انواع روش های بکاپ گیری از جیمیل برای کاربران معمولی و حرفه ای

جیمیل سرویس ایمیلی است که تقریبا این روزها ۱۵ ساله شده است. اگر شما از ابتدای ورود این سرویس به بازار نت، از آن استفاده کرده اید مطمئنم که سراغ هیچ سرویس ایمیلی دیگری نرفته اید و از سوی دیگر، چندین سال همراهی با جیمیل یعنی این که شما مقدار زیادی از محتوایی را که هر روز با آن سر و کار داشته اید را در داخل جیمیل جاسازی کرده اید. خب اگر یک فرد بیزینسی باشید قطعا اطلاعات مهمی در اکانت جیمیل شما با مشتریان یا شرکا رد و بدل شده است.

حتی اگر یک کاربر معمولی باشید نیز احتمالا با افراد زیادی سر و کار داشته اید و عکس و موزیک و فایل های مختلفی را ارسال و دریافت کرده اید. البته برای بسیاری از افراد مهم است که این اطلاعات را هرگز از دست ندهند به همین خاطر بکاپ گیری از جیمیل یک کار عالی است.

 

ابزار بکاپ گیری از جیمیل چیست؟

شیوه های مختلفی برای بکاپ گیری از جیمیل وجود دارد که کاربران از آن استفاده می کنند. گوگل یک آرشیو از محتویات جیمیل ایجاد می کند و به کمک Google Takeout  به شما اجازه می دهد که از این سرویس خود بکاپ گیری کنید.

نکته مهم این جاست که، نباید به هر ابزاری برای بکاپ گیری از جیمیل اعتماد کرد چرا که ممکن است اطلاعات شما دزدیده شود و نمی توان آن را پای تقدیر نوشت!

پس بهترین کار این است که از خود سرویس گوگل یعنی Google Takeout  برای بکاپ گیری از جیمیل استفاده کنیم.

 

نیازمندی های اولیه برای بکاپ گیری از جیمیل

برای بکاپ گیری از جیمیل نیاز به چیزهای زیادی ندارید مگر این که:

  1. به یک سیستم ویندوزی ( پی سی یا لپ تاپ ) یا مک دسترسی داشته باشید
  2. سیستم شما مقدار زیادی حافظه داشته باشد
  3. به اینترنت دسترسی داشته باشید و سیستم را بدان متصل کنید

و البته کمی صبور باشید چرا که بکاپ گرفتن از جیمیل بسته به میزان دیتای شما ممکن است مدتی زیاد طول بکشد.

 

شیوه بکاپ گرفتن از جیمیل

برای بکاپ گرفتن از جیمیل لازم است که ابتدا وارد Google Takeout  شوید. برای این منظور می توانید این نام را در گوگل سرچ کنید و به لینک آن هدایت شوید یا این که آدرس https://takeout.google.com را در مرورگر بنویسید و اینتر را بزنید یا این که اینجا را کلیک کنید تا مستقیما وارد شوید.

بکاپ گیری از جیمیل

وقتی که وارد این سایت می شوید، در حقیقت به شما گفته می شود که می توانید از هر کدام از سرویس های گوگل که بخواهید، بکاپ گیری کنید. در این میان، انواع سرویس های گوگل را مشاهده می کنید. برای بکاپ گیری از جیمیل mail را انتخاب کنید و فقط تیک آن را نگه دارید و بقیه تیک های سایر سرویس ها را که به طور پیش فرض انتخاب شده پاک کنید.

نکته: توجه کنید که می توانید در کنار جیمیل از سایر سرویس ها نیز بکاپ گیری کنید..

زمانی که سرویس مورد نظر خود را انتخاب کردید روی next step کلیک کنید.

