از سامسونگ و کوالکام شکایت شد

از سامسونگ و کوالکام شکایت شد

شرکت سامسونگ که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نیمه‌هادی برای دستگاه‌های موبایل در جهان محسوب می‌شود، در دو سال اخیر از تکنولوژی FinFET برای تولید پردازنده‌های خود و کوالکام بهره گرفته است. حال به‌نظر می‌رسد که از شرکت‌های سامسونگ، کوالکام و GlobalFoundries در آمریکا شکایت شده که این شکایت از طرف شعبه آمریکایی موسسه پیشرفته علم و صنعت کره‌جنوبی انجام گرفته است و براساس گفته‌های آن، شرکت‌های یاد شده بدون پرداخت حق امتیاز از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند. براساس گزارشات از کره‌جنوبی، شرکتی که وظیفه مدیریت مالکیت معنوی اختراعات موسسه پیشرفته علم و صنعت را برعهده دارد، سه‌شنبه گذشته شکایتی علیه سامسونگ، کوالکام و GlobalFiundries را به دادگاه فدرال در ایالت تگزاس ارائه کرده است. این موسسه اعلام کرده که باوجود معرفی این تکنولوژی در سال ۲۰۰۱ توسط پروفسور Lee Jong-ho، سامسونگ نسبت به آن ابراز بی‌توجهی کرد ولی امروزه به‌صورت گسترده از آن استفاده می‌کند. با گذشت زمان شرکت اینتل از تکنولوژی نیمه‌هادی مشابه با نام MOSFET (ترانزیستور اثر میدان اکسید فلزی نیمه‌هادی) رونمایی کرد و در آن موقع سامسونگ از پروفسور Lee Jong-ho برای توضیح بیشتر در رابطه با FinFET دعوت به‌عمل آورد.

این موسسه می‌گوید:

سامسونگ الکترونیک می‌توانست با کپی کردن ایده و اختراع Lee بدون پرداخت حق امتیاز، در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند، بنابراین با انجام این کار دستاوردهای این پروفسور را نادیده گرفت و جبران خسارت نیز نکرد.

هر دو شرکت سامسونگ و GlobalFoundries از فرآیند نیمه‌هادی FinFET برای تولید چیپ‌ست‌های خود استفاده می‌کنند و کوالکام نیز چیپ‌ست‌های خود را کارخانه دو شرکت یاد شده می‌سازد. اگرچه کوالکام خود از این فناوری استفاده نمی‌کند ولی پردازنده‌های آن با استفاده از این تکنولوژی در کارخانه‌های سامسونگ و GlobalFoundries تولید می‌شوند. آخرین پردازنده این شرکت یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ نیز توسط سامسونگ با فناوری ۱۰ نانومتری FinFET در کارخانه‌های آن تولید خواهد شد و اولین دستگاه مجهز به این تراشه در نیمه اول سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه می‌شود. هنوز سامسونگ بیانیه رسمی برای این شکایت ارائه نکرده و معلوم نیست که این طرح دعوی بر روی ظرفیت تولید پردازنده‌های آن تاثیر خواهد داشت یا خیر.

نوشته از سامسونگ و کوالکام شکایت شد اولین بار در پدیدار شد.