انتخاب هوشمندانه اهداف شما را در راه رسیدن به آن یاری خواهد داد

انتخاب هوشمندانه اهداف شما را در راه رسیدن به آن یاری خواهد داد

داشتن هدف برای موفقیت در هر زمینه‌ای بدیهی به نظر می‌رسد، اما انتخاب هوشمندانه هدف از داشتن اهداف بلند هم مهم‌تر است.

زمانی که رسیدن به هدف غیر ممکن به نظر می‌رسد، هدفت را تغییر نده، گام‌هایت را تغییر بده؛ کنفسیوس!

بیاید با واقعیت رو به رو شویم. رسیدن به اهداف بزرگ سخت و پیچیده است. هرچند دلایل عدم موفقیت ما در رسیدن به هدفمان، به علت غیر ممکن بودن آن نیست بلکه روش ما، روش مناسبی نیست. با اینکه از شکست‌هایمان در زندگی درس می‌گیریم، هنوز شکست خوردن موجب سرخوردگی و افسردگی‌مان می‌شود. هیچکس شکست خوردن را دوست ندارد اما اگر به شما بگویم که راه مناسبی برای رسیدن به هر هدفی وجود دارد، چه می‌کنید؟

واقعیت این است که اکثر ما، تصویر روشنی از هدفی که در ذهن داریم، نداریم! اهداف باید به گونه‌ای تنظیم شوند که مطابق با توانایی‌های ما برنامه ریزی شده باشند؛ اما متاسفانه بر اساس محدودیت‌ها هدف‌گذاری می‌کنیم. معمولا فانتزی‌هایی را در ذهن خود می‌پرورانیم اما برای عملی‌کردن آنها گام بر نمی‌داریم. در صورتیکه هدف گذاری به صورت هوشمندانه انجام شود، راه رسیدن به آن نیز هموار خواهد بود. در ادامه این مقاله نحوه هدف گذاری هوشمندانه به شما آموزش داده خواهد شد؛ با تکراتو همراه شوید:

منظور از انتخاب هوشمندانه هدف چیست؟

واژه هوشمندانه که در این مقاله آمده، در واقع برگرفته از واژه SMART است که از کلمات Specific، Meaningful، Achievable، Relevant، Time Based تشکیل می‌شود.

در صورتیکه شما نیز مانند من، از رسیدن به اهدافی که در گذشته داشته‌اید، ناhمید شده اید، در هدف گذاری و انتخاب روش مناسب برای رسیدن به آن دچار اشتباه شده‌اید. مشکل کجاست؟ من از روش غلطی برای رسیدن به اهدافم استفاده می‌کردم. در واقع تفاوت راه درست و غلط را برای رسیدن به اهدافم نمی‌دانستم.

انتخاب هوشمندانه (SMART) هدف به شما کمک می‌کند از رسیدن به اهداف خود ناامید نشده و رویاهای خود را فراموش نکنید. زمانی که از این روش استفاده می‌کنید، اهداف خود را به روشنی معین می‌کنید و به صورت صحیح به سمت آن گام بر‌می‌دارید. با هدف‌گذاری SMART، ‌تکلیف خود را با آنچه در زندگی می‌خواهید یکسره خواهید کرد و به این صورت به آنچه می‌خواهید، می‌رسید.

انتخاب هوشمندانه هدف، مانند غول چراغ جادو عمل نمی‌کند! شما باید برای رسیدن به اهدافتان، توانایی‌های خود را روز به روز ارتقا دهید. با برداشتن گام‌های کوچک هر روز به هدفتان نزدیکتر خواهید شد. تا زمانی که به صورت عملی دست به اقدام‌های مناسب نزنید، رویاهایتان محقق نخواهد شد و هیچ روشی به شما کمک نخواهد کرد.

هدف‌گذاری SMART چیست؟

هدف‌گذاری SMART، شامل مراحلی می‌شود که یک هدف خوب را به هدفی عالی تبدیل می‌کند.

