افزایش قدرت ویندوز دیفندر با فعال کردن Ransomware Protection

فزایش قدرت ویندوز دیفندر

Windows Defender ، آنتی ویروس داخلی واقعی در ویندوز ۱۰ ، دارای یک ویژگی امنیتی مهم است که به طور پیش فرض غیرفعال است: Ransomware Protection. اگرچه عجیب است ، این ویژگی در به روزرسانی ویندوز ۱۰ نسخه ۱۷۰۹ در اکتبر ۲۰۱۷ اضافه شد ، که برای بسیاری از کاربرانی که شاید تاکنون از این موضوع اطلاع نداشته باشند ، تعجب آور است.

نکته بدتر این است که باج افزار یک تهدید جدی است که پیامدهای خود را دارد زیرا در سکوت داده های شما را رمزگذاری می کند و رایانه شخصی شما را قفل می کند ، در نهایت دسترسی به داده های شما را ممنوع می کند مگر اینکه به فرد حمله کننده بپردازید. هیچ تضمینی وجود ندارد که به محض توجه به این موضوع و این فرد، مهاجم پرونده های شما را رمزگشایی کرده و دسترسی به شما را بازیابد.

 

چرا Ransomware Protection غیرفعال است؟

Ransomware Protection به عنوان یک گزینه بومی موجود است ، اما تا زمانی که آن را فعال نکنید ، فعال نخواهد بود.

از جمله نگرانی هایی که ممکن است به این امر منجر شود این است که Windows Defender ممکن است برنامه های قانونی را تهدید معرفی کرده و آنها را مسدود کند ، بنابراین ممکن است گاهی به اشتباه دردسر آفرین باشد

مثلا این برنامه برخی اپلیکیشن های ضد باج افزار را به عنوان یک مزاحم به شمار می آورد و با آن ها برخورد می کند، در حالی که این اپلیکیشن ها همه بهترین گزینه ها هستند.

هر چند کاربران دوست دارند تا از داده ها و اطلاعات خود محافظت کنند، اما خواستار این همه اشتباه نیز نیستند.

همچنین این آپشن داخلی ویندوز ۱۰ لایه محافظ دیگری را به رایانه شخصی شما اضافه می کند ، علاوه بر این می توانید پوشش آن را به دلخواه خود گسترش یا محدود کنید. در زیر اقدامات لازم جهت فعال سازی Ransomware Protection در Windows Defender ارائه شده است.

 

تنظیمات امنیتی Ransomware Protection  در ویندوز ۱۰

ابتدا به استارت منو بروید و از آن جا تنظیمات را کلیک کنید.

در صفحه تنظیمات، احتمالا آپشن آخر Update & Security است. روی این گزینه کلیک کنید.

تنظیمات امنیتی Ransomware Protection  در ویندوز 10 

با ورود به این بخش در سمت چپ روی Windows Security کلیک کنید. در برخی از ویندوز ها در این بخش مستقیما می توانید به ویندوز دیفندر بروید

بعد از این دوباره به پانل سمت چپ نگاه کنید و Virus & Threat Protection را انتخاب کنید.

افزایش قدرت دیفندر ویندوز 10

در این بخش انقدر به پایین اسکرول کنید تا به Ransomware Protection برسید.

افزایش قدرت دیفندر ویندوز 10

سپس بر روی Manage Ransomware Protection کلیک کنید. اگر با این کار پنجره پاپ آپ UAC  نمایش داده شد روی ok  کلیک کنید در غیر اینصورت وارد گام بعدی شوید.

افزایش قدرت دیفندر ویندوز 10

سپس در پنجره جدید آپشن Controlled Folder Access را پیدا کنید.

افزایش قدرت دیفندر ویندوز 10

این گزینه دارای یک تاگل است که اگر خاموش است باید آن را روشن کنید ( ON کنید )

با انجام این کار حالا در سیستم شما و در نرم افزار ویندوز دیفندر Ransomware Protection فعال شده است. با این فعال سازی  Windows Defender برای جلوگیری از دسترسی برنامه های مشکوک و محافظت از پرونده ها و داده های شما ،  بر برنامه هایی که به پوشه های محافظت شده شما و پرونده های ذخیره شده در آن دسترسی دارند ، نظارت خواهد کرد.

 

چطور حساسیت دیفندر را به اپلیکیشن های مجاز کاهش دهیم؟

همانطور که گفتیم این اپلیکیشن و قابلیتی که هم اکنون فعال کرده اید، بر روی بسیاری از اپلیکیشن ها حساسیت کاذب دارد و این اصلا خوب نیست. در چنین شرایطی بهتر است که بسیاری از اپلیکیشن های تان را به این اپلیکیشن امنیتی شناسایی کنید و آن ها را به لیست سفید اضافه کنید. Controlled Folder Access دقیقا جایی است که این کنترل در آن قرار می گیرد.

تنظیمات این موضوع بدین قرار است که:

در پنجره ی حاوی Controlled Folder Access ( در قسمت قبلی که تنظیمات را انجام دادیم )، بر روی آپشنی به نام Allow an app through Controlled folder کلیک کنید.

حساسیت دیفندر را به اپلیکیشن های مجاز کاهش دهیم

بعد روی گزینه Add  کلیک کنید و اپلیکیشن هایی را که مد نظر دارید به آن اضافه کنید.

حساسیت دیفندر را به اپلیکیشن های مجاز کاهش دهیم

برای دیدن برنامه هایی که Windows Defender  آن ها را برای جلوگیری از دسترسی به پرونده ها و داده های شما مسدود کرده، می توانید “Block history” را نیز مشاهده کنید. برنامه هایی را که نمی شناسید یا به آن اطمینان ندارید ، حذف کنید.

افزایش قدرت دیفندر ویندوز 10

بعد از این در پنجره جدید  Protection History، روی Filters کلیک کنید تا بتوانید، دسته بندی های مد نظر ویندوز دیفندر را شناسایی کنید.

افزایش قدرت دیفندر ویندوز 10

نکته: برای اطمینان از پوشه های دیگری که با استفاده از باج افزار می توانند مورد هدف قرار گیرند ، از پوشه های محافظت شده استفاده کنید. یک پوشه محافظت شده را اضافه کنید و پوشه مورد نظر برای محافظت از Windows Defender را انتخاب کنید. این فولدر ها بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی در رایانه شخصی شما امن خواهند بود.

نوشته افزایش قدرت ویندوز دیفندر با فعال کردن Ransomware Protection اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.