تراشه اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲ کوالکام خرداد ماه سال آینده عرضه خواهد شد

کمی بیش از 2 هفته قبل کمپانی کوالکام از تراشه پرچم‌دار جدید خود با نام اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 رونمایی کرد. این پلتفرم جدید با استفاده از فرآیند 4 نانومتری تولید شده و بر پایه معماری جدید ARMv9 کار می‌کند. شرکت سامسونگ وظیفه تولید این نیمه‌هادی را بر عهده گرفته و این فرآیند تا ماه مه یا ژوئن سال آینده میلادی ادامه خواهد یافت.

تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 در ماه مه سال آینده عرضه خواهد شد

بر اساس پیش‌بینی‌ها از ماه مه سال 2022، تولید تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 به کمپانی TSMC واگذار خواهد شد. بدین‌ترتیب هرگونه سردرگمی پیرامون نام کمپانی تولیدکننده تراشه‌های کوالکام برطرف خواهد شد. بعلاوه الگوی نامگذاری تراشه‌ها نیز متفاوت خواهد بود. بر اساس اعلام منابع خبری، پردازنده پرچم‌دار آینده کوالکام احتمالا تحت‌عنوان اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 تولید خواهد شد. البته سناریوی استفاده از نام اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 پلاس نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین برخی گزارشات نشان می‌دهند که تعداد تراشه‌های تولیدی توسط کمپانی TSMC از تعداد تولیدات سامسونگ فراتر خواهد رفت. دلیل طرح چنین فرضیه‌ای احتمالا این است که فرآیند 4 نانومتری TSMC به‌مراتب بالغ‌تر بوده و بهره‌وری انرژی مطلوب‌تری را به ارمغان خواهد آورد.

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 از پردازنده گرافیکی آدرنو با قدرت بالاتر، موتور پردازش عصبی با توان پردازشی 4 برابر بیش‌تر از نسل قبلی، نخستین ISP با طراحی 18 بیتی و 3 ماژول، قابلیت پشتیبانی از شبکه ارتباطی 5G و دانلود داده در بستر شبکه سلولی با حداکثر سرعت 10 گیگابیت برثانیه برخوردار است.

بر اساس نتایج تست بنچمارک، عملکرد گرافیکی تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 با تراشه A15 Bionic اپل برابری می‌کند

تراشه A15 Bionic شرکت اپل در ماه سپتامبر و همزمان با معرفی گوشی‌های سری آی‌فون 13 معرفی شد. در ادامه شرکت‌های مدیاتک و کوالکام نیز به منظور رقابت با پلتفرم اپل از تراشه‌های پرچم‌دار خود با اسامی Dimensity 9000 و اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 رونمایی کردند. بر اساس آخرین نتایج تست‌های بنچمارک، کارآیی پردازنده گرافیکی آدرنو در تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 با GPU موجود در تراشه A15 Bionic اپل برابری می‌کند.

یکی از دست‌اندرکاران معروف حوزه صنعت با نام مستعار Ice Universe نتایج تست آی‌فون 13 پرو و یک اسمارت‌فون مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 را منتشر کرده است. نتایج این تست از عملکرد تقریبا یکسان GPU در 2 هندست حکایت دارند. به‌عنوان مثال آی‌فون 13 پرو موفق به کسب امتیاز 451 در تست T Rex شد؛ در حالی‌که دستگاه مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 امتیاز 450 را کسب کرد. چنین اختلافی را می‌توان به یک خطای اندازه‌گیری نسبت داد. اما در تست Manhattan ES 3.0 جدیدترین مدل آی‌فون با اختلاف امتیاز تقریبا 24 درصدی از رقیب خود شکست خورد. در مقابل در تست 3DMark Wild Life Unlimited جای 2 تراشه با یکدیگر عوض شد و امتیاز کسب شده توسط اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 در مقایسه با رقیب اپلی خود 12 درصد کمتر بود.

بدین‌ترتیب برای نخستین بار طی سالیان اخیر، یک تراشه کوالکام به لحاظ عملکرد می‌تواند با یکی از تولیدات اپل رقابت نماید. با این‌حال به منظور بررسی میزان بهبود عملکرد در تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 بایستی منتظر عرضه گجت‌های واقعی مجهز به این نیمه‌هادی به بازار باشیم.

نوشته تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 کوالکام خرداد ماه سال آینده عرضه خواهد شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.