تراشه M2 اپل موجب کاهش سهم سیستم‌عامل ویندوز از بازار خواهد شد

لپ‌تاپ‌های جدید شرکت اپل مجهز به تراشه بومی M2 می‌توانند آسیب‌های قابل‌توجهی را به کسب‌وکار کمپانی مایکروسافت وارد نمایند. مایکروسافت به‌طور سنتی بر بازار سیستم‌عامل‌ها تسلط داشته و با افزایش محبوبیت کامپیوترهای اپل، سهم ویندوز از بازار احتمالا به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

اپل پیش‌تر و در سال 2020 از کامپیوترهای مک مجهز به تراشه بومی M1 رونمایی کرد. همچنین اخیرا شاهد معرفی مدل‌های جدید مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو 13 اینچی مجهز به تراشه M2 بودیم. این تراشه در مقایسه با مدل Apple M1 از توان پردازشی بالاتر و بهره‌وری انرژی مطلوب‌تری برخوردار است. به گفته میکاکو کیتاگاوا؛ کارشناس موسسه تحقیقاتی گارتنر، اