بیش از ۶۰% GDP جهانی تا دو سال آینده دیجیتالی شده خواهد بود

جلسه سیزدهم فروم اقتصاد دیجیتال با تمركز بر ديدگاه هاي خرد و ويژگي هاي كليدي این اقتصاد برگزار و اعلام شد که طبق مطالعات مجمع جهانی اقتصاد، تا سال ۲۰۲۲، بیش از ۶۰% GDP جهانی دیجیتالی شده خواهد بود.
 جمال صوفیه در جلسه سیزدهم فروم اقتصاد دیجیتال که صبح امروز (یکشنبه ۶ بهمن) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، با تمرکز بر ديدگاه هاي خرد و ويژگي هاي كليدي اقتصاد ديجيتال، هدف از این ارایه را این چنین عنوان کرد که در چهار سال گذشته ما درگیر بحث اقتصاد و تحول دیجیتال بوده ایم البته بیشتر در سطح کلان و کشوری ولی کم و بیش مباحث خُرد را هم دنبال می کنیم.
 
وی ادامه داد: اهمیت این موضوع ناشی از گزارشی است که مجمع جهانی اقتصاد در اهمیت و وسعت اقتصاد دیجیتالی شده ارائه کرده است و در آن اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۲ ، بیش از ۶۰% GDP جهانی دیجیتالی شده خواهد بود.
 
صوفیه گفت: در این گزارش همچنین برآورد شده که حدود ۷۰ % ارزش جدید خلق شده در اقتصاد، در طول دهه آینده مبتنی بر پلتفرم هایی باشد که به صورت دیجیتالی، فعال شده اند. این در حالی است که در حال حاضر هنوز، نزدیک ۵۰% جمعیت جهان در اقتصاد دیجیتال هیچگونه مشارکتی ندارند.
 
این تحلیلگر و کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال در ادامه این جلسه مباحثی مانند اثرات شبكه اي، مدل های زنجيره ارزش، پلتفرم هاي چند جانبه، كالاهاي عمومي، هزينه مارجينال، هزينه هاي سوئيچ كردن و انحصارهاي طبيعي را تشریح کرد.
 
وی در همین خصوص به كالاها و خدمات ديجيتال بلوك هاي اصلي اشاره کرد و گفت: کالاها و خدمات دیجیتال، تشكيل دهنده اقتصاد ديجيتال هستند زیرا طبق تعریف، اقتصاد ديجيتال اقتصادي مبتني برICT مانند اينترنت، گوشي هاي هوشمند، شبكه هاي موبايل و بدون سيم، شبكه هاي فيبر نوري، اينترنت اشياء، محاسبات و ذخيره سازي ابري، خدمات اشتراكي، اَپ ها و رمز ارزها است.
 
به گفته صوفیه، اقتصاد ديجيتال شاخه اي از اقتصاد است كه به مطالعه كالاها و خدمات ديجيتال مي پردازد كه البته بيشتر به طور عام، ما خدمات ديجيتال مي ناميم زيرا به ندرت نيازي به ايجاد تمايز بين كالا و خدمت ديجيتال هست .
 
وی همچنین خدمات ديجيتال را شامل هر چيز ديجيتال عنوان کرد و در توضیح کامل تر گفت: داده توليد شده توسط كاربران، اپ هاي ديجيتال، خدمات ارايه شده بر بستر اينترنت و ذخيره سازي و پردازش داده بخشی از این خدمات نامیده می شوند.
 
صوفیه در ادامه این فروم، جنبه هاي بازارهاي ديجيتال از جمله تجارت الكترونيك، بازارهای دسترسي به شبكه و بازار خدمات اطلاعاتي ارايه کرد و چند مدل كسب و كار از چند چهره شاخص این حوزه را بررسي کرد.
 
این تحلیلگر و کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال افزود: Facebook، Airbnb، Bitcoin، Spotify، World of Warcraft، Wikipedia، Google، Apple و Twitter، به عنوان بازيگرانی شاخص در اقتصاد ديجيتال به شمار می آیند.
 
طبق اظهارات صوفیه، مهم ترين دارايي اين شركت ها شبكه مشتريان شان است و اين استفاده ها سبب افزايش اثر شبكه اي مي شود كه ارزش زيادي براي اين شركت ها به همراه مي آورد.
 
در پایان این جلسه، پرسش و پاسخ هایی پیرامون موضوعات مطرح شده، ارائه گردید.