افرانت تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تجاری دیتا سنتر‌های خود را به ۱۲۰۰ رک افزایش می‌دهد

ساعاتی پیش نشست خبری بیست و چهارمین سالگرد تاسیس شرکت افرانت به صورت آنلاین برگزار شد، در این مراسم مهندس فریبرز باذرجانی، مدیرعامل شرکت افرانت، تعدادی از مدیران ارشد این شرکت و اصحاب رسانه حضور داشتند.

شرکت افرانت در سال 1376 به عنوان اولین شرکت اینترنتی کشور با هدف توسعه و ارائه خدمات بر بستر شبکه اینترنت فعالیت خود را آغاز کرد، این شرکت در سال 1387 با افتتاح اولین دیتا سنتر خود در تهران تلاش کرد تا زمینه‌ساز انتقال سایت‌های اینترنتی ایرانی به داخل کشور باشد. افرانت در سال 1390 موفق به اخذ پذیرش شرکت فرابورس ایران برای ورود به بازار سهام شد، به این ترتیب افرانت اولین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی بازار سهام ایران لقب گرفت.

این شرکت در سال 1394 موفق به اخذ پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت یا همان FCP شد و در سال 1395 اولین دیتاسنتر ابری بخش خصوصی کشور را راه‌‌اندازی کرد. افرانت در حال حاضر بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات دیتا سنتر در ایران است و تنوع سرویس‌های این شرکت در سه حوزه دیتا سنتر، رایانش ابری و پهنای باند اختصاصی، تمامی نیاز زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی هر کسب و کاری را پوشش می‌دهد.

مهندس باذرجانی در ابتدای این مراسم با ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌ها و توسعه‌هایی که شرکت افرانت طی 24 سال گذشته داشته، اعلام کرد: خیلی خوشحالیم که در مراسم جشن بیست و چهار سالگی تاسیس شرکت افرانت در خدمت خبرنگاران به صورت حضوری و غیرحضوری هستیم. افرانت در سال 1381 برای توسعه کیفیت سرویس‌های خدماتی که در لایه دیتا سنتر و ابری متصور بود موفق به اخذ گواهی‌نامه ایزو 9001 در حوزه کیفیت خدمات شد. ما در سال 1388 اولین دیتا سنتر تجاری افرانت را ایجاد کردیم و این به نظر شخص خود من، اولین علم و فرهنگ استفاده از مراکز دیتا سنتر تجاری در آن سال وارد کشور شد و از آن پس دیگر شرکت‌ها نیز توانستد فعالیت خودشان را در این زمینه افزایش بدهند.

مروری بر افتخارات افرانت

مدیرعامل شرکت افرانت ادامه داد: ما در سال 1389 به دلیل جایگاه و اهمیتی که بحث امنیت در سرویس‌های خدمات حضوری و آنلاین دارد، گواهی‌نامه ایزو 27001 را که در حوزه امنیت هست، اخذ کردیم. البته گواهی ایزو 9001 و 27001 هرساله توسط ممیزی‌های خارجی رصد شده و تمدید می‌شود. افرانت در سال 1390 وارد فرابورس شد و در سال 94 توانستیم مجوز FCP را از رگولاتوری دریافت کنیم. همچنین سال 98 دیتا سنتر شاهین افرانت افتتاح شد. در سال جاری با کمک همه افراد و همکاران در افرانت توانستیم مجوز فعالیت در 6 رسته را از شورای عالی انفورماتیک دریافت کنیم و در هر 6 رسته، رتبه اول را از این شورا اخذ کنیم. همچنین جدا از گواهی‌هایی که کسب کرده‌ایم، امید داریم که کمتر از یک ماه آینده، گواهی رتبه‌بندی مراکز داده یا دیتا سنتر را از سازمان نظام صنفی کشور و سازمان فناوری اطلاعات کسب کنیم.

