از TGC دربرابر تحریم های احتمالی محافظت می کنیم

رویداد Tehran Game Convention 2018 با حضور بیش از 1400 شرکت کننده، 46 سخنران خارجی و 26 سخنران داخلی، 24 ناشر خارجی و 10ها شرکت بازی ساز ایرانی و خارجی آخر هفته گذشته برگزار شد.
 
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سخنرانی افتتاحیه TGC2018، سه استراتژی بنیاد برای موفقیت بازی های ایرانی در بازار داخل و در بازارهای بین المللی را تشریح کرد.
حسن کریمی قدوسی گفت: بازی های رایانه ای بدون مرز و بدون محدودیت هستند و هر چقدر که کشورهای مختلف تلاش کنند تا آن را محدود کنند، باز هم این صنعت به سمت تکامل پیش خواهد رفت. 
وی با بیان این که بازی سازی در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست ادامه داد: امروز می توانیم با افتخار سرمان را بالا بیاوریم و اعلام کنیم که با وجود همه محدودیت های سال های اخیر، بزرگ ترین بازیگر این صنعت در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا هستیم. این حرف را امروز در TGC به عنوان بزرگ ترین رویداد آموزشی و تجاری منطقه می زنیم که این محدودیت روز به روز با تلاش شما و ما کم رنگ تر و بی اثر تر می شود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: موفقیت های صنعت بازی های رایانه ای در کشور را مدیون بازی سازانی هستیم که با زبان بازی با مردم کشورشان صحبت کردند و امروز با همین زبان آماده صحبت با سایر کشورهای دنیا هستند.
کریمی خطاب به بازی سازان گفت: در این راه تنها نیستید. افقی که بنیاد با کمک شما تصویر کرده، روشن است و می خواهیم سهم حداکثری از بازار داخل و بازارهای جهانی داشته باشیم و موقعیت خود را به عنوان بزرگ ترین تولید کننده بازی در خاورمیانه و شمال افریقا حفظ کنیم. در این راه سه استراتژی اساسی را بنیاد ملی بازی های رایانه ای دنبال خواهد کرد.
وی با بیان این که استراتژی نخست بنیاد تقویت صنعت داخلی است گفت: صنعت بازی سازی ما به حمایت های مالی و غیر مالی شفاف و آموزش های حرفه ای نیاز دارد. شما می توانید در TGC به غرفه همگرا سر زده و با سیستم جامع و شفاف بنیاد برای تقویت صنعت آشنا شوید. بیش از یک سال برای طراحی این سامانه وقت صرف شده و تا انتهای تیر شروع به کار می کند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکید کرد: برگزاری دوره های مشترک بین المللی و اعزام تیم های ایرانی به رویدادهای خارجی با جدیت امسال نیز پیگیری می شود. کریمی با بیان این که در پیمایش انجام شده در سال 1396 آخرین آمارهای صنعت بازی های رایانه ای استخراج شده و آمار اولیه آن منتشر شده است گفت: در ماه های آینده تحلیل های بیشتری از این گزارش ارایه می شود تا بازی سازان انتخاب های هوشمندانه تری در ساخت بازی داشته باشند.
وی استراتژی دوم بنیاد را بین المللی کردن صنعت بازی های رایانه ای در کنار حفظ هویت بومی دانست و گفت: تبلور این استراتژی را در برگزاری TGC مشاهده می کنید. امیدوارم بازی سازان ایرانی ضمن استفاده از کنفرانس هایی که این دو روز ارایه می شود، با سخنرانان بین المللی آشنا شده و شبکه سازی لازم برای به اشتراک گذاشتن دانش شکل بگیرد. موفق ترین شرکت ها در صنعت بازی های رایانه ای آنهایی هستند که شبکه بزرگی از متخصصان داخلی و خارجی با هم مرتبط بوده و به طور مستمر تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. کریمی با تاکید بر این که بدون ورود به بازارهای جهانی، صنعت بازی سازی ما کم فروغ خواهد بود گفت: وقت آن است که موفقیت های مان در  انتشار بازی های خارجی را چند برابر کنیم. اکنون این فرصت برای بازی سازان ایرانی فراهم شده است که بازی های شان را در TGC به بیش از 20 ناشر بین المللی و 50 سخنران خارجی معرفی کنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای استراتژی سوم را محافظت از بازارهای داخلی دانست و گفت: ما وظیفه داریم برای بازی سازان داخلی در رقابت با بازی های خارجی مزیت رقابتی ایجاد کنیم. در این راه از بازی های خارجی 10 درصد عوارض گرفته شده و به رشد و توسعه کیفیت پروژه های ایرانی اختصاص خواهد.
 
