آشنایی با رمزارزهای لونا و لونا کلاسیک (۰ تا ۱۰۰)

پس از کش و قوس‌های طولانی در بازار رمزارزها، دنیای کرپیتوکارنسی همچنان در حال تکامل است و امروزه در کنار عناوینی همچون فروش تتر و سایر رمزارزهای مشهور موجود در این بازار، شاهد سر برآوردن تعداد قابل توجهی رمزارزهای جدید در این دنیای نوظهور هستیم، رمزارزهای لونا و لونا کلاسیک نیز از این قبیل ارزهای دیجیتالی هستند که در مقایسه با رمزارزهایی همچون بیت کوین و اتریوم دارای قدمت کمتری هستند؛ اما با این وجود در چنین بازاری خوش درخشیدند و حجم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع هدف بنیان‌گذاران چنین کوین‌هایی این بود که ارزهای با ثباتی خلق نمایند که در مقایسه با سایر رمزارزها دارای نوسان قیمتی کمتری باشد. در حال حاضر رمزارز لونا کلاسیک و لونا به لحاظ ارزش بازار به ترتیب در رتبه‌های 36 و 107 بازار ارزهای دیجیتالی قرار گرفته‌اند و با توجه به گمانه‌زنی‌های مختلفی که در زمینه آینده این رمزارز وجود دارد سوالات بسیاری در ارتباط با ماهیت این دو رمزارز پرحاشیه مطرح شده است و به همین علت ما این مطلب از آی تی رسان را به بررسی و معرفی کامل رمزارزهای لونا و لونا کلاسیک اختصاص داده‌ایم، اگر شما هم در ارتباط با این دو ارز دیجیتالی کنجکاو هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی ارز دیجیتال ترا (لونا)

رمزارز ترا (لونا) در واقع یک ارز دیجیتالی است که با نماد اختصاری LUNA  از آن یاد می‌شود و این ارز دیجیتالی توکن اختصاصی بلاک چین Terra  است و خود این بلاک چین نیز که دارای قرارداد هوشمند است از پروژه کازماس بهره می‌برد. پروتکل ترا که پروژه بلاک چینی فعال است به وسیله Terraform Labs  توسعه یافته است و هدف اصلی از ایجاد آن اعطای قدرت بیشتر به ارزهای رمزنگاری شده و برنامه‌های مالی استارتاپی بوده است. به طور کلی رمزارز لونا، توکن بومی این پروتکل محسوب می‌شود که از آن به منظور اعمال حاکمیت، سهامداری و همچنین وثیقه برای استیبل کوین‌های الگوریتمی شبکه استفاده می‌شود.

نتیجه طبیعی تصور چنین کاربردهایی برای رمزارز لونا این است که هولدرهای این ارز دیجیتالی می‌توانند به منظور کسب جوایز، توکن‌های خویش را به اشتراک گذاشته یا به کمک آن‌ها در رای‌گیری‌های این پروتکل شرکت کرده و در پیشنهادهای حاکمیتی این اکوسیستم نقش فعالی داشته باشند. ارز دیجیتال لونا دارای تاریخچه پر فراز و نشیبی است و بالاترین قیمت این رمزارز در تاریخ 7 خرداد ماه، سال 1401 ثبت شد که رقم آن به چیزی در حدود 16.48 دلار رسید؛ اما متاسفانه این رمزارز به دلیل شکست‌های پی‌در‌پی که در ماه می سال 2022 در پروژه Terra  اتفاق افتاد، ضررهای جبران ناپذیری به قیمت این رمزارز وارد شده و ارزش رمزارز لونا حدودا 99.99 درصد ارزش خویش را از دست داد و به همین علت قیمت معاملاتی آن در حال حاضر (به هنگام نگارش این مطلب) به رقم 2.51 دلار رسیده است.

