آموزش غیرفعال کردن افزونه و پلاگین در گوگل کروم

افزونه ها ابزارها و نرم افزارهای کوچکی هستند که متعلق به خود مرورگر گوگل کروم یا هر مرورگر دیگر نیستند اما توسط توسعه دهندگان تولید می شوند تا کارایی مرورگر را افزایش دهند. برای غیرفعال کردن افزونه گوگل کروم، ۲ روش پیش روی شما قرار دارد:

  1. غیرفعال کردن افزونه گوگل کروم با کمک منوهای مرورگر
  2. حذف افزونه گوگل کروم با کمک یک url مخصوص

شیوه غیرفعال کردن افزونه گوگل کروم

برای غیرفعال کردن افزونه گوگل کروم، یکی از دو شیوه زیر را دنبال کنید

شیوه اول:

مرورگر گوگل کروم را باز کنید، و آدرس chrome://extensions را در آدرس بار آن بنویسید و اینتر را بزنید. با این کار وارد صفحه مربوط به افزونه ها می شوید. 

شیوه دوم:

مرورگر گوگل کروم را باز کنید و به سمت راست و بالا توجه کنید. آیکون سه نقطه آپشن را کلیک کنید تا زیر منو ها باز شوند. در این صفحه به مسیر More tools > Extensions بروید. 

غیرفعال کردن افزونه گوگل کروم

بعد از این کار، وارد صفحه مربوط به افزونه ها می شوید. بدین ترتیب، لیستی از افزونه ها و اپلیکیشن های مرورگر را مشاهده می کنید. برای هر افزونه باکس جداگانه قرار داده شده که می توانید اطلاعات اضافی، غیرفعال کردن / فعال کردن و حذف افزونه را مشاهده کنید.

کارهایی که با افزونه ها می توانید کنید

اولین کاری که می توانید با این افزونه ها انجام دهید غیرفعال کردن آن هاست. افزونه هایی که فعال هستند دارای اسلاید تاگل آبی رنگ هستند. با یک بار کلیک کردن بر این تاگل، یا با کشیدن آن ها، افزونه غیر فعال می شود  ورنگ آبی به خاکستری تبدیل می شود.

وقتی که افزونه ای را غیر فعال می کنید، این افزونه کماکان روی مرورگر شما نصب است، اما با یک بار کلیک کردن، عملکرد آن متوقف شده است.

دومین کاری که می توانید کنید این است که افزونه مورد نظر را کاملا حذف کنید. برای این کار روی دکمه remove کلیک کنید. با این کار، یک باکس باز می شود و از شما در مورد اطمینان داشتن از حذف افزونه گوگل کروم سوال می کند! در صورتی که کاملا موافق هستید تایید را بزنید تا افزونه پاک شود.

غیرفعال کردن افزونه گوگل کروم

گاهی اوقات وقتی که به لیست افزونه ها نگاه می کنید متوجه می شوید که برخی از افزونه ها را خودتان نصب نکرده اید. در این حالت می توان گفت که این افزونه ها توسط بد افزار ها نصب شده اند. در چنین شرایطی قبل از حذف افزونه گوگل کروم روی دکمه Report abuse کلیک کنید. این دکمه یک مرحله قبل از حذف نهایی نمایش داده می شود.

 غیرفعال کردن پلاگین گوگل کروم

پلاگین های گوگل کروم ابزارهای اضافی هستند که شما می توانید از طریق تنظیمات مرورگر خود، آن ها را مدیریت کنید. مثلا فلش پلیر برای مرورگر یک نوع پلاگین به شمار می آید.

چطور موفق به غیرفعال کردن پلاگین گوگل کروم شویم؟

برای این که موفق به غیرفعال کردن پلاگین گوگل کروم شویم نیز درست مثل افزونه ها دو راه پیش روی شماست.

شیوه اول:

مرورگر گوگل کروم را باز کنید و یو ار ال chrome://settings/content  را در آدرس بار بنویسید و اینتر را بزنید.

با این وضعیت وارد بخشی می شوید که می توانید پلاگین ها را مدیریت کنید

شیوه دوم:

مرورگر را باز کنید و با کمک دکمه سه نقطه آپشن در سمت راست و بالا، به مسیر Settings > Show advanced settings > Content Settings بروید. 

در این بخش برای پلاگین های فعال، سه گزینه وجود دارد:

  1. فعال کردن / غیر فعال کردن : این گزینه با کمک تاگل مقابل پلاگین انجام شدنی است.
  2. بلاک کردن
  3. allow

غیرفعال کردن افزونه گوگل کروم

بدین صورت می توانید مدیریت کاملی بر افزونه ها، اپلیکیشن و پلاگین های کروم داشته باشید.

چرا غیرفعال کردن افزونه گوگل کروم اهمیت دارد؟

نکته ای که شاید ذهن شما را در گیر کند این است که چه اهمیتی دارد که بخواهیم افزونه های گوگل کروم را غیر فعال کنیم! معمولا افزونه ها وقتی بر مرورگر اضافه می شوند، بر خجم مرورگر می افزایند. اگر شمار افزونه ها زیاد شوند می توانند در سرعت مرورگر تاثیر منفی داشته باشند.

نکته دیگر این که گاهی افزونه ها با هم تداخل دارند و بهتر است که با شناخت این وضعیت، راه بروز اختلال را از بین برد. از سویی گاهی با نصب یک افزونه روی سایر امکانات اینترنتی، مثل ورود به برخی سایت ها نیز اخلالی ایجاد می شود.

مثلا یکی از علت های مهم باز نشدن جیمیل وجود افزونه هایی است که روی مرورگر نصب می شود.

منبع

نوشته آموزش غیرفعال کردن افزونه و پلاگین در گوگل کروم اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.