افرانت افرانت

مهندس باذرجانی با اشاره به موفقیت‌های افرانت در سال‌های اخیر گفت: در سال 99 بیش از 81 درصد سود عملیاتی کسب کردیم، در همین سال درآمد دیتا سنتر و سرویس ابری افرانت بیش از 85 میلیارد تومان بود، همچنین توانستیم در طول یک سال پهنای باند دیتاسنتر را به 110 گیگابیت بر ثانیه برسانیم که یکی از ظرفیت‌های مهمی است که در دیتا سنترها متصور هستیم. همچنین ظرفیت CDN در چهار Super Core کشور در تهران، شیراز، تبریز و مشهد به 16 گیگابیت بر ثانیه توسعه پیدا کرد، طی 5 سال درآمد SAGR دیتا سنتر 66 درصد رشد داشت. اما باید گفت که برنامه داریم تا سال 1404 ظرفیت تجاری دیتا سنتر را به 1200 رک توسعه دهیم.

خدمات و سرویس‌های افرانت

مدیرعامل شرکت افرانت در ادامه مراسم با معرفی خدمات و سرویس‌های پنچ‌گانه این شرکت شامل پهنای باند اینترنت، شبکه توزیع محتوا، دیتا سنتر، خدمات ابری و شبکه انتقال اعلام کردند: دوستان به خوبی می‌دانند خدمات ابری در سه لایه IaaS ،PaaS و SaaS دسته‌بندی می‌شود، لایه IaaS مربوط به فعالیت‌های زیرساختی است و خدماتی فنی که در لایه دیتا سنتر و خدمات ابری انجام می‌شود در این لایه مورد نظر قرار می‌گیرد. در لایه PaaS سرویس‌هایی مانند بکاپ از پلتفرم و LMS فعال است و در لایه SaaS بحث ایمیل سازمانی است که افرانت این سرویس را چندین سال است که به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. هدف ما این است که این خدمات را به صورت آنلاین و 24 ساعته در هفت روز هفته با کیفیت بالا ارائه بدهیم.

افرانت افرانت

فریبرز باذرجانی تاکید کرد: در بخش CDN که فکر می‌کنم همه دوستانی که در بحث محتوا فعالیت دارند، می‌دانند که زیرساخت‌های این بخش چه مقدار مفید است، ما در چهار SuperCore تهران، تبریز، مشهد و شیراز، محتوا را از نزدیک‌ترین منطقه به مخاطب می‌رسانیم. در حوزه دیتا سنتر باید بگوییم که ظرفیت ما در حال حاضر 200 رک است که در آینده به 230 تا 240 رک خواهد رسید و به امید خدا با برنامه‌هایی که داریم، می‌خواهیم تا سال 1404 به ظرفیت 1200 رک برسیم. خدمت دیگر ما پهنای باند اینترنت اختصاصی است، در این بخش خدمات مختلفی مانند وایرلس، VPLS، MPLS، IXP، Cross Connection، اینترانت و فیبر را ارائه می‌دهیم.

توسعه خدمات زیرساخت

باذرجانی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت در خدماتی مانند دیتا سنتر توضیح داد: دوستان بسیاری در بخش محتوا کار می‌کنند، تعداد دیگری در حوزه اپلیکیشن و لایه کاربری فعالیت دارند، همه این افراد نیاز به زیرساخت‌های مخصوص به خودشان را دارند، این زیرساخت‌ها یا خدمات دیتا سنتر یا پهنای باند و فیبر هستند، اگر این خدمات به نحو درست توسعه پیدا نکنند، قطعا دوستانی که در لایه‌های محتوا و اپلیکیشن فعالیت دارند نمی‌توانند آن سرویس را با کیفیت و پایداری مناسبی که متصور هستند ارائه دهند، بنابراین در اینجا مسئولیت‌های شرکت‌هایی مانند افرانت و دوستان ما افزایش پیدا می‌کند. دوستان می‌دانند که در بحث زیرساخت، ارائه سرویس زمان‌بر و هزینه‌بر است و ما امید داریم همانند گذشته با حمایت‌هایی که از طرف ارگان‌های ذی‌ربط خواهد شد، در دولت جدید و وزارت جدید، بتوانیم به کمک یکدیگر نقش خودمان را در این حوزه زیرساختی به نحو احسنت انجام دهیم.