با توجه به چنین تجربه تلخی مدیران این پروژه درحال طراحی برنامه‌های ویژه‌ای برای بازگشت قدرتمند مجدد به دنیای ارزهای دیجیتالی هستند که نتیجه چنین تلاش‌هایی خلق لونا کلاسیک بوده است. احتمالا به هنگام خواندن این جملات به یاد فورک شبکه اتریوم افتید که در حال حاضر ما را با دو ارز اتریوم و اتریوم کلاسیک مواجه ساخته است و همان طور که می‌دانید انجام این فورک در قیمت اتریوم نیز نقش بسزایی داشته و به همین علت مدیران پروتکل ترا نیز درحال حاضر قصد دارند ادامه دهنده مسیر اتریوم باشند.

بررسی نحوه پیدایش لونا کلاسیک

در واقع لونا کلاسیک پس از آن که دو کوان، بنیانگذار اصلی ترا فورم لبز، طرح بازیابی پروژه ترا (لونا) را مطرح کرد، به بازار معرفی و عرضه شد. براساس اعلام دو کوان، قرار است لونا 2.0 جایگزین ورژن قدیمی گردد و شبکه Terra  پس از آن که غالب اعضای جامعه به ایجاد زنجیره جدید رای دادند، با راه‌اندازی این زنجیره جدا، یک شروع دوباره را پشت سر گذاشته است. با ایجاد چنین فورکی همچنان قرار است شبکه قدیمی با نام ترا کلاسیک و با توکن اختصاصی لونا کلاسیک به فعالیت خویش ادامه دهد.

به بیان ساده‌تر لونا کلاسیک در واقع همان توکن قدیمی اکوسیستم ترا است که امروزه با نماد LUNC  شناخته  می‌شود که پس از اجرای فورک شبکه و احیای شبکه ترا، عنوان کلاسیک را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر زنجیره جدید ایجاد شده نیز همان نام‌های قدیمی شبکه و همچنین توکن آن را یدک می‌کشد و از این شبکه جدید با عنوان Terra 2.0  و توکن آن با  عنوان Luna 2.0  یاد می‌شود. ناگفته نماند که براساس اعلام رسمی تیم مدیریت پروژه ترا، قرار است توکن‌های جدید خلق شده نیز به همان مقداری که ارز دیجیتال لونای قبلی در گردش بود (چیزی دو حدود 6.5 تریلیون توکن) به بازار عرضه گردند.

عوامل موثر در قیمت لونا و لونا کلاسیک

پس از شکست اولیه پروژه ترا و کاهش قیمت شدید رمزارز لونا کلاسیک، این ارز دیجیتال مجددا روند رشد صعودی قیمت خویش را از تاریخ 24 آگوست 2022 از سر گرفت و در ظرف مدت 16 روز قیمت این رمز ارز حدودا 650 درصد افزایش یافت. علت اصلی چنین افزایش قیمتی را می‌توان در فعالسازی موفقیت‌آمیز پروپوزال شماره 4661 جستجو کرد.

بررسی پروپوزال 4661

براساس پروپوزال موسوم به 4661 که در تاریخ ۱۲ سپتامبر امسال فعال شد، مالیاتی حدودا 1.2 درصدی بر تراکنش‌های این شبکه اعمال نمود. به بیان ساده، به هنگام انجام تراکنش در شبکه ترا کلاسیک، حدودا 1.2 درصد از توکن‌های انتقال یافته به عنوان مالیات اخذ شده و سوزانده می‌شوند. از مزایای اصلی دریافت چنین مالیاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذب حداکثری سرمایه‌گذاران خرد جدید
  • اثبات حاکمیت جامعه محور در شبکه ترا کلاسیک
  • کاهش فشار تورم بر لونا کلاسیک و UST

البته ناگفته نماند که براساس اعلام نظرات تحلیل‌گران خبره شبکه‌های بلاک چینی، دریافت مالیات به صورت بالقوه برای فعالیت‌های بلند مدت اقتصادی و همچنین خدمات شبکه، ضررهای قابل توجهی را خواهد داشت.

