ارزیابی خسارت سیل در کمترین زمان و بالاترین دقت انجام شد

 
 
پژوهشگاه فضایی گفت: این پژوهشگاه ارزیابی خسارت سیل را با توجه به داشتن نقشه‌های دقیق سیل و تصاویر ماهواره‌ای به روز در کمترین زمان و بالاترین دقت انجام داد.
 
 به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، این پژوهشگاه درباره خبری به نقل از معاون سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با عنوان «خسارت سیل ۱۳۰۰ کشاورز سیل‌زده پلدختری تا دو روز آتی پرداخت می‌شود» در خصوص ورود پژوهشگاه فضایی ایران در روند پرداخت خسارات اطلاعیه ای صادر کرده است که به شرح زیر است:
 
«پژوهشگاه فضایی ایران در جهت اجرای مأموریت‌های خود در کاربرد داده‌های سنجش از دور و در همکاری با ستاد مدیریت بحران، از ابتدای سیل فروردین سال جاری، اقدام به تهیه نقشه‌های سیل از مناطق سیل‌زده در جهت امدادرسانی بهتر در کشور نمود به طوری که در مواردی، سه نقشه در روز تولید و در اختیار مدیران ذی‌ربط قرار می‌گرفت.
 
در ادامه، با توجه به داشتن نقشه‌های دقیق سیل و تصاویر ماهواره‌ای به روز، از سوی وزارت کشور، ارزیابی خسارت سیل پرونده‌های مزارع کشاورزی ثبت شده در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفت. این کار در کمترین زمان ممکن و بالاترین دقت برای استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان انجام شد. ارزیابی خسارت سیل در کمترین زمان و بالاترین دقت انجام شد
 
پرونده‌های مزارع خسارت‌دیده از سیل سال ۱۳۹۸ استان لرستان شامل ۲۶ هزار و ۱۰۵ پرونده بود که در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ از وزارت کشور دریافت شد و در ظرف یک هفته، کلیه پرونده‌های استان به دلیل اهمیت موضوع، مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی مشخص شد که در حدود ۷۰ درصد پرونده‌های ثبت شده، موارد اعلام شده خارج از استان و حتی ایران بوده است که این موارد به وزارت کشور منعکس و ۳۰ درصد باقی‌مانده برای پرداخت به این وزارت معرفی شد.
 
پس از اصلاح پرونده‌ها توسط جهاد کشاورزی استان لرستان، در اواسط مهرماه سال جاری، پرونده‌های اصلاح شده از وزارت کشور دریافت شد و به سرعت، در ظرف مدت فقط ۴ روز کاری در پژوهشگاه فضایی ایران بررسی و نتایج آن به استان اعلام شد.
 
خاطرنشان می‌شود این کار با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با دقت بالا و استفاده از فناوری سنجش از دور به همراه بازدید میدانی از ۵۶۰۰ مزرعه به منظور آموزش و ارزیابی دقت انجام شد.
 
به اذعان معاون سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، ورود پژوهشگاه فضایی ایران دقت کار را بالا برده، این بدین‌ معناست که آنها مجهز به فناوری مورد نیاز برای بررسی دقیق نبوده‌اند و از این رو، پژوهشگاه وارد کار شد تا با استفاده از فناوری فضایی و داده‌های سنجش از دور، بتواند برآورد دقیقی از کار داشته باشد.
 
در تمامی کشورهای پیشرفته، فناوری فضایی و داده‌های سنجش از دور در مدیریت بحران بلایای طبیعی کاربرد داشته و از این دستاوردهای فضایی بسیار استفاده می‌شود و خدا را شکرگزاریم که متخصصان متعهد میهن عزیز اسلامی‌مان موفق‌ شده‌اند در این حوزه نیز به توانایی‌های ارزشمندی دست یابند و پژوهشگاه فضایی ایران نیز در این عرصه خدمت نموده است».