با ۵ محدودیت آزاردهنده فیس‌بوک و راه‌حل آن‌ها آشنا شوید

اگر کاربر شبکه اجتماعی فیس‌بوک هستید به خوبی می‌دانید که فیس‌بوک در زمینه اعمال قابل اجرا توسط کاربران سخت‌گیری‌های خاص خودش را دارد. شما نمی‌توانید پیام‌های چت در پیام‌رسان فیس‌بوک را در کامپیوترتان ذخیره کنید. فیس‌بوک همچنین سخت‌گیری خاصی در مقابل اپ‌های ثالث داشته که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اما خبر خوب این است که با استفاده از ابزارهای درست می‌توانید محدودیت فیس‌بوک در بخش‌های مختلف را از بین ببرید.

البته در این مقاله در مورد ردیابی و زیرنظر داشتن کاربران توسط فیس‌بوک صحبتی نخواهد شد و صرفا به محدودیت‌ها و مشکلاتی که در استفاده روزمره از این شبکه مجازی وجود دارند، می‌پردازیم.

1) Chat Saver (کروم و فایرفاکس): پیام‌های مسنجر فیس‌بوک را ذخیره کنید

در گذشته برنامه‌های پیام‌رسانی لحظه‌ای مانند گوگل تاک و یا ام‌اس‌ان مسنجر قابلیتی داشتند که به کاربر اجازه می‌دادند تمام پیا‌م‌های رد و بدل شده در یک گفتگو را بر روی هارد کامپیوتر ذخیره نمایید. اما این ویژگی دیگر در پیام‌رسان‌های جدید و امروزی جایگاهی ندارد. ولی جای نگرانی نیست، شما می‌توانید همچنان با استفاده از افزونه‌ای ساده و کوچک مانند Chat Saver، گفتگوی خود را در کامپیوترتان ذخیره نمایید.

این افزونه در مرورگرهای گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس قابل نصب است. توجه کنید که در مرورگر کروم باید این افزونه را به صورت دستی فعال نمایید. با استفاده از این افزونه به‌راحتی می‌توانید گفتگوهایی را که با دوستان خود انجام می‌دهید، دانلود کرده و همیشه پیش خودتان نگه دارید.

البته توجه داشته باشید که برخی گفتگوها به علت حجم زیاد ممکن است قابل دانلود نباشند. در برخی موارد این امکان وجود دارد که تصاویر موجود در یک گفتگو ذخیره نشوند. به هر حال این یک برنامه ثالث است که فیس‌بوک در واقع اجازه استفاده از آن را به کاربران نداده است. اما بسیاری از این مشکلات با مراجعه به راهنمای این افزونه برطرف خواهند شد. این افزونه را می‌توانید از لینک‌های زیر دریافت نمایید.

کروم  –  فایرفاکس

2) پیام‌رسان Caprine (ویندوز، لینوکس و مک): یک پیام‌رسان بهتر برای دسکتاپ

همان‌طور که می‌دانید پیام‌رسان فیس‌بوک هیچ کلاینت رسمی که قابل نصب در ویندوز، لینوکس یا مک باشد، ندارد؛ تنها موردی که وجود دارد همان اپلیکیشن تحت وبی است که استفاده می‌کنید. بنابراین اگر به دنبال یک برنامه مجزا و کارآمد هستید بدون معطلی به سراغ Caprine بروید.

این برنامه در برابر بسیاری از پیام‌رسان‌های معروف دسکتاپ یا موبایل مورد مقایسه قرار گرفته که در اکثر موارد قابل رقابت یا برتر بوده است. کاپرین یک برنامه پرامکانات است که چند ترفند نیز درون آن وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید توسط آن آخرین تاریخ بازدید یا آنلاین بودن و همچنین استاتوس خود را از دید کاربران دیگر مخفی نمایید.

همچنین یک حالت تیره یا دارک مد وجود دارد که برای استفاده در محیط‌های تاریک و مخصوصا شب بسیار ایده‌آل است. پشتیبانی از اعلان‌ها، استیکر‌ها، ایموجی و غیره از امکانات این پیام‌رسان هستند. علاوه بر این‌ها اگر ویژگی حریم خصوصی آن را فعال کنید، احتمالا کاپرین بهترین گزینه برای کاربرانی خواهد بود که می‌خواهند از دست پیام‌رسان فیس‌بوک خلاص شوند. این برنامه را می‌توانید برای ویندوز، لینوکس و مک از لینک زیر دریافت نمایید.

لینک دانلود

3) افزونه Facebook Backup (کروم): دانلود آسان تصاویر و ویدیوها

محدودیت‌های فیس‌بوک گاهی اوقات این احساس را در آدم ایجاد می‌کنند که انگار فیس‌بوک عمدا قصد داشته کاربران را به چالش بکشاند! آیا تا الان برای‌تان پیش آمده که بخواهید تصاویر و یا ویدیوهای یک گروه یا رویداد را در فیس‌بوک دانلود کنید؟ این کار بسیار افتضاح خواهد بود! خوشبختانه با افزونه فیس‌بوک بک‌آپ دیگر این کار به آسانی قابل انجام است.