۱. Specific؛ اهداف خود را به طور مشخص تعیین کنید.

اولین قدم در انتخاب هوشمندانه هدف، مشخص کردن آن به طور دقیق است. شما باید از هدفتان تصویر روشنی داشته باشید. نباید هدف خود را تنها در ذهنتان داشته باشید. هدف خود را به طور دقیق معین کرده و آن‌ را بنویسید. نقشه شما برای رسیدن به هدفتان چیست؟ نمی‌توانید تنها یک ایده خام را به عنوان هدف خود داشته باشید بلکه باید بتوانید آن‌را به صورت عددی ترسیم نمایید.

یک هدف مشخص به این معنا نیست که به عنوان مثال، می‌خواهید میلیونر شوید یا اینکه وزن خود را کاهش دهید. باید به طور دقیق تعیین کنید چقدر پول می‌خواهید، برنامه دارید تا چه مقدار از وزن خود را کاهش دهید. آیا، یک میلیون دلار کافی است، ۱۰ میلیون دلار چطور؟ چقدر کاهش وزن مطلوب شماست؟ ۲۰ پوند، ۳۰ پوند یا بیشتر؟

احتمال رسیدن به اهداف مشخص بیشتر است. زمانی که اهداف خود را می‌نویسید آن‌ها را از حالت ذهنی خارج کرده و برای رسیدن به آن تلاش بیشتری خواهید کرد. زمانی که اهداف خود را می‌نویسید آن‌ها را به دنیای واقعی وارد خواهید کرد. اهداف خود را به طور دقیق و با جزییات یادداشت کنید.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج کارآفرینی که باید برای جلوگیری از شکست استارتاپ از آنها خودداری کنید

 

۲. Meaningful؛ به اهداف خود معنی ببخشید.

در صورتی که هدفی معنی‌دار نباشد، انجام نمی‌شود. با مشخص نمودن هدفتان به طور دقیق اولین گام را برای رسیدن به آن برداشته‌اید اما شما باید دلایل قوی و قانع کننده‌ای را برای رسیدن به آن داشته باشید.

در صورتیکه در گذشته هدفی را به طور جدی در زندگی خود دنبال کرده باشید، می‌دانید نرسیدن به هدفی که برای شما معنادار بوده، چقدر سخت و آزار دهنده است. من در مورد اهداف سطحی صحبت نمی‌کنم. اهداف سطحی، عملی نمی‌شوند، با انتخاب یک هدف سطحی شکست خواهید خورد.

در پشت هدف مشخصی که دارید باید دلایل محکمی داشته باشید. از خودتان سوال کنید، چرا می‌خواهید به هدفی که مشخص کرده‌اید برسید، اینقدر اینکار را ادامه دهید، تا به پاسخ قانع کننده‌ای برسید. بعضی از دلایل قوی که برای اهداف وجود دارند، وطن، عشق، خانواده و… هستند.

۳. Achievable؛ اهداف دست یافتنی انتخاب کنید.

3. Achievable؛ اهداف دست یافتنی انتخاب کنید.

داشتن اهداف عالی و بلند مرتبه، یکی از دلایل نگارش این مقاله است اما این اهداف باید امکان عملی شدن را نیز داشته باشند. در صورتیکه اکنون ۱۰۰ هزار دلار بدهی دارید برای خود هدف کوتاه مدتی را برای رسیدن به یک میلیون دلار تا سال آینده تعیین نکنید. این کار ممکن نیست اما در صورتیکه این هدف را برای پنج سال آینده خود برنامه ریزی کنید، مشکلی نیست. اهداف دستیافتنی داشته باشید.

این نکته به این معنی نیست که اهداف، خارق العاده‌ای نداشته باشید. قطعا داشتن اهداف بزرگ و عالی نکته مثبتی است و شما باید به دنبال راهی برای عملی کردن آن، فارغ از میزان فاصله‌ای که با آن دارید، باشید اما باید مطمئن باشید که به اهداف کوتاه مدت خود نیز دستیابی پیدا کنید.