بکاپ گیری از جیمیل

وقتی که روی دکمه ” گام بعدی ” کلیک کردید، وارد گام دوم می شوید که در آن باید اطلاعاتی را در مورد بکاپ خود وارد کنید. مثلا مشخص کنید که می خواهید بکاپ شما از چه نوع فایلی باشد ( که معمولا فایل فشرده zip یکی از بهترین انتخاب هاست).

همچنین می توانید فضای آرشیوی خود را مشخص کنید و بگویید که چقدر باشد ( به طور پیش فرض ۲ گیگابایت است و شما می توانید تا ۵۰ گیگابایت انتخاب کنید )

اگر بخواهید همین حالا، یک بکاپ کلی بگیرید باید از بخش Export type، گزینه One-time archive را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید به طور محدود دانلود کنید و با زمان بندی، در طول چند ماه بکاپ گیری کنید می توانید از گزینه Scheduled exports every 2 months for a year استفاده کنید. انتخاب این گزینه بدین معنی است که هر دو ماه یک بار، یک بکاپ از یک سال برای شما ارائه می شود.

بکاپ گیری از جیمیل

در نهایت روی دکمه آبی در پایین و سمت راست به نام create archive کلیک کنید. البته نا گفته نماند که اگر شما جیمیل تان هم اکنون فعال باشد و یک تب از مرورگر، شامل این سرویس باشد این امر مستقیما رخ می دهد. اما اگر وارد جیمیل نشده اید در ابتدا باید اطلاعات اکانت جیمیل خود را وارد کنید.

بعد از این که روی این گزینه کلیک کردید باید مدتی را منتظر باشید تا بکاپ گیری انجام شود.

نکته مهم: شما می توانید لینک آرشیوی از ایمیل های خود را ایمیل کنید یا این که، این اطلاعات را روی سرویس های ابری مثل OneDrive, Dropbox, Google Drive دانلود کنید.

 

روش های دیگر برای بکاپ گیری از جیمیل

برای بکاپ گیری از جیمیل ابزار خود گوگل که در بالا به آن پرداختیم یک روش عالی است که در دسترس همه است اما سرویس های دیگری نیز وجود دارند که این امر را ساده تر می کنند.

روش هایی که به طور اتوماتیک، این کار را برای شما انجام می دهند هم عالی هستند. این روش ها شامل مواردی می شوند که نیاز دارید ابتدا  از یک کلاینت دسکتاپ نظیر Microsoft Outlook یا Thunderbird  iOS و یا Apple Mail استفاده کنید.

برای این مثالی که قصد آموزشش را داریم ما از  Outlook استفاده کرده ایم. اگر کلاینت دسکتاپ شما متفاوت از این باشد روالی هم که برای تنظیمات بکار گرفته می شود متفاوت خواهد بود. پس بهتر است با هم روی اوتلوک کار کنیم.

برای این که از این شیوه اتوماتیک با کلاینت های دسکتاپ استفاده کنید لازم است که ابتدا تنظیماتی را در جیمیل انجام دهید:

روشن کردن IMAP در جیمیل برای بکاپ گیری از جیمیل

برای شروع کار لازم است که این قابلیت را در جیمیل فعال کنیم. برای فعال کردن:

  • وارد اکانت جیمیل خود شوید
  • از سمت راست و بالا، روی آیکون چرخ دنده مبین تنظیمات یا ستینگ کلیک کنید
  • در این قسمت روی Settings  کلیک کنید تا صفحه تنظیمات برای تان گشوده شود
  • در ادامه تب های مختلفی می بینید پس روی گزینه Forwarding and POP/IMAP کلیک کنید

بکاپ گیری از جیمیل

اگر در این قسمت IMAP فعال نباشد روی گزینه Enable IMAP کلیک کند تا انتخاب شود

در گام بعدی لازم است که میزان امنیت و سیکوریتی سرویس خود را تنظیم کنید تا گوگل امکان بکاپ گیری را به راحتی برای تان فراهم کند. پس وارد آدرس https://myaccount.google.com/ شوید. با ورود به این آدرس صفحه My Account را مشاهده می کنید.