این افزونه را نصب کرده و به یک گروه یا صفحه فیس‌بوک بروید. بر روی لوگو افزونه کلیک کنید تا گزینه‌های موجود برای ذخیره تصاویر و ویدیوها را مشاهده نمایید. پس از انتخاب گزینه دلخواه‌تان، کافیست تصاویر را انتخاب کنید تا عملیات دانلود آغاز گردد. همچنین از آن‌جایی که فقط نام تصاویر نمایش داده می‌شود شاید بهتر باشد ابتدا تمام موارد دلخواه را دانلود نموده و سپس آن‌ها را در هارد کامپیوتر بررسی و مرتب‌سازی نمایید. این افزونه حواسش به تصاویر یا ویدیوهایی که دانلود می‌کنید خواهد بود و بدین ترتیب دیگر جای نگرانی بابت دانلود موارد تکراری وجود نخواهد داشت.

این ابزار بسیار ساده و سریع بوده و واقعا جای تاسف است که شبکه اجتماعی فیس‌بوک با این تعداد کاربر چنین قابلیتی را ارائه نمی‌دهد. این افزونه را از لینک زیر برای مرورگر گوگل کروم دانلود نمایید.

دانلود

4) اپلیکیشن Friendly (اندروید و iOS): یک اپلیکیشن فیس‌بوک تمام و کمال

فیس‌بوک برای شبکه اجتماعی و پیام‌رسان خود، دو برنامه جداگانه را در سیستم عامل‌های موبایل درنظر گرفته است. بدین ترتیب کاربران حتی قادر به استفاده از پیام‌رسان فیس‌بوک از طریق مرورگر نیز نیستند و به اجبار باید از اپ مخصوصش استفاده نمایند. اگر شما هم هنوز همان سیستم قدیمی و یک‌جا را می‌پسندید اپلیکیشن فرندلی به شما یک تجربه فیس‌بوکی کامل را ارائه می‌کند.

فرندلی همچنین چند قابلیت را به‌صورت اضافه در خود دارد که فیس‌بوک از آن‌ها بی‌بهره است. برای مثال شما می‌توانید خوراک خبری را براساس کلیدواژه‌ها دسته بندی کنید و یا خوراک الگوریتمیک آن را غیرفعال کنید تا همواره جدیدترین پست‌ها به نمایش درآیند. از لینک‌های زیر می‌توانید این اپلیکیشن را برای دو سیستم عامل اندروید و iOS دریافت نمایید.

اندروید  – iOS

5) وب‌سایت YT2FB (تحت وب): به اشتراک‌گذاری ویدیوهای یوتیوب مانند ویدیوهای داخلی فیس‌بوک

همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید فیس‌بوک بر سر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین پلتفرم ویدیوی دنیا با یوتیوب در حال مبارزه است. در چنین مبارزه‌ای قطعا رقبا به یکدیگر آسیب می‌رسانند و ظاهرا این‌بار این آسیب‌ها گریبان‌گیر کاربران شده است! زمانی که یک ویدیو از یوتیوب را در فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارید، خوراک خبری آن‌ را خیلی باریک و کوچک نشان می‌دهد و قابلیت اجرای خودکار آن نیز وجود ندارد. حتی اغلب مواقع از کاربر خواسته می‌شود این ویدیو را در یک تب جدید باز کند. YT2FB یک روش بهتر و کارآمدتر برای به اشتراک‌گذاری چنین ویدیوها خواهد بود.

این اپلیکیشن تحت‌وب لینک یوتیوب را به یک ویدیو فیس‌بوک مناسب تبدیل می‌کند که کاربر می‌تواند از آن در این شبکه اجتماعی استفاده نماید. البته جای نگرانی نیست چرا که هر بازدیدی که در فیس‌بوک از این ویدیو صورت بگیرد، در آمار بازدید‌های آن در یوتیوب نیز به‌حساب خواهد آمد.

چه چیز فیس‌بوک برای‌تان آزاردهنده است؟

حتی اگر آن‌قدر علاقه به این شبکه اجتماعی داشته باشید که یک روز هم بدون آن نمی‌توانید دوام بیاورید، باید قبول کنید که فیس‌بوک نواقص آزاردهنده‌ای مثل نمایش اعلانات ناخواسته و تعدی به حریم خصوصی کاربران دارد. اما با روش‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، شاید بتوان این نواقص را کاهش داد.

نوشته با ۵ محدودیت آزاردهنده فیس‌بوک و راه‌حل آن‌ها آشنا شوید اولین بار در پدیدار شد.