دستاوردها و اهداف افرانت

مدیرعامل افرانت در خصوص دستاوردهای سرویس‌های مختلف این شرکت گفت: مهم‌ترین دستاوردهای خدمات ابری افرانت برای خدمات دورکاری سازمان‌ها بوده و امید داریم تا بستر خدمات ابری را از 1400 به 4000 سرور ابری برسانیم و تجاری سازی افرامارکت که یک بازارچه ابری برای خدمات آموزی آنلاین است را نیز پیگیری خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم با تکمیل پروژه ساخت دیتا سنتر سبلان با ظرفیت 250 رک، ظرفیت را به مقدار مشخص شده در اهداف برسانیم. افزایش پهنای باند دیتا سنتر از 50 به 110 گیگابیت بر ثانیه طی یک سال از برنامه‌های توسعه و ساخت بخش دیتا سنتر افرانت است. در بخش امنیت، توسعه سرویس DDOS Detection را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم این سرویس‌ها را به سازمان‌ها و ارگان‌هایی که نیاز دارند ارائه بدهیم. در خصوص شبکه انتقال و پهنای باند به دنبال توسعه شبکه فیبر نوری میان مراکز دیتا سنتر و اپراتورهای مخابراتی هستیم، همانطور که می‌دانید حدود 70 درصد از ترافیک IXP کل کشور توسط افرانت میزبانی می‌شود و برای رشد آن، باید توسعه لازم در زیرساخت شرکت انجام بگیرد.

وی ادامه داد: طبق گزارشی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه دادند، حدود 6 هزار و 399 شرکت دانش بنیان در کشور حضور دارد، از این تعداد، 125 شرکت دانش بنیان مشتری افرانت هستند و 81 درصد آن‌ها در حوزه ICT فعالیت می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش بنیان به افرانت اعتماد دارند و سرورها و سرویسی‌های خودشان را با میزبانی افرانت ارائه می‌دهند. به طور کلی ما در افرانت سیاست‌هایی داریم که خدمات لازم برای شرکت‌های استارتاپی ارائه می‌دهیم و حتی قراردادهای خاص با شرکت‌های دانش بنیان داریم و تخفیفات خوبی به آن‌ها ارائه می‌دهیم تا مانند شرکت‌هایی چون کافه بازار، دیجیکالا، اسنپ و اسنپ فود از سرویس‌های افرانت استفاده می‌کنند، در راه رشد و توسعه آن‌ها نیز کمک کننده باشیم.

افرانت

مهندس فریبرز باذرجانی در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد: ما در افرانت تا سال 1404 رشد فروش خدمات ابری با یک CAGR 115 درصدی را متصور هستیم و می‌خواهیم در سرورهای اختصاصی رشد 49 درصدی را طی 5 سال بپیماییم. برنامه‌ریزی‌های استراتژیک در این زمینه انجام شده و دپارتمان‌های شرکت در این راستا و حوزه فعالیت خود را استارت زده‌اند، من اطمینان دارم که حتما به این رشد دست پیدا می‌کنیم. همچنین می‌خواهیم طی 5 سال ظرفیت را به 1200 رک افزایش دهیم و ظرفیت بازار را برای شرکت به ارمغان بیاوریم. موضوع بعدی تجاری‌سازی افرا مارکت است که به عنوان یک مارکت‌پلیس در بخش پلتفرم‌های آموزش آنلاین فعالیت خواهد کرد. آمادگی همراهی با کلیه ارائه دهندگان خدمات PaaS و SaaS، همچنین تامین زیرساخت مورد نیاز کسب‌و‌کارهای آنلاین، توسعه مشترک خدمات بر بستر سرویس‌های ابری و تجاری با برند تامین‌کنندگان از جمله دیگر برنامه‌های ما برای آینده نزدیک است.

مدیرعامل شرکت افرانت و دیگر مدیران ارشد این شرکت در پایان مراسم پاسخ‌گوی سوالات خبرنگاران بودند.

نوشته افرانت تا سال 1404 ظرفیت تجاری دیتا سنتر‌های خود را به 1200 رک افزایش می‌دهد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.