افشاگری‌های اسنودن از جاسوسی‌های سایبری

کتاب «جایی برای پنهان شدن نیست» با مضمون افشاگریهای ادوارد اسنودن از جاسوسی‌های سایبری و مخابراتی آژانس امنیت ملی آمریکا، به فارسی برگردانده شد.
کتاب «جایی برای پنهان شدن نیست: ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا و دولت کنترل‌گر» نوشته‌ «گلن گرینوالد»، روزنامه‌نگار آمریکایی است که توسط احسان موحدیان به فارسی برگردانده شده است.
 
       
 
این کتاب به شرح تاثیرگذاری نویسنده در افشاگری‌های ادوارد اسنودن از جاسوسی‌های سایبری و مخابراتی آژانس امنیت ملی آمریکا می‌پردازد. اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور است که در سال ۲۰۱۳ به افشای عملیات بزرگ «جاسوسی و مراقبت در سطح جهانی» پرداخت.
 
پس از انتشار این کتاب، نقدهای مثبت و منفی متعددی از جانب صاحب‌نظرانی همچون دیوید کل، استاد حقوق جزای دانشگاه جرج تاون و  مایکل بی. موکاسی، تحلیل‌گر وال استریت ژورنال بر آن نوشته و در رسانه‌های مختلف منتشر شده است.
 
افشاگری‌های اسنودن چه واقعی باشد چه حاصل یک بازی پیچیده‌ی تبلیغاتی، همگی از یک واقعیت پرده برمی‌دارد و آن اهمیت توجه بیش از پیش، عمیق و موثر به امنیت حوزه‌ شخصی در فضای مجازی و توجه کارگشا به ایجاد راهکارهای قانونی حفاظت از حریم شخصی در فضای مجازی و کاربران اینترنت در مقابل سودجویان است. فرقی هم نمی‌کند این سودجویی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یا امنیتی باشد، از داخل باشد یا خارج از کشور، از سوی شخص باشد یا سازمان‌ها و شرکت‌ها، خصوصی باشد یا دولتی؛ مهم شناخت و شناساندن این مساله به جامعه کاربران اینترنت و ایجاد یک حرکت اجتماعی برای مقابله با این گونه سودجویی‌هاست.
 
گلن گرینوالد برای کتاب حاضر موفق به دریافت جایزه ۱۰ هزار یورویی «گشویسترشول » در مونیخ آلمان شد. جایزه گشویسترشول در سال ۱۹۸۰ در ایالت باواریا تاسیس شد و از طرف انجمن ناشران، کتاب‌فروشان آلمانی و شهردار مونیخ به نویسندگان مستقل و حامی آزادی‌های مدنی، اخلاقی و فکری اهدا می‌شود.
 
کتاب «جایی برای پنهان شدن نیست: ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا و دولت کنترل‌گر» در گروه رسانه ای تحلیلگران عصر اطلاعات، توسط نشر رهی منتشر شده است.