برای خود چندین هدف تعیین کنید، سپس بر روی هدف یک ساله، قابل دستیابی خود تمرکز کنید. آن‌را به عنوان سکوی پرشی به سوی اهداف بلند مدت، ۲، ۳، ۵ و ۱۰ ساله خود در نظر بگیرید. این امر به شما کمک می‌کند در مسیر رسیدن به اهدافتان گام بردارید و از جهت اصلی حرکت گمراه نشوید. با این کار هدف نهایی مشخص‌تر خواهد شد و اعمالی را که برای رسیدن به آن باید انجام دهید، قابل محاسبه خواهد بود. این مساله به عنوان یک ابزار قدرتمند، در خوداگاه و ناخوداگاه شما اثرات مثبتی را خواهد داشت که بدانید در بلند مدت به دنبال چه چیزی هستید.

۴. Relevant؛ اهداف مرتبط با باورهای خود داشته باشید.

اهدافی که دنبال می‌کنید باید با ارزش‌ها و باورهای شما سازگار باشد. معضلی که اکثر مردم با آن رو به رو می شوند، مغایرت و تضاد اهدافی که دارند با باورها و ارزش‌های آنهاست.

چه اتفاقی می‌افتد که از تلاش برای رسیدن به هدف خود دست بر می‌دارید؟ هدفی که انتخاب کرده‌اید با خمیر مایه وجودی شما در تضاد است. نمی‌توانید برای رسیدن به اهدافی که با درونیات شما سازگار نیستند، تلاش کنید. زمانی که این تضاد‌ها به بیشتر شدند، احتمال کنار کشیدن شما از مسیری که دنبال می‌کنید بیشتر می‌شود.

به عنوان مثال، در صورتی که اعتقاد داشته باشید، پول چرک کف دست است، چگونه می‌توانید برای اهداف مالی تلاش کنید؟ یا در صورتی که تمام مردان را دروغ گو و خیانتکار بدانید، چگونه می‌توانید، ازدواج را به عنوان هدف نهایی خود انتخاب کنید؟ اهدافی را که با ارزش‌ها و باور‌های شما همخوان هستند انتخاب کنید به این صورت در بلندمدت بهتر عمل خواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید: تقویت این عادت های رفتاری خوب به زندگی پربازده، شاد، موفق و خوشبخت منجر می‌شوند

 

۵. Time Based؛ زمان رسیدن به هدف خود را تعیین کنید.

انتخاب هوشمندانه هدف به صورتی تعیین می‌شود که زمان مشخصی برای رسیدن به آن وجود داشته باشد. در صورتیکه زمان مشخصی را برای رسیدن به هدفتان برنامه ریزی نکرده باشید، یکی از اصولی‌ترین قوانین اهداف هوشمندانه را زیر پا گذاشته‌اید. وقتی که روز خاصی را برای رسیدن به هدفتان تعیین می‌کنید به جای اینکه به صورت حدودی زمان رسیدن به هدفتان را مشخص کنید، مثل اینکه بگویید، سال آینده، تابستان آینده یا چند سال آینده به هدف خود خواهم رسید، بهتر در مسیر رسیدن به هدفتان خواهید ماند.

حسن دیگری که تعیین دقیق زمان رسیدن به هدف دارد، نشان دادن فاصله‌ای است که تا رسیدن به هدفتان دارید. شما می‌توانید اهداف بلند مدت خود را به اهداف کوتاه مدت روزانه، هفتگی و ماهانه تقسیم کنید. به این صورت راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید امروز باید چه کاری را برای رسیدن به هدفتان انجام دهید به جای اینکه بر روی کارهایی که باید سال آینده انجام دهید، تمرکز کنید.

برای مشخص کردن، زمان رسیدن به هدفتان، وقت کافی بگذارید. سپس روزی را که برای رسیدن به هدفتان مشخص نموده اید، علامت بزنید و هدفتان را بزرگ در بالای آن صفحه بنویسید. آن تاریخ خاص را بر روی کاغذ نوشته و بر روی دیوار اتاق کارتان نصب کنید. به این صورت همواره آن را در ذهن خواهید داشت. همچنین می‌توانید آن را در صفحه اصلی اسکرین کامپیوتر یا موبایلتان به نمایش بگذارید.

.

منبع: wanderlustworker

 

مطلب انتخاب هوشمندانه اهداف شما را در راه رسیدن به آن یاری خواهد داد برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.