 مکان زندگی شما، در موفقیت بازی سازان نقشی ندارد
کیت ادواردز مدیرعامل Geogrify و مدیر سابق اتحادیه تولیدکنندگان بازی جهان (IGDA)  دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان این که موفقیت در بازار بازی های رایانه ای، وابسته به مکان نیست، به بازی سازان ایرانی توصیه کرد به جای توجه به محدودیت ها، توانایی ها و فرهنگ غنی خود را درآغوش بگیرند. 
وی با بیان این که در طول 25 سال فعالیت در صنعت بازی سازی، که پنج سال آن به عنوان مدیر IGDA بوده است، در رویدادهای مختلف بازی سازی در سراسر جهان حضور داشته ام گفت: یکی از چیزهایی که در این سفرها یاد گرفتم این است که «مکان» محدودیتی در بازی سازی ایجاد نمی کند و لازم نیست حتما در یک کشور خاصی زندگی کنید تا بتوانید بازی بسازید. من بازی سازان فراوانی دیده ام که خودشان چگونگی بازی سازی را یاد گرفته و پیشرفت کرده اند. 
ادواردز ادامه داد: نکته دیگر این است که  استعداد و نبوغ همیشه خود را نشان می دهد. برخی فکر می کنند از کشورهای مطرح بازی سازی جدا هستند و هیچ وقت بازی های شان به صورت بین المللی منتشر نمی شود. اما این حقیقت ندارد، شما چه در فرانسه باشید چه در نیجریه یا ایران یا امریکا، می توانید به موفقیت دست یابید. مطمئن باشید تمام بازی سازان دنیا روزی همین استرس ها و نگرانی های شما برای موفقیت بازی هایشان را داشته اند.
مدیرعامل Geogrify ادامه داد: بسیاری از مردم امریکا فکر می کنند بازی Angry Birds در امریکا ساخته شده اما این بازی در فنلاند توسعه یافته است. درواقع اصلا مهم نیست این بازی در فنلاند بوده یا امریکا، استعداد خودش را نشان می دهد و بازی جهانی می شود. 
مدیر سابق اتحادیه تولیدکنندگان بازی جهان در ادامه به بازی سازان ایرانی توصیه کرد: فرهنگ خود را در آغوش بگیرید. ایران باستان سرآغاز بسیاری از بازی ها در جهان بوده است و خیلی از کشورهای آسیایی موفق در حوزه بازی سازی، چنین تاریخچه ای ندارند. همچنین شما شخصیت های اساطیری و بزرگی چون کوروش یا آرش دارید. شاید بپرسید ایرانی ها که این ها را می شناسند چرا باید درباره شان بازی بسازم. ولی من به شما می گویم مردم دنیا از تاریخچه این قهرمانان بی خبرند. چینی ها به خوبی در بازی های موفق خود، از داستان ها و تمدن شان الهام می گیرند و شما نیز باید از فرهنگ خود الهام بگیرید. 
وی افزود: برای این که بازی ساز موفقی باشید لازم نیست مثل بازی سازان در امریکا یا فنلاند عمل کنید. سعی کنید خودتان باشید و توانایی هایتان را دربر بگیرید. هرکس یک توانایی و استعداد دارد و توجه به این موضوع، کلیدی است. ادواردز گفت: مگر می شود گفت نقاشی پیکاسو زیباتر است یا نقاشی داوینچی. هر دو طرفداران و مشتاقان زیادی در دنیا دارد. هر کس در بازی سازی هم مدل و استایل خاص خود را دارد و نمی توانیم بگوییم کدام بهتر است. اتفاقا این تفاوت هاست که ما را به عنوان یک بازی ساز قوی تر می کند.
مدیرعاملGeogrify درخصوص این جمله مارک تواین که می گوید «مقایسه، مرگ شادی است» گفت: خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و روی کار خود تمرکز کنید. 
 
 از TGC صیانت می کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته به بازدید از TGC2018 پرداخت.
عباس صالحی گفت: بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسوولیت حوزه بازی های رایانه ای برعهده بنیاد ملی بازی های رایانه ای که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است. با این حال برنامه هایی برای هماهنگی بیشتر با وزارتخانه های مختلف در این حوزه داریم.
صالحی در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری یک نمایشگاه عمومی در کنار رویداد TGC وجود دارد گفت: هدف گذاری TGC انتقال و تبادل دانش و فرصت سازی برای حضور بازی های ایرانی در بازارهای خارجی است.  این رویداد هنوز نوپا محسوب می شود و باید برای تکامل و تقویت آن با همراهی فعالان این حوزه، کار کارشناسی صورت گیرد. ما نیز حتما نظر بازی سازان را در این خصوص جویا می شویم.
وی با بیان این که برای رشد صنعت بازی سازی نیازمند فعالیت و همراهی و هماهنگی همه بازیگران این عرصه هستیم گفت: با این حال هر رویدادی با یک هدف مشخص تعریف می شود و با توجه به این هدف ممکن است شاهد حضور یک مجموعه در یک رویداد باشیم یا نه. اما این موضوع نافی ارزش ها و تلاش های آن مجموعه در صنعت بازی های رایانه ای نیست.
صالحی در پاسخ به اثر تحریم ها بر TGC گفت: هنوز خیلی از مسایل در حد گمانه زنی است. با این حال ما تلاش می کنیم از رویداد TGC صیانت کرده تا حداقل ضربه احتمالی را ببیند.