اینترنت ویژه کودکان و نوجوانان به زودی رونمایی می‌شود

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سی و ششمین اجلاس مدیران آموزشی اعلام کرد: اینترنت ویژه کودکان و نوجوانان به زودی معرفی می‌شود.

وزیر ارتباطات در این رویداد با اشاره به تاثیر فناوری در زندگی مردم جهان گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی بشر را زیر و رو کرده است، جای خوشحالی دارد نسلی که شما تربیت کرده‌اید در بسیاری از زمینه‌ها ما را خودکفا کرده‌اند. یک یا دو پلتفرم جابه‌جایی مسافر دنیا را گرفته‌اند ولی ما در کشورمان از وجود آن‌ها بی‌نیاز هستیم. در حوزه خرید و فروش نیز چند پلتفرم در دنیا مطرح هستند ولی ما خودمان این پلتفرم‌ها را طراحی کرده‌ایم.

زارع‌پور تاکید کرد که نزدیک به 87 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل شده‌اند و تا سال آینده همه روستا‌های بالای بیست خانوار به اینترنت متصل خواهند شد.

وی ادامه داد: در بحث پلتفرم‌ها و سکوهای آموزشی آمادگی داریم که با کمک دوستان‌مان در آموزش و پرورش بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه تعلیم و تربیت با نگاه عدالت آموزشی داشته باشیم.

فیبرنوری را به مدارس می‌آوریم

وزیر ارتباطات با تاکید دوباره به مزیت‌های پروژه فیبر نوری گفت: ما تاکید داریم که پروژه فیبر نوری نسخه شفابخش حل مشکل اینترنت در کشور است، برنامه داریم تا فیبرنوری را با کمک دوستانمان در وزارت آموزش و پرورش به مدارس بیاوریم. البته در قالب برنامه ششم توسعه اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات، نزدیک به 80 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌‌اند و این روند را ادامه می‌دهیم.

زارع‌پور در خصوص مقابله با تهدیدات شبکه‌های اجتماعی به ویژه برای کودکان و نوجوانان گفت: این فناوری در کنار همه مزایایی که دارد، ممکن است چالش‌هایی را برای بشریت ایجاد کند، در این خصوص هم در اجرا و هم در سیاست‌گذاری طی دوره‌ای دچار غفلت شدیم، در دنیا قواعدی برای استفاده کودکان از این فضا وضع شده که به آن پایبند هستند اما در اینجا یک نقطه آسیب در این نسل است.

وی ادامه داد: جهت گیری فناوری به سمتی است که کودک در معرض محتوای نامناسب قرار می‌گیرد و خود کنترلی و مهارت‌های لازم  باید به کودکان آموزش داده شود.  باید ابزار لازم برای مدیریت این فضا را فراهم کنیم، هیچ جای دنیا کودکان را در این فضا رها نکرده‌اند.

اینترنت ویژه کودکان

زارع پور در خصوص آماده‌سازی فضای اینترنت مناسب کودکان و نوجوانان گفت: از اقدامات خوب در این زمینه، ابزار اینترنت کودک و نوجوان است. این ابزار مفید اینترنت سالم برای گروه‌های مختلف سنی را با توجه به شرایتشان فراهم می‌کند و خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند ابزاری که آماده کردیم این امکان را فراهم می‌کند که خانواده بتواند لیست سفیدی برای استفاده فرزندش تهیه کند. این امکان را به شکل سیستماتیک فراهم می‌کنیم که خانواده‌ها در صورت تمایل بتوانند از آن استفاده کنند که به زودی رونمایی خواهد شد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

نوشته اینترنت ویژه کودکان و نوجوانان به زودی رونمایی می‌شود اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.