بکاپ گیری از جیمیل

در این قسمت گزینه های مختلفی وجود دارد که Apps with account access یکی از آن هاست. برای انتخاب بهتر است که این گزینه را در نظر داشته باشید و با کلیک بر آن وارد مرحله بعدی شوید. با کلیک بر این گزینه صفحه Sign-in & security نمایش داده می شود. در این صفحه انقدر به پایین اسکرول کنید تا به گزینه Allow less secure apps برسید.

بکاپ گیری از جیمیل

همانطور که در بالا می بینید، یک تاگل وجود دارد که باید آن را بکشید تا روشن شود. با این کار، به گوگل اجازه می دهید تا به کلاینت مورد نظر دسترسی داشته باشد و عملیات بکاپ گیری از جیمیل را با این سرویس تکمیل کند.

تا به این جا تنظیمات مربوط به گوگل را انجام دادیم.

اما در گام بعدی باید تنظیمات مربوط به کلاینت دسکتاپ را انجام دهیم.

 

تنظیمات کلاینت دسکتاپ برای بکاپ گیری از جیمیل

در این مرحله باید کلاینت دسکتاپ خود را تنظیم کنید و پیکر بندی آن را انجام دهید. برای این آموزش باید اطلاعات جیمیل خود را وارد کنید.

اما این موضوع برای سرویس های مختلف کمی متفاوت است.

برای  MS-Outlook:

بر روی File کلی کنید. وقتی که وارد صفحه  Account Information شدید، روی دکمه Add Account  کلیک کنید.

بکاپ گیری از جیمیل

در صفحه بعدی اطلاعات جیمیل خود را باید وارد کنید. بدین منظور نام کاربری و پسورد را وارد کرده و بعد Connect  را بزنید. با این کار صفحه زیر نمایش داده می شود:

بکاپ گیری از جیمیل

روی OK کلیک کنید تا این ارتباط به خوبی شکل گیرد.

بعد از این کار کمی صبر کنید تا در اوتلوک و در جیمیل ایمیلی با عنوان Microsoft Outlook Test Message  دریافت کنید.

از این نقطه به جلو، پیام های ارسال شده به آدرس Gmail شما نیز به MS Outlook ارسال می شود. حتی اگر دسترسی به حساب Gmail خود را از دست دادید، هنوز می توانید پیام های Gmail خود را از طریق Outlook مشاهده کنید. اگر بخواهید یک پیام را از حساب Gmail خود حذف کنید، به یاد داشته باشید، از صندوق ورودی Outlook خود نیز حذف خواهد شد.

در حقیقت این شیوه به شما کمک می کند که ایمیل هایی که دارید را در دو جا ذخیره کنید که اگر اکانت جیمیل شما غیر قابل دسترس شد، بتوانید آن را از اوتلوک پیگیری کنید. این ابزار مثل یک شیوه بکاپ گیری روی سرویس کلودی می باشد. 

 

اما در کنار این شیوه ها روش های دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید موفق به بکاپ گیری از جیمل شوید. برای بکاپ گرفتن از جیمیل از نرم افزارهای دیگر نیز می توان استفاده کرد که چند تا از امن ترین آن ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد

 

بکاپ گرفتن از جیمیل با کمک نرم افزارهای کاربردی

در ادامه با لیستی از نرم افزارها آشنا می شوید که امکان ذخیره کردن و بکاپ گرفتن از اکانت جیمیل را فراهم می کنند. لینک ورود به هر کدام از این نرم افزارها را در انتهای معرفی آن قرار داده ایم:

 

بکاپ گیری از جیمیل با نرم افزار UpSafe

UpSafe یک ابزار ویندوزی عالی برای بکاپ گیری از جیمیل به شمار می آید. استفاده از آن ساده و راحت است و تقریبا خیلی سریع عملیات بکاپ گرفتن از جیمیل روی هارد دیسک شما را فراهم می کند.

