اپل در حال کار بر روی طراحی و تولید آیپد پرو ۱۶ اینچی

آیپد پرو 16 اینچی

اطلاعات جدید حکایت از آن دارند که اپل در حال کار بر روی یک آیپد پرو 16 اینچی است. به این ترتیب آیپد بیش از پیش شبیه به یک لپ‌تاپ می‌شود. فردی نزدیک به شرکت که از برنامه‌های اپل اطلاع دارد، عنوان کرده است که این دستگاه نیمه چهارم سال 2023 عرضه می‌شود و به مانند مک‌بوک پرو 16 اینچی خواهد بود.

اپل از سال‌ها پیش این ایده را در سر دارد تا تبلت‌های آیپد پرو را جایگزین لپ‌تاپ‌ها کند و با عرضه قابلیت مالتی‌تسکینگ جدید Stage Manager بر روی این دستگاه، کوپرتینویی‌ها بیش از گذشته به تحقق رویای دیرین خود نزدیک شده‌اند.

گفته می‌شود آیپد پرو 16 اینچی بیشتر با هدف رفع نیاز کاربران حرفه‌ای مانند طراحان و متخصصان کارهای گرافیکی تولید می‌شود. چندی پیش بلومبرگ نیز در گزارشی عنوان کرده بود که اپل مشغول کار بر روی یک آیپد 15 اینچی است.

البته در این گزارش آمده بود که چون کوپرتینویی‌ها صفحه نمایش هوشمند در میان محصولات خود ندارند، شرکت در فکر رفع این ضعف است و اشاره‌ای به طراحی آیپد پرو 16 اینچی برای جایگزینی لپ‌تاپ‌ها نشده بود.

به عبارت دیگر، در گزارش بلومبرگ به این مسئله اشاره شده بود که اپل می‌خواهد با عرضه یک صفحه نمایش هوشمند به جنگ محصولاتی مانند آمازون اکو شو برود. اما به نظر می‌رسد به جای رقابت با شرکت‌هایی مانند آمازون، گوگل و حتی متا، اپل می‌خواهد یک بار دیگر هدف دیرینش را پیگیری کند و آیپد پرو رو جایگزین لپ‌تاپ کند.

چندی پیش خبری منتشر کردیم که در آن آمده بود اپل در فکر تولید دستگاهی است که هم یک آیپد محسوب می‌شود و هم هاب اسپیکر هوشمند. در این گزارش به این موضوع نیز اشاره شده بود که اپل در حال کار بر روی یک داک است که آیپد با سوار شدن بر آن تبدیل به صفحه نمایش هوشمند می‌شود. چه یک دستگاه مستقل و چه یک داک، در هر صورت آیپد می‌تواند در خانه هوشمند نقشی تعیین‌کننده داشته باشد و همین مسئله نیز به قطع فروش آن را به شدت افزایش خواهد داد.

در سال 2018 اپل با انتشار ویدئویی، پنج دلیل عنوان کرد که کاربر به جای خرید یک رایانه یا لپ‌تاپ جدید، سراغ یک آیپد پرو برود. در این ویدئو آمده بود آیپد پرو قوی‌تر از اکثر رایانه‌هاست، می‌تواند یک سینما باشد (برای فیلم‌های پخش شده در سرویس‌های استریم) یا ویرایشگر ویدئو یا کتاب و یا حتی رایانه، می‌توان آن را همه جا برد و در مدل‌های سلولار دسترسی به اینترنت قطع نمی‌شود، استفاده از آن راحت است و با اپل پنسل بهتر هم می‌شود.

راس یانگ، مدیر عامل اجرایی شرکت Display Supply Chain Consultants، گفته که از منابع موثق شنیده که اپل در حال کار بر روی آیپد پرو 14.1 اینچی است. شاید شایعات هم در مورد این دستگاه و هم در مورد آیپد پرو 16 اینچی هر دو صحت داشته باشند. همین حالا هم اپل مک‌بوک پروهای خود را در دو مدل 14 و 16 اینچی عرضه می‌کند و بعید نیست که آیپد پروها را نیز با این دو مدل هماهنگ کند.

اپل به تازگی از آیپد پروهای 11 اینچی و 12 اینچی خود که مجهز به پرازنده M2 هستند، رونمایی کرده است. این پردازنده 20 میلیون ترانزیستور دارد و از سی‌پی‌یو هشت هسته‌ای بهره می‌برد. تمام این مشخصات باعث شده تا M2 حدود 15 درصد عملکردی سریع‌تر داشته باشد. جی‌پی‌یو ده هسته‌ای این پردازنده نیز سرعت عمکرد گرافیکی آن را تا 35 درصد سریع‌تر می‌کند.

کوپرتینویی‌ها در مدل 11 اینچی از صفحه نمایش ال‌سی‌دی Liquid Retina استفاده کرده‌اند و برای مدل بزرگ‌تر نیز از صفحه نمایش مینی ال‌ای‌دی که شرکت آن را Liquid Retina XDR می‌خواند، بهره برده‌اند. این صفحه نمایش رنگ‌های زنده‌تری دارد، قسمت‌های تیره را عمیق‌تر نشان می‌دهد و هزار نیت روشنایی دارد که می‌تواند تا 1600 نیت نیز برسد. هر دو صفحه نمایش ذکر شده نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی دارند.

تمام این ویژگی‌ها برای امسال است و اگر بخواهیم به آن ضرب‌المثل قدیمی استناد کنیم که می‌گوید «تا نباشد چیزکی، مردم

نگویند چیزها»، پس اپل برای سال جدید در فکر دو مدل آیپد پرو یا صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر است. البته شاید با عرضه این دو دستگاه نیز اپل به هدف خود نرسد و تبلت‌های شرکت جایگزین هیچ لپ‌تاپی نشوند، اما به قطع با استقبال تعداد زیادی ار خریداران همراه می‌شوند.

نوشته اپل در حال کار بر روی طراحی و تولید آیپد پرو 16 اینچی اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.