیقه آگاه شده و اطلاعات جالبی را راجع به سلامت خود در بلند مدت به دست آورید.

با داشتن Fitbit Ionic دیگر در هنگام دوچرخه سواری برای ردیابی مسیر خود نیازی به تلفن همراه ندارید- این دستگاه از قابلیت GPS درون ساخت برخوردار است. و در صورتی که به شنا علاقه مند هستید، این دستگاه می تواند تعداد دفعات رفت و برگشت  شما در استخر را با در نظر گرفتن مقاومت آب و تا طول ۵۰ متر بشمارد.

fitbit ionic

 

Fitbit Charge 2

خلاصه ی مشخصات: محبوب ترین مچ بند ردیاب تناسب اندام فیت بیت با تنظیماتی برای ورزش های مختلف که برای ردیابی همه ورزش ها از دویدن گرفته تا بدنسازی طراحی شده است.

فرقی نمی کند که به دنبال سوزاندن چربی های خود باشید و یا بخواهید به طور کلی تناسب اندام خود را ارتقاء بدهید، Fitbit Charge 2 می تواند تمام اطلاعاتی را که شما برای سنجش پیشرفت تدریجی خود به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد.

با استفاده از این مچ بند هوشمند شما می توانید انواع به خصوصی از تمرین های ورزشی را، از وزنه برداری تا تمرین های آرامش بخش یوگا انتخاب کنید و متوجه شوید که کدام تمرین ها بهترین نتیجه را برای شما خواهند داشت.

با استفاده از ردیاب ضربان قلب درون ساخت این دستگاه، شما می توانید عملکرد خود را به خوبی مورد سنجش قرار دهید. از اعداد نشان داده شده برای تصحیح گام های خود در صورت لزوم استفاده کنید و با توجه به شرایط سرعت راه رفتن خود را افزایش یا کاهش دهید.

به دویدن علاقه مند هستید؟ در این صورت می توانید برای اندازه گیری دقیق فاصله ی گام ها و نقشه ی مسیر به GPS تلفن همراه خود متصل شوید.

fitbit charge 2

 

 

Fitbit Alta HR

خلاصه ی مشخصات: Fitbit Alta HR با داشتن ظاهری زیبا و باریک می تواند ضمن اندازه گیری ضربان قلب شما، به شیک بودن هرچه بیشتر شما نیز کمک کند.

یکی از شاخص های اصلی سلامت قلبی-عروقی، تعداد دفعات ضربان قلب شما در حالت استراحت است- استفاده از یک ردیاب تناسب اندام با قابلیت شمارش تعداد ضربان قلب، همانند Fitbit Alta HR می تواند به شما کمک کند تا تأثیر تمرین های خود را برسلامت کلی بدنتان بسنجید.

فناوری PurePulse دستیابی به اهداف شما برای کاهش وزن را نیز بسیار ساده تر می کند. این فناوری شدت فعالیت قلب شما را اندازه گیری می کند و به این ترتیب شما می توانید تعداد کالری هایی را که سوزانده اید بهتر اندازه گیری کنید.

شما می توانید با استفاده از این مچ بند ادعای خوشتیپ بودن و شیک بودن داشته باشید- با انتخاب از بین بندهای چرمی یا فلزی یا حتی سفارش بند مخصوص خود، ظاهر دلخواهتان را بسازید.

fitbit alta HR

 

 

Fitbit Blaze

خلاصه ی مشخصات: Fitbit Blaze ظاهری شبیه به یک ساعت مچی دارد، اما می تواند به جز ردیابی تناسب اندام شما، کاربردهای بسیار دیگری نیز داشته باشد.

اگر علاقه مند هستید که ردیاب تناسب اندام شما ظاهری شبیه به یک ساعت مچی داشته باشد، Fitbit Blaze  می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

Fitbit Blaze به طور همزمان یک گجت تناسب اندام و یک ساعت هوشمند است. استفاده از این دستگاه علاوه بر بهبود تناسب اندام شما، می تواند به سازماندهی بیشتر و منظم تر شدن شما نیز کمک کند.

از همان لحظه ای که هشدار بی صدای دستگاه به آرامی شما را بیدار می کند تا زمانی که برای خوابیدن به رختخواب می روید، Fitbit Blaze به نظارت بر فعالیت های روزانه ی شما کمک خواهد کرد.

با استفاده از این دستگاه شما می توانید روزانه اطلاعاتی چون تعداد گام ها، فاصله ی طی شده و کالری های سوزانده شده را در زمان پیاده روی یا دوچرخه سواری خود ثبت کنید. بعلاوه شما می توانید با حسگر درون ساخت ضربان قلب، عملکرد خود را نیز بسنجید.

اما Fitbit Blaze فراتر از یک ردیاب تناسب اندام ساده است-  شما می توانید نوتیفیکیشن های مربوط به تماس ها، پیام ها و هشدارهای ثبت شده در تقویم را از طریق این ساعت هوشمند دریافت کنید و در جریان اتفاقات روزمره قرار بگیرید. ضمن آنکه ظاهر براق آن، با بندهای قابل تعویض می تواند بر زیبایی ظاهری شما بیفزاید.

fitbit blaze

 

Fitbit Flex 2

خلاصه ی مشخصات: اگر شما نگاهی جدی به ورزش دارید، باید بدانید که Fitbit Flex 2 برای معتادان به ورزش ساخته شده است و ظاهری بسیار زیبا هم دارد.

این ردیاب تناسب اندام برای دوندگان، دوچرخه سواران، و شناگران حرفه ای بسیار ایده آل است و می تواند به طورخودکار تشخیص دهد که شما نوع فعالیت خود را عوض کرده اید و به این ترتیب باید متوقف شده و تنظیمات را در وسط تمرین ها عوض کند.

شما می توانید مسافت طی شده، کالری های سوزانده شده و تعداد گام های خود را به صورت لحظه ای روی برنامه ببینید تا فعالیت های ورزشی خود را با اهداف خود تطبیق دهید .اگر مدت زیادی را پشت میز نشسته باشید، Fitbit Flex 2  به شما هشدار می دهد که باید تمرین های خود را آغاز کنید- به این ترتیب اگر شما برای انگیزه گرفتن نیاز به یک تلنگر دارید، این مدل از فیت بیت می تواند برای شما بسیار ایده آل باشد.