یکی از ویژگی های امنیتی این ابزار این است که برنامه هرگز به اعتبار ورودی گوگل شما دسترسی ندارد با این حال، هنوز هم بکاپ گرفتن از طریق این ابزار اتوماتیک نیست! بنابراین لازم است هر چند مدت یک بار این بکاپ را شکل دهید تا مبادا دیتای از دست تان بپرد.

برای ورود به این سایت کلیک کنید

 

این ابزار یک برنامه عالی است که کاربران سیستم های ویندوز، مک، OSX یا لینوکس  به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. از امتیازات این برنامه نسبت به برنامه قبلی این است که علاوه بر این که روی سیستم عامل های مختلف پشتیبانی می شود، امکان بکاپ گیری اتوماتیک را فراهم می کند. پس دیگر لازم نیست نگران فراموش کردن و عملیات حوصله سر بر بکاپ گیری باشید چرا که خودش به طور اتوماتیک این کار را می کند.

Gmvault Backup ابزاری برای بکاپ گیری از جیمیل

البته بیاد داشته باشید که این برنامه اوپن سورس است و اگر بتوانید می توانید روی آن تغییراتی انجام دهید البته اگر از کد نویسی سر در بیاورید.

اگر بخواهید دیتاهای یک اکانت جیمیلی را به اکانت دیگر منتقل کنید این نرم افزار یک انتخاب عالی است. دقت کنید که هر چند که این ابزار یک رابط گرافیکی خوب دارد می توانید به راحتی با چند دستور در خط فرمان کلی کار با آن انجام دهید.

برای ورود به این سایت کلیک کنید

 

بکاپ گیری از جیمیل با کمک Spinbackup

Spinbackup ترکیبی از ویژگی های پشتیبان گیری مبتنی بر سرویس های کلودی و ابری و ویژگی های امنیت سایبری در کنار هم است. اگر کسب و کار شما به این موارد نیاز دارد هیچ ابزار بهتری جز Spinbackup را نمی توان به شما پیشنهاد داد.

بکاپ گیری از جیمیل با کمک Spinbackup

با کمک Spinbackup  می توانید علاوه بر جیمیل بلکه از گوگل درایو و اطلاعات آن نیز بکاپ تهیه کنید. تنها تفاوت این سرویس با سایر سرویس هایی که تا کنون معرفی کردیم این است که Spinbackup  پولی است اما پلان های مختلفی دارد که می توانید از آن دیدن کنید.

برای استفاده از این برنامه کلیک کنید.

 

بکاپ گیری از جیمیل با SysTools Gmail Backup

این ابزار به شما کمک می کند تا از اطلاعات خود، نظیر جیمیل و هر ابزار دیگر گوگلی بکاپ ایجاد کنید و به موقع آن ها را بازیابی کنید. کاربران ویندوز و مک هر دو می توانند از این سرویس استفاده کنند. بسته به سیستم عامل مورد استفاده شما، پیام های شما را می توان در فرمت های مختلف ذخیره کرد. همچنین برای این که بتوانید اطلاعات پشتیبان گیری شده را دید می توانید از یک فیلتر برای جداسازی و مشاهده سریع تر استفاده کنید.

بکاپ گیری از جیمیل با SysTools Gmail Backup

از جمله قابلیت های این سرویس این است که می توانید از آن به صورت تک کاربره و یا چند کاربره استفاده کنید و اطلاعات خود را مدیریت کنید. البته فراموش نکنید که برای استفاده از تمام قابلیت های این سرویس باید کمی پول هزینه کنید.

برای ورود به این سرویس کلیک کنید

آیا این آموزش را ضروری می دانستید؟ نظرتان را برای مان ارسال کنید

منبع۱ | منبع۲

نوشته انواع روش های بکاپ گیری از جیمیل برای کاربران معمولی و حرفه ای اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.