علت افزایش قیمت لونا

در ارتباط با افزایش قیمت LUNA  هیچگونه دلیل منطقی خاصی ارائه نشده است؛ چراکه این رمزارز جدید پس از عرضه عمومی خویش هیچ دستاورد یا توسعه خاصی را تجربه ننموده است و بنابر نظر تحلیل‌گران، علت اصلی چنین افزایش قیمتی را می‌توان در هجوم نهنگ‌ها به بازار لونا و دستکاری قیمت‌ها به وسیله آن‌ها دانست. ناگفته نماند که افزایش قیمت لونا دقیقا چند روز پس از افزایش قیمت لونا کلاسیک آغاز شد؛ اما به دلیل نداشتن پشتوانه خاص، این افزایش قیمت چندان نتوانست در نوسانات قیمتی بازار رمزارزها دوام آورد و با انتشار خبر حکم دستگیری دو کوان، قیمت این ارز دیجیتالی به شدت کاهش پیدا کرد. به طور کلی اگر بخواهیم در ارتباط با علت افزایش قیمت لونا نظر  دهیم، باید بگوییم که این رمزارز، رشد و افزایش قیمت خویش را وام‌دار دستکاری بازار به وسیله نهنگ‌ها و همچنین جو ایجاد شده در فضای مجازی پیرامون این ارز دیجیتالی دانست.

بررسی آینده لونا کلاسیک

بررسی آینده هر ارز دیجیتال براساس تحلیل‌های تکنیکال، به منظور داشتن یک استراتژی درست در قبال آن، امری اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود و ارز دیجیتال لونا کلاسیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. غالبا بازار رمزارزها همواره با نوسانات قیمتی بسیار زیادی همراه است و همین مسئله امر پیش‌بینی قیمت رمزارزهایی همچون لونا کلاسیک را دشوارتر می‌کند. به طور کلی عواملی همچون میزان تقاضا و همچنین عرضه لونا کلاسیک، اخبار و رسانه‌های منتشر شده از حواشی آن و در نهایت اهداف اعلام شده از سوی تیم پروژه رمزارز Terra  می‌توانند تاثیرات مثبت و منفی را درقیمت و آینده این رمزارز داشته باشند.

براساس اخباری که به تازگی از سوی تیم مدیریت پروژه ترا، منتشر شد، یکی از اهداف جدید این تیم همکاری با صرافی بیترکس گلوبال به منظور ایجاد تعامل‌پذیری بین زنجیره‌ای است و شبکه‌های اتریوم و سولانا جز اولین اهداف آن خواهد بود و با اجرایی شدن این هدف با توجه به تاثیری که در استیبل کوین‌ها دارد، می‌توان آینده بسیار روشنی را برای قیمت لونا کلاسیک متصور بود. ناگفته نماند که براساس اخباری احتمالا در آینده نزدیک کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی این رمزارز را مورد پذیرش قرار دهند که این مسئله نیز می‌تواند در قیمت این رمزارز پرحاشیه تاثیرات مثبتی داشته باشد.

با توجه به چنین محبوبیتی امروزه بسیاری از کیف پول‌های معتبر همچون تراست والت، مث والت، کیف پول سخت افزاری لجر و سایر کیف پول‌های امن، از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و روزانه بر تعداد این کیف پول‌ها افزوده می‌شود؛ چراکه به طور فزاینده‌ای شاهد گسترش روزافزون محبوبیت این رمزارز پرحاشیه هستیم.

نکته طلایی در تفاوت لونا و لونا کلاسیک

همان طور که در مطالب بالا مشاهده کردید پس از شکست اولیه پروژه ترا، بنیانگذار این شبکه مدعی احیا آن شده و همین مسئله سبب ایجاد توکن لونای جدیدی شد و ارز دیجیتال لونا سابق با عنوان لونا کلاسیک به حیات خویش ادامه داد و با توجه به آینده روشنی که می‌توان برای این دو رمزارز متصور بود، ما در این مطلب از آی تی رسان، به بررسی و معرفی کامل این دو رمزارز پرداختیم. این دو ارز دیجیتال با توجه به این که قدمت کمی در مقایسه با سایر رمزارزها دارند، به نظر می‌رسد که راه پر پیچ و خم زیادی را در پیش روی خویش دارند و مسلما اهداف جدیدی که از سوی تیم مدیریت پروژه به تازگی اعلام شده، می‌توان در ارتباط با آینده این رمزارزها خوش بین بود.

منبع: https://blog.ok-ex.io/

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته آشنایی با رمزارزهای لونا و لونا کلاسیک (0 تا 100) اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.