از آن جایی که این مدل، هوشمندترین ردیاب فعالیت های ورزشی در حال حاضر است، شما می توانید به راحتی در تمام طول روز آن را روی مچ خود به همراه داشته باشید، حتی زمانی که می خواهید دوش بگیرید، چرا که طراحی این مدل کاملا ضد آب انجام شده است.

fitbit flex 2

 

با استفاده از فیت بیت خواب شبانه ی راحتی داشته باشید

اگر می خواهید علاوه بر سنجش مقدار و کیفیت خواب خود؛ آن را بهبود ببخشید می توانید از فیت بیت استفاده کنید.  با امکان جدید Sleep Schedule در فیت بیت شما می توانید کیفیت خواب شبانه ی خود را به بهترین میزان برسانید.

این ویژگی در حال حاضر در اپلیکیشن Fitbit وجود دارد و با تمام فیت بیت های که امکان ردیابی خواب را دارند قابل استفاده است. با استفاده از این ویژگی شما می توانید:

اهداف شخصی برای میزان خواب خود تعیین کنید و با استفاده از داده های خواب خود، مطمئن شوید که خواب کافی را دریافت می کنید.

بعلاوه شما می توانید اهدافی برای زمان خوابیدن و بیدار شدن خود قرار دهید. به این ترتیب دستگاه می تواند با استفاده از یک هشدار بی‌صدا در زمان تعیین شده، زمان را به شما یادآوری کند و یا شما را از خواب بیدار کند.

با استفاده از این ویژگی شما می توانید روند بهبود برنامه ی خواب شبانه ی خود را مشاهده کنید.

بهترین مک بوک های ۲۰۱۷ ؛ کدام لپ تاپ اپل را بخریم؟

مطلب بهترین مک بوک های ۲۰۱۷ ؛ کدام لپ تاپ اپل را بخریم؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

اپل یکی از بازیگران اصلی در دنیای فناوری است. محصولات این کمپانی چه در بخش گوشی‌های هوشمند و چه در لپ تاپ همواره یکی از بهترین‌های بازار بوده است. در این مطلب به بهترین مک بوک های ۲۰۱۷ پرداخته‌ایم و بررسی می‌کنیم که کدام لپ تاپ اپل برای خرید مناسب‌تر است. آیا برای iMac Pro […]

مطلب بهترین مک بوک های ۲۰۱۷ ؛ کدام لپ تاپ اپل را بخریم؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

نقد فیلم There Will Be Blood – خون به پا خواهد شد

نقد فیلم There Will Be Blood - خون به پا خواهد شد

فیلم خون به پا خواهد شد، با بازی فوق‌العاده دنیل دی لوییس و کارگردانی پل توماس اندرسون، فیلمی فوق‌العاده است که داستان انحطاط یک انسان را روایت می‌کند.

ایسوس جدیدترین مادربوردهای مبتی بر ایستگاه کاری بر پایه X299 را معرفی کرد

ایسوس بزرگترین برند تولیدکننده مادربورد درجهان، سری جدید مادربردهای قدرتمند "ایستگاه کاری" خود را رونمایی کرد.
مادربردهای WS X299 SAGE، WS X299 PRO و WS X299 PRO/SE سه مادربرد کلاس Workstation هستند که بر اساس پلتفرم و چیپست Intel X299 تولید شده اند. هر سه مادربرد با ترکیب عملکرد بسیار قدرتمند، گزینه های بهینه سازی گسترده، قابلیت شخصی سازی بالا، گزینه های مدیریتی و موارد قابل استفاده در سیستم های شرکتی و کسب و کار طراحی شده اند. WS X299 SAGE با پشتیبانی از پیکربندی 4 کارت گرافیک، به کاربران امکان استفاده از توان پردازشی فوق العاده بالای گرافیکی را در پردازش هایی همچون یادگیری عمیق و رندرینگ گرافیکی خواهد داد.
مادربرد WS X299 PRO اسلات های توسعه را گسترش داده و با تهویه ی مناسب درایو SSD M.2، موجب بالا رفتن کارایی در سیستم های کاری-اداری و سازندگان محتوا می گردد. مادربرد های WS X299 PRO/SE نیز قابلیت های مدیریت و کنترل از راه دور را به وسیله سخت افزارهای اضافی تعبیه شده، ارائه خواهد کرد. این مادربردها طیف گسترده ای از قابلیت ها و عملکرد را فراهم می سازند که شکاف مابین پلتفرم های دسکتاپ ایسوس و مادربردهای بر پایه  Xeon را پر خواهند کرد. اگر چه سری WS X299 بسیاری از ویژگی های پیشرفته را از همتایان دسکتاپ خود به ارث می برند، اما مدل های ایستگاه کاری عملکردی مقاوم تر و ملزوماتی با قابلیت اطمینان بالا را به همراه دارند. مادربردهای  سری WS ایسوس تحت آزمون هایی سخت و دقیق تر از مدل های استاندارد قرار گرفته و تحمل آنها به صورت سختگیرانه در مواردی از جمله تزریق جریان به اسلات های PCIe، طول عمر مفید و مواردی از این دست به وسیله متغییر های جریان های الکتریکی و محیطی مورد بررسی قرار گرفته است.
مهندسان ایسوس به منظور اطمینان از سازگاری این مادربردها، آنها را با طیف گسترده ای از سخت افزارهای دسکتاپ و ایستگاه کاری از جمله کارت گرافیک، تجهیزات ذخیره سازی، منابع تغذیه و ... آزمایش کرده اند تا کاربران در هنگام اسمبل سیستم و انتخاب قطعات خود اطمینان یابند که مادربرد آنها در این زمینه سخت کوشانه با تمامی سخت افزارها سازگار است.
مادربرد WS X299 SAGE
مادربرد WS X299 SAGE برای حداکثر بهره وری از توانایی GPU ها طراحی شده است؛ 7 اسلات کامل توسعه با پشتیبانی از 4 کارت گرافیک با ارائه فضای دو برابری به نسبت مدل های معمول. بدین ترتیب این مادربرد بهترین محصول برای کاربردهایی همچون پردازش های سنگین و طولانی مدت مبتنی بر گرافیک، تولید محتوا و Neural Networks است.
مادربرد WS X299 PRO
این محصول در فرم استاندارد ATX تولید شده است که برای محیط و کیس هایی که نمی توانند از مادربردهای بزرگ استفاده نمایند، مناسب خواهد بود. فضایی عمیق و گسترده را در اختیار تولید کنندگان محتوا قرار داده و محیط های ترکیبی کار و حتی بازی را به این دسته از کاربران ارائه خواهد کرد.
مادربردهای WS X299 PRO/SE
مادربردهای WS X299 PRO/SE نیز از نظر امکانات و مشخصات بسیار نزدیک به مادربرد WS X299 PRO هستند؛ با این تفاوت که قابلیت های مدیریت و کنترل از راه دور را به همراه دارند. علاوه بر پشتیبانی از قابلیت ASUS Control Center، ماژول ASMB9-iKVM نیز برای مدیریت خارج از باند در کنار این مادربردها هستند. این مادربرد می تواند امکاناتی از جمله کنترل ماوس و کیبورد و ارسال ویدئو زنده را بدون نصب نرم افزار اضافی بر روی سیستم Client را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

استفاده از باتری تک سلولی L شکل در آی‌فون‌های ۲۰۱۸ با نمایشگر اولد

در گزارشی جدید از موسسه ژاپنی اوراق بهادار Nomura، می‌توانیم انتظار مشاهده جزئیات جدیدی پیرامون گوشی‌های آی‌فون مدل ۲۰۱۸ را داشته باشیم. این مرکز کارگزاری می‌گوید که کمپانی اپل، ۳ نسخه مختلف از گوشی آی‌فون را عرضه خواهد کرد. اولین مدل از یک پنل LCD ونمایشگری لبه‌به‌لبه استفاده می‌کند و به جز دوربین تکی در قسمت پشتی گوشی و استفاده از نمایشگر LCD، از طراحی مشابه با گوشی اپل آی‌فون X بهره می‌برد. دو نسخه باقی‌مانده از گوشی‌های آی‌فون مدل ۲۰۱۸، شامل یک مدل به عنوان دنباله گوشی آی‌فون X با نمایشگر اولد ۵.۸ اینچی و یک فبلت ۶.۵ اینچی با طراحی آی‌فون X است.

براساس گزارش جدیدی که امروز از سوی مینگ چی‌کو، تحلیلگر ارشد محصولات اپل در موسسه KGI Securities منتشر شده است، هر ۲ مدل آی‌فون با نمایشگر اولد، از یک باتری تک سلولی با شکلی مشابه حرف L استفاده می‌کنند. گوشی اپل آی‌فون X نیز مجهز به ۲ باتری مجزا است که به شکل حرف L در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این کار برای استفاده بهتر از فضای داخلی گوشی انجام می‌شود.

گزارش موسسه KGI از یک تولیدکننده کره‌ای باتری با نام LGC که اکنون با اپل همکاری دارد نام برده است. براساس گزارشات، کمپانی اپل امیدوار بود که امسال بتواند یک باتری تک سلولی با شکلی L مانند را به‌کار بگیرد؛ اما این تکنولوژی برای بهره‌برداری در سال ۲۰۱۷ آماده نشده بود.

در حالی‌که ظرفیت ۲ باتری موجود در گوشی آی‌فون X به ۲۷۱۶ میلی‌آمپر می‌رسد، براساس گزارشی که موسسه KGI به مشتریان ارسال کرده است، نسل بعدی این گوشی در سال آینده می‌تواند مجهز به سلولی با ظرفیت ۲۹۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌آمپر باشد. مدل شایعه شده ۶.۵ اینچی از یک باتری ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ میلی‌آمپری قدرت می‌گیرد.

مدل مجهز به LCD که گفته می‌شود نمایشگری ۶.۱ اینچی دارد، از یک باتری مربعی شکل با ظرفیت ۲۸۵۰ الی ۲۹۵۰ میلی‌آمپری استفاده خواهد کرد. این موضوع به اپل امکان خواهد داد تا هزینه‌های تولید این مدل خاص را در حد پایین حفظ نماید. همچنین اپل از یک قاب فلزی در این دستگاه استفاده می‌کند که به کمپانی اجازه می‌دهد تا آن‌را در محدوده قیمتی پایین‌تر ۶۵۰ تا ۹۰۰ دلار به فروش برساند. این موضوع باعث می‌شود که گوشی مجهز به نمایشگر LCD، ارزان‌ترین نمونه از ۳ مدل گوشی آی‌فونی باشد که انتظار می‌رود برای سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شوند.

نوشته استفاده از باتری تک سلولی L شکل در آی‌فون‌های ۲۰۱۸ با نمایشگر اولد اولین بار در پدیدار شد.

معاون وزیر ارتباطات: ۲۵ هزار میلیارد تومان در ICT سرمایه‌گذاری کردیم

معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات گفت: تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۹۰ درصد اقتصاد جهان در حوزه خدمات بوده که ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان مهمترین محرک این اقتصاد است.
 
مرتضی براری با بیان اینکه تاکنون در حوزه توسعه ICT در کشور بیش از 25 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، گفت: بیش از یک هزار میلیارد تومان آن مربوط به استان مازندران است.
 
معاون امور حقوقی، دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از ابتدای دولت اقدامات بسیار خوبی در حوزه زیرساختی در این استان انجام شده که 13 برابر شدن شبکه ارتباطی پهنای باند، توسعه زیرساختهای فیبر نوری، برخورداری تمام شهرهای استان از اینترنت 3G و ارائه اینترنت 4G به 48 شهر استان را می‌توان از جمله این اقدامات برشمرد.
 
وی با بیان اینکه توسعه ICT سبب تسریع گسترش اقتصاد دیجیتال خواهد بود، اظهار کرد: این اقتصاد عرصه‌ای نوین و مناسب برای فعالیت و سرمایه‌گذاری است به‌گونه‌ای که تا سال 2040 بیش از 90 درصد اقتصاد جهان در حوزه خدمات بوده که ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان مهمترین محرک این اقتصاد است.
 
او چهار حوزه مهم در تحقق اقتصاد دیجیتال را نیروی انسانی، زیرساخت، سرمایه‌گذاری و باور مسئولان دانست و خاطر نشان کرد: تشکیل کارگروه رونق اقتصاد دیجیتال در شهرستان می‌تواند عاملی مهم برای توسعه اقتصاد و اشتغال باشد که تحقق این امر نیازمند استفاده از تمام ظرفیتها و پتانسیل شهرستان است.
 
براری ابراز کرد: در انتهای برنامه ششم توسعه رشد بیش از 2.5 برابر لحاظ شده یعنی بیش از 100 هزار میلیارد تومان که سهم شهرستان محمودآباد بیش از 100 میلیارد تومان خواهد بود.
 

گفت‌وگو با خاتونی معاون فناوری اطلاعات بانک ملی در مورد فین‌تک، کارت به کارت و چند چیز دیگر

سال گذشته، بعد از رفتن سید ولی‌اله فاطمی اردکانی از بانک ملی، مسعود خاتونی، معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی شد و خردادماه امسال هم عضو هیات‌مدیره این بانک شد. همان زمان مدیرعامل بانک ملی ایران گفته بود: «برنامه‌های پایه‌ریزی‌شده در حوزه فناوری اطلاعات همچنان ادامه می‌یابد و عضو جدید هیات‌مدیره نیز این راه را ادامه خواهد داد.» مسعود خاتونی عضو جدید هیات‌مدیره بانک ملی ایران نیز در این مراسم با تشکر از اعتماد وزیر اقتصاد و مدیرعامل بانک بابت این انتصاب، گفت: «سال ۹۶ نقطه‌عطف فعالیت‌های بانک ملی ایران در خدمات نوین خواهد بود و البته تمرکز ما بر سال ۱۴۰۰ است.» زمانی که آپ تراکنش کارت به کارت را به اپلیکیشن خود اضافه کرد، کمتر کسی می‌دانست که مرد پشت پرده این اتفاق مسعود خاتونی است. شاید اگر پیگیری‌های او نبود تراکنش کارت به کارت به اپلیکیشن‌های پرداخت بازنگشته بود. بانک ملی اولین بانکی بود که به اپلیکیشن آپ اجازه تراکنش کارت به کارت داد. توجه ویژه به کسب‌وکارهای فین‌تک و تلاش برای تاسیس مرکز فناوری و نوآوری بانک ملی از دیگر نشانه‌هایی است که می‌توان از طریق آن به استراتژی جدید بانک ملی پی برد. همه اینها بهانه‌ای شد تا پای گفت‌وگو با او در یک عصر پاییزی در محل دفتر ایشان در ساختمان قدیمی بانک مرکزی واقع در خیابان فردوسی بنشینیم.
 
 
وضعیت نظام بانکی کشور در مواجهه با کسب‌وکارهای فین‌تک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
خاتونی: شبکه بانکی امروز پیش از هر چیز باید حواس خود را جمع کند و گمان نکند تنها بازیگر حوزه اقتصادی است، بلکه بازیگران زیاد و جدیدی در حوزه اقتصادی شکل گرفته‌اند؛ استارت‌آپ‌ها، فین‌تک‌ها و کسب‌وکارهای متعددی به وجود آمده‌اند که هر کدام از بیرون به‌نوعی مانند موریانه در حال آسیب زدن به شبکه بانکی هستند. چارچوب‌ها و مرزهایی که بانک برای فعالیت خود در نظر گرفته به‌مرور در حال کوچک‌تر شدن و محدودتر شدن است. به عبارت دیگر بانک‌ها در حال کوچک‌تر شدن هستند.
 
ما به‌عنوان فعالان بانکی زمانی می‌توانیم نقش و سهم خود را در این بازار حفظ کنیم که به محض اینکه متوجه ورود بازیگر جدیدی شدیم، تلاش کنیم از طریق مذاکره او را به سمت خود بکشانیم و در داخل چارچوب‌ها و مرزهای خود به آن پَر و بال دهیم. بنابراین این کسب‌وکار تازه به‌جای اینکه برای باز کردن فضا برای توسعه کسب‌وکارش، ما را کوچک کند، در دل ما بزرگ می‌شود و ما را هم با خودش بزرگ می‌کند. استارت‌آپ‌های فین‌تک می‌توانند تکنولوژی را به خدمت بانک‌ها درآورند و شیوه متفاوتی از ارتباط را بین مردم و مشتریان شکل دهند. در این فرایند، حتی شاید مشتریانی جذب شوند که اصلا در شبکه بانکی ما صاحب حساب نبودند.
 
بنابراین بهتر است بازیگران جدید این حوزه را حمایت کنیم و اگر به زیرساخت نیاز داشتند، در اختیار آنها قرار دهیم. این استارت‌آپ‌ها به‌دلیل داشتن دانش روز و چابکی و جوانی خاص خودشان می‌توانند در برخی حوزه‌هایی که سیستم‌های بوروکراتیک بانکی ضعیف هستند، بهتر کار کنند. باید به این نکته اذعان داشت که در شبکه بانکی ماموریت‌های هر کدام از بازیگران متفاوت است. اما اگر این بازیگران جدید خارج از مرزهای کاری بانک‌ها بایستند، آرام‌آرام عرصه را بر ما تنگ می‌کنند. برای PSPها هم در یک مقطع این اتفاق تقریبا رخ داد و این شرکت‌ها به‌تدریج در حال قد علم کردن جلوی بانک‌ها بودند. دلیل اینکه بانک‌ها سهام این شرکت‌ها را خریدند نیز این بود که می‌خواستند خطر آنها را برطرف کنند و آنها را به‌نوعی به چارچوب و مرزهای خود سوق دهند. در نتیجه‌ این شراکت، هم شرکت‌های PSP توانستند از سرمایه‌ای که بانک‌ها در اختیار آنها قرار دادند، استفاده کنند و هم بانک‌ها در سودآوری و منافعی که PSPها از راه اخذ کارمزد از شبکه بانکی کسب می‌کردند، سهیم شدند. لذا اگر سیستم بانکی کشور هوشیار نباشد ممکن است با خطر استارت‌آپ‌ها و بازیگران جدید رو‌به‌رو شود.
 
بنابراین راهی جز همکاری با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تکی وجود ندارد؟
 
خاتونی: یک مثال برایتان می‌زنم. سرویس کارت به کارت را در نظر بگیرید. همه اعتراض دارند چرا سرویس کارت به کارت را از سیستم بانکی خارج کردید و به یک شرکت فین‌تکی دادید؟ آیا اگر ما این کار را نمی‌کردیم، این شرکت‌ها با توانمندی که دارند، از میدان به در می‌رفتند؟ خیر! نهایت این بود که API مورد نیاز خود را از جای دیگری دریافت می‌کردند. بنابراین بهتر است ما سرویسی را که درون خود داریم و قوانینش هم موجود است و مقررات هم ما را از برون‌سپاری آن منع نکرده، به بسته‌های مشخص تبدیل کنیم، قوانین و مقرراتش را تنظیم و اعلام کنیم و بعد به بازیگران جدید تحویل دهیم و فضایی فراهم کنیم تا هم آنها سودآوری خود را داشته باشند و هم ما. سرویس کارت به کارت که برای اولین بار توسط بانک ملی و اپلیکیشن آپ رونمایی شد، در راستای این سیاست و استراتژی کلی بود.
 
دی‌ماه سال گذشته ما مدل‌های مختلف زیادی را در بانک ملی بررسی کردیم و در نهایت به این نقطه رسیدیم که باید بانک ملی به‌عنوان یک بانک قدرتمند به حوزه فین‌تک ورود پیدا کند. چون اگر بانک ملی روی موضوعی پافشاری کند، به‌واسطه سابقه و قدرت خود بهتر می‌تواند در برابر حمله‌ها و فشارها ایستادگی کند و مسیر را برای سایر بانک‌ها نیز باز کند.
 
در مورد سرویس کارت به کارت هم همین مساله وجود داشت. ما در بانک ملی به این نتیجه رسیدیم که با مذاکره با بانک مرکزی و تغییر برخی شرایط می‌توانیم امکان کارت به کارت را روی اپلیکیشن‌های پرداخت و در ادامه سایر پلتفرم‌ها فراهم کنیم. باید این نکته را بپذیریم که مردم دیگر علاقه‌ای ندارند که برای دریافت سرویس‌های بانکی مربوطه یا هر سرویس دیگری حتما به محل سرویس‌دهی مراجعه کنند. سرانجام یک جلسه پنج، شش‌ساعته با بانک مرکزی گذاشتیم و مدل کاری جدید را به آنها توضیح دادیم و از کار خود دفاع کردیم. پذیرش این مساله ابتدا برای بانک مرکزی سخت بود. با این همه ما ایستادگی کردیم و مذاکرات حدود چهار تا پنج ماه به طول انجامید و به نتیجه عملیاتی نرسید.
 
لذا ما در بانک ملی احساس کردیم که اگر به صنعت بانکداری شوک وارد نکنیم، این حرکت تازه آغاز نمی‌شود. بنابراین بانک ملی در یک اقدام پیشروانه به اپلیکیشن آپ اجازه داد تا سرویس کارت به کارت را در نرم‌افزار خود راه‌اندازی کند. پس از آن هم دستورالعمل‌ها به‌مرور تنظیم و اعلام شد و اکنون هم هیچ منع قانونی در این همکاری وجود ندارد.
 
ناگفته نماند که مدیران در بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی با ما داشتند که جای تشکر دارد. با توجه به مسئولیت‌های سنگینی که بر دوش بانک مرکزی است، نمی‌توان سختگیری یا پیگیری‌های این سازمان را قضاوت کرد. بانک مرکزی با تمام مشکلات و دغدغه‌هایی که خودش دارد با ما همراهی کرده است و اگرچه انتظارات شخص بنده را برآورده نکرده‌اند، ولی فضا را برای ما ایجاد و فعالیت‌ها را قانونی کردند.
 
آیا به نتیجه مدنظرتان در خصوص سرویس کارت به کارت رسیدید؟
 
خاتونی: سرویس کارت به کارت روی اپلیکیشن‌های پرداخت که ما نیمه خرداد امسال راه‌اندازی کردیم، اکنون روزانه بیش از ۴۴۳ هزار تراکنش روی این بستر دارد.
 
باید از خود بپرسیم این ۴۴۳ هزار تراکنش تا پیش از این چگونه انجام می‌شد؟ می‌دانید که سرویس کارت به کارت راه‌های مشخصی دارد. شما یا از طریق شعبه می‌توانید واریز کارت به کارت انجام دهید، یا از طریق دستگاه‌های خودپرداز یا از طریق کیوسک‌های بانکی. تنها راه باقیمانده دیگر که غیرحضوری است، اینترنت‌بانک بود که برای استفاده از آن، مشتریان حتما باید در بانک حساب داشته باشند و حتما اینترنت‌بانک را باید قبلا راه‌اندازی کرده باشند که معمولا باعث می‌شد اینترنت‌بانک خیلی سهم قابل توجهی نسبت به دیگر کانال‌ها نداشته باشد. ما امروز دیگر چنین مشکلاتی نداریم. حتی یکسری محدودیت‌های زیرساختی را که تاکنون با آن مواجه بودیم از میان برداشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در یک ماه آینده بالای ۶۰۰ هزار تراکنش کارت به کارت روزانه داشته باشیم و تا پایان سال حتما به یک میلیون تراکنش می‌رسیم.
 
با این همه پرسش من این است؛ «چند درصد از این تراکنش‌ها باعث شده که مشتریان بانک‌ها نیاز به جابه‌جایی نداشته باشند و محیط فیزیکی خود را ترک نکنند؟» اگر مشتری بانک ملی روز تعطیل به خدمات بانکی نیاز داشت، چه راه‌هایی برای دسترسی به این سرویس‌دهی و خدمات وجود دارد؟ مشتری یا باید به اینترنت‌بانک دسترسی داشته باشد یا باید به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کند. اگر برای بانک ملی اهمیت دارد مشتری این بانک برای دریافت سرویس کمترین زحمت را تحمل کند و کمترین مسافت را طی کند، راه‌های متفاوتی باید پیش پای مشتری خود بگذارد.
 
انتقال سرویس کارت به کارت به پلتفرم‌های دیگر نظیر اپلیکیشن‌های پرداخت تاثیری روی درآمد حاصل از تراکنش‌ها برای بانک ملی داشته است؟
 
خاتونی: بله. فرض کنید مشتری کارت بانک ملی دارد، سراغ دستگاه خودپرداز بانک کشاورزی می‌رود و به کارت بانک ملی فرد دیگری پول واریز می‌کند. این فرایند شتابی است. در این صورت، کارمزد مشتری را که بانک ملی باید از انجام این سرویس دریافت می‌کرد، بانک کشاورزی به‌عنوان بانک سرویس‌دهنده می‌گیرد. لذا بسیاری از بانک‌هایی که در اصل سرویس کارت به کارت را انجام داده بودند، کارمزد سرویس خود را دریافت نمی‌کردند و تنها اگر تراکنش در خودپرداز آنها انجام می‌شد، سودآوری داشتند.
 
در نتیجه باید شرایطی فراهم می‌شد تا وقتی تراکنشی در شبکه شتاب انجام می‌شود، الزاما از کانال بانک عبور کند و در نتیجه بانک ملی بتواند سهم خود را از این تراکنش دریافت کند. در طول همین دو، سه ماه گذشته نمودارهای کارمزدی ما نشان می‌دهد کارمزد پرداختی ما به بانک مرکزی کاهش داشته، در حالی که کارمزد دریافتی ما افزایش داشته است. علت تنها این بوده که با وجود اپلیکیشن‌های پرداخت، مشکل از دست رفتن کارمزد حل شده است و حالا بانک می‌تواند به‌صورت مستقیم به مشتریان خود خدمت‌رسانی کند و هزینه دریافت سرویس را نیز دریافت کند.
 
پس انگیزه‌های مالی هم در ارائه سرویس کارت به کارت به اپلیکیشن‌ها نقش داشته است؟
 
خاتونی: به‌صورت کلی در حال حاضر ما روزانه بیش از ۴۴۳ هزار تراکنش کارت به کارت روی اپلیکیشن‌های پرداخت داریم که از این مقدار حدود ۶۵ درصد آن تراکنش‌های ملی به ملی است. همین نسبت را در حجم تراکنش‌های کل شبکه در نظر بگیرید. تا پیش از این ما به‌طور معمول، در ۶۰ درصد تراکنش‌ها که از این دست بودند، از کارمزدی که مشتریان پرداخت می‌کردند، سهمی نداشتیم؛ در صورتی که هر دو طرف کارت متعلق به بانک ملی بود و صرفا بانک سرویس‌دهنده بانک دیگری بود. هرچند این حرکت برای بانک ملی از لحاظ مالی هم آورده داشته، ولی استفاده از برنامه‌های پرداخت صرفا با انگیزه مالی صورت نگرفته، بلکه بانک ملی قصد داشت، فرایندها را روان‌سازی کند. اکنون مشتری دیگر لازم نیست انتخاب کند که سراغ کدام بانک برود و خود شبکه بانکی آنها را مدیریت کند.
 
در نشست بازآفرینی شعب که چندی پیش توسط شرکت توسن تکنو برگزار شد، شما خطاب به بانک مرکزی گفتید بانک‌ها را آزاد بگذارید تا بین خود تعامل انجام دهند. در حال حاضر هم اخباری به‌صورت غیررسمی شنیده می‌شود که بانک ملی با کمک چند بانک دیگر با راه‌اندازی یک سرویس تلاش دارد با همراهی چند بانک دیگر شتاب را به‌گونه‌ای دور بزند و شبکه‌ای موازی ایجاد کند. این مساله تا چه اندازه صحت دارد؟
 
خاتونی: چنین چیزی نیست. اولا که در این بحثی نیست که بانک ملی سرویس خود را به ۱۰ بانک داده است و سرویس ۱۰ بانک را هم گرفته است. در پشت صحنه کماکان اگر من بخواهم از بانک ملی به سمت پاسارگاد بروم باید به شتاب مراجعه کنم و در این میان هیچ‌چیزی تغییر نکرده است. ما نمی‌خواهیم بدون هماهنگی با بانک مرکزی مدل فعلی را تغییر دهیم، اما بانک مرکزی نیز باید بداند ما به‌تدریج در حال قوی شدن هستیم. ما می‌توانیم بدون بانک مرکزی کار را پیش ببریم، ولی هیچ‌وقت به این حوزه وارد نمی‌شویم. هدف ما این است که کماکان مدیریت و کنترل بین بانکی در اختیار رگولاتور و بانک مرکزی باشد. اما در عین حال انتظاراتی داریم. بنده هم به جناب آقای حکیمی اعلام کردم که مدل کارمزدی باید تغییر پیدا کند و سهمی که بانک مرکزی از تراکنش‌ها دارد باید هدفمند شود. اولا که کارمزد را باید مصرف‌کننده نهایی پرداخت کند. از طرف دیگر بانک نباید در کارت به کارت درون شبکه برای مثال؛ ملی به ملی بیشتر از ۲۵ تومان کارمزد بگیرد، اما این تراکنش در شتاب که می‌رود به ۵۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند. مگر در سوئیچ شتاب، چه اتفاقی می‌افتد که در سوئیچ بانک اتفاق نمی‌افتد؟ آیا قیمت تمام‌شده این خدمت در بانک مرکزی آنقدر شکاف زیادی با خدمت‌رسانی در بانک ملی دارد؟ بانک مرکزی که تراکنش‌ها را پردازش نمی‌کند و حق این کار را هم ندارد و صرفا نقش هدایت در انجام این سرویس را بر عهده دارد. لذا این تفاوت قیمتی بین تراکنش شتابی و درون‌شبکه‌ای غیرمنطقی است.
 
آیا می‌توان گفت که اصلاح نظام کارمزدی خواسته اصلی بانک ملی است؟
 
خاتونی: خواسته اصلی ما این است که کارمزدها هدفمند شود و تراکنش‌ها با راحتی بیشتری انجام شوند. به نظر من تا زمانی که شخصی که سرویسی دریافت می‌کند، خودش هزینه‌هایش را پرداخت نکند، ارزش این سرویس را احساس نمی‌کند. کارمزدهای کنونی هزینه‌های زیرساختی، پشتیبانی، نگهداری و به‌روزرسانی تجهیزات را پوشش نمی‌دهد، اما در کنار آن مشتری که از ما سرویس می‌گیرد، قدر و ارزش این سرویس‌ها را بیشتر احساس می‌کند. کارت به کارت تنها یکی از سرویس‌های ما است و قطعا در آینده نزدیک کارهای جدید و نوینی انجام می‌دهیم و سرویس‌هایی را در شبکه بانک ملی شناسایی می‌کنیم که بتوانیم آنها را از شبکه بانکی بیرون ببریم و به‌صورت مجزا سرویس‌دهی داشته باشیم. چه اشکالی دارد که بسیاری از خدمات بانکی روی اپلیکیشن‌ها برود؟ چه اشکالی دارد فردی تسهیلات بانکی را از طریق نرم‌افزار دنبال کند یا دسته‌چک درخواست دهد یا چک خود را وصول کند. حال که ما در بسیاری از برنامه‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌توانیم بیمه خریداری کنیم، چرا کارهای بانکی خود را انجام ندهیم؟ ما بیش از ۳۰۰ خدمت بانکی را می‌توانیم در اپلیکیشن‌ها پیاده‌سازی کنیم و از میزان حضور مشتری در شعب بانک بکاهیم.
 
این خدمات که نام بردید بسیار کاربردی و جالب هستند. چرا تاکنون به مرحله اجرا درنیامده‌اند؟
 
خاتونی: به این خاطر که به اینها چندان فکر نشده است. محدودیت‌های بانک مرکزی هم در این موضوع تاثیرگذار بوده است، اما شاید بانک مرکزی به قدری درگیر مسائل بزرگ و کلان کشور است که نمی‌تواند خودش پیش‌قدم چنین ایده‌هایی باشد و ما بانک‌ها باید مقداری کمک کنیم. ما سراغ هر کدام از این خدمات که می‌رویم و با بانک مرکزی صحبت می‌کنیم، آنها استقبال می‌کنند.
 
در این سال‌ها همواره ما در خصوص بانکداری دیجیتالی بیشتر حرف زده‌ایم، در صورتی که اگر به این مفهوم عمل می‌کردیم، وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به اکنون داشتیم. برای مثال چه ضرورتی دارد ما چندین برنامه موبایلی از بانک‌های مختلف روی تلفن همراه‌مان داشته باشیم و هر کدام تنها یک بانک را پوشش دهند؟ در صورتی که این توانایی در استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها وجود دارد که با طراحی یک اپلیکیشن واحد سرویس‌های مختلفی از بانک‌های مختلف بگیرند و به مشتریان ارائه دهند و چه اهمیتی دارد که این اپلیکیشن متعلق به بانک ملی باشد یا سایر بانک‌ها. فکر می‌کنم باید دیدمان را تغییر دهیم.
 
من همیشه مثالی می‌زنم. جای اینکه در خیابان‌های پرترافیک قدم بزنیم، از یک وسیله پرنده استفاده کنیم و از بالا به شهر نگاه کنیم. در این حالت است که کوچه‌های خلوت و راه‌های نرفته زیادی پیدا خواهیم کرد که به ما در یافتن مسیرهای نو کمک می‌کند.
 
من به‌عنوان معاون فناوری اطلاعات بانک ملی اگر قرار باشد تنها طبق یک دستورالعمل پیش بروم و کارها را تیک بزنم که هر فرد دیگری هم می‌تواند این کار را انجام دهد. مهم این است که مدیران بتوانند دست به کارهای نوآورانه بزنند و ریسک آن را هم بپذیرند. مثلا در همین قضیه کارت به کارت که بانک ملی پیشتاز ارائه این سرویس به PSPها بود، خطراتی وجود داشت. بالاخره در هر چیزی راه‌های سوءاستفاده وجود دارد. اما اگر یک نفر در اتوبان تصادف کرد، آیا باید کل اتوبان را بست؟ ما باید سعی کنیم ریسک‌پذیر باشیم و همواره توصیه‌ام به نظام بانکی و همکاران خودم این است که قسمتی از سود بانک را الزاما به ریسک فناوری اطلاعات اختصاص دهند.
 
تصور رایجی وجود دارد که می‌گوید فین‌تک‌ها مقابل بانک‌ها قرار گرفته‌اند. در صورتی که شما ظاهرا تصور دیگری دارید. نگاه شما به فین‌تک‌ها چگونه است؟
 
خاتونی: من نظرم را درباره این جمله که «فین‌تک‌ها مقابل بانک‌ها هستند» سه بار اعلام می‌کنم: مخالفم. مخالفم و مخالفم! اتفاقا به نظر من فین‌تک‌ها دوست و همراه بانک‌ها هستند. اسم آنها مشخص است: فناوری‌های مالی. چرا باید این تصور را داشته باشیم که فین‌تک‌ها آمده‌اند تا به بانک‌ها آسیب برسانند؟ این تصور از پایه غلط است. شما سوار هر وسیله نقلیه‌ای که بشوید در عین حال یک نسبتی هم از خطر وجود دارد، ولی استفاده از آن وسیله نقلیه لذت، آسایش و راحتی هم با خودش به‌همراه دارد. حقیقت این است که جوان‌های کارآفرین و خلاق با فکر و دید باز دنیا را مطالعه می‌کنند و محصولی تولید می‌کنند که کار بانک و مردم را راحت می‌کند. چرا این تصور باید وجود داشته باشد که این چند جوان با کسب‌وکارشان می‌توانند بانک بزرگی با قدمت چندین دهه را زمین بزنند؟ تصور درستی نیست. اگر بانک‌ها بخواهند به مقابله با فین‌تک‌ها بپردازند، مطمئن باشید که نظام بانکی شکست می‌خورد. باید با افراد فعال در این کسب‌وکارها جلسه برگزار کرد و از نظرات آنها استفاده کرد و حتی اگر احساس کنیم که موانعی بر سر راه آنها وجود دارد، باید آنها را برطرف کرد. لذا نظام بانکی باید کسب‌وکارهای فین‌تک را با خود همراه کند و آنها را به دورن مرزهای خود سوق دهد. بانک‌ها بدون فین‌تک‌ها نمی‌توانند برنامه‌های نوآورانه خود را به‌سرعت پیش ببرند. در نتیجه اگر به استارت‌آپ‌های فین‌تکی اجازه رشد دهیم و شرایط فعالیت آنها را در داخل مجموعه بانک فراهم کنیم، رشد روزافزون آنها به رشد کل مجموعه منجر خواهد شد.
 
آیا بانک ملی برنامه‌ای برای حمایت از استارت‌آپ‌ها؛ به‌خصوص استارت‌آپ‌های فین‌تک دارد؟
 
خاتونی: یک مرکز فناوری در بانک ملی در حال شکل‌گیری است. با معاونت فناوری ریاست‌جمهوری صحبت کردیم و همکاری‌هایی در حال انجام است. یک نکته جالب بگویم؛ من از مرکز نوآوری دانشگاه شریف نیز بازدید کردم. از آنها پرسیدم در این سه سال استارت‌آپ‌های خلاقانه و کوچک خود را چطور و با چه سرمایه‌ای پایه‌ریزی کرده‌اید؟ جواب دادند در این سه سال ما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول به بدنه استارت‌آپ‌های خود تزریق کرده‌ایم. واقعا برای مرکزی به این بزرگی که در حال پرورش جوانان خلاق و بااستعداد است، در طول سه سال صرفا یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه شده است. این در حالی است که اگر آنها سرمایه کافی برای جذب بیشتر سرمایه داشتند، اکنون می‌توانستند کارهای بسیار بزرگ‌تری انجام دهند و حیطه فعالیت‌های آنها وسعت بسیار بیشتری داشت. لذا ما در بانک ملی تصمیم به ایجاد مرکز فناوری گرفته‌ایم. برای مثال ما به‌تازگی و به‌صورت رسمی اعلام کردیم که پیام‌رسان «بله» متعلق به بانک ملی است. ما از این استارت‌آپ به‌خوبی حمایت کردیم و سرویس‌های بانک ملی را برای پیشرفت در اختیار آنها قرار خواهیم داد. مشتریان ما اکنون قبل از اینکه به شعبه مراجعه کنند، می‌توانند از «بله» نوبت بگیرند و سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنند.
 
من در یک سال و نیم گذشته انرژی زیادی برای «بله» صرف کردم. آنها ۳۰ جوان بااستعداد، اما ناامید بودند. هرچند تیم قبلی در بانک ملی هم کنار این تیم بود و آنها را کمک کرده بودند، ولی ما کمک‌ها را جدی‌تر کردیم و در کنار آنها ایستادیم و میلیاردی سرمایه‌گذاری کردیم تا زیرساخت‌های خود را توسعه دهند و اکنون به این نقطه رسیده‌اند.
 
باز هم اگر کسب‌وکاری ببینیم که چهار، پنج نفر بیشتر نیستند و کسب‌وکار آنها حتی به پختگی کامل هم نرسیده، اما ایده خوب و پشتکار بالایی دارند، حتما آنها را در مرکز نوآوری خود جذب می‌کنیم و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا محصول آنها تولید و به بازار عرضه شود و مردم از خدمات آنها استفاده کنند. در نهایت زمانی که کسب‌وکار و شرکت آنها به بلوغ کامل رسید، همکاری را به پایان می‌رسانیم تا بتوانند به‌صورت مستقل به فعالیت خود در بازار ادامه دهند. با این حال، اگر آنها نتوانستند در مدت‌زمانی که به آنها ارائه شده بود، به نتیجه مورد نظر برسند، از هیچ‌کدام ریالی درخواست بازگشت سرمایه نخواهیم کرد؛ چراکه اعتقاد داریم به استارت‌آپ‌ها باید اعتمادبه‌نفس داد. به همین جهت بانک ملی به‌‌صراحت حمایت خود از استارت‌آپ‌ها را اعلام می‌کند، حتی اگر این استارت‌آپ‌ها به شکست منتهی شوند.
 
اگر استارت‌آپی به‌دنبال جذب سرمایه از بانک ملی نباشد و تنها بخواهد از سرویس‌های بانکی مانند API این بانک استفاده کند، چطور؟
 
خاتونی: هر شرکت، موسسه یا سازمانی که هویت قانونی و مشخص داشته باشد، اگر از ما درخواست API کند، به او ارائه خواهیم کرد. مثال می‌زنم، اپلیکیشن‌هایی مانند هف‌هشتاد، تپسی و سایر استارت‌آپ‌ها همگی دارای هویت بوده و شناخته‌شده‌ هستند. حتی اگر استارت‌آپ کوچک و ناشناخته‌ای باشند و سرویس بخواهند، می‌توانند طی تفاهم‌نامه‌ای در مرکز فناوری ما رشد کنند و از سرویس‌ها بهره ببرند و پس از رشد هم می‌توانند از این مجموعه خارج شوند.
 
شنیده شده بانک ملی تا صد میلیارد تومان در حوزه استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. آیا این موضوع صحت دارد؟
 
خاتونی: این موضوع را رد می‌کنم. گاهی مطالبی می‌شنویم که خود ما هم از آنها خبر نداشته‌ایم. ورود بانک ملی به فین‌تک‌ها از زمانی که بنده مسئولیت رسیدگی به آنها را به‌عهده گرفتم، جدی‌تر شده است. البته پیش از من هم فعالیت‌هایی بود. به‌عنوان مثال، همکاری با گروه «بله» پیش از من به بحث و بررسی گذاشته شده بود و من تنها این موارد را پیگیری و قانونی کردم. تاکنون در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری‌هایی از سوی بانکی ملی انجام گرفته است، اما همگی آنهایی که سرمایه دریافت کرده‌اند، اکنون مانند «بله» در مجموعه ما مشغول به فعالیت هستند. به این صورت نبوده که سرمایه‌ای به استارت‌آپ خاصی اختصاص داده شود که در مجموعه بانک ملی هم فعالیت نمی‌کند.
 
بنابراین ما در کنار فین‌تک‌ها هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم. بانک ما «ملی» است و کار و هدف ما هم باید «ملی» باشد. هر کاری که انجام می‌دهیم، آثارش باید به کشور برگردد. به‌عنوان مثال، دستگاه‌های VTM که در بانک شهر راه‌اندازی شده است، در بانک ملی هم تا مدت دیگری افتتاح می‌شود و به رایگان تجربه ما در اختیار شبکه بانکی قرار می‌گیرد. باید اجازه دهیم بانک‌های دیگر هم از آن استفاده کنند؛ چراکه انحصارطلبی برای هر صنعتی، نابودی کیفیت و آسیب را در وهله اول، برای خود انحصارگر به‌همراه دارد. همچنین به‌دنبال این هستیم که بتوانیم دانش خود را به‌صورت یک کتابخانه الکترونیک در اختیار همگان قرار دهیم تا کسانی که در آینده می‌خواهند راه ما را بروند، از صفر شروع نکنند و پیشرفت بیشتری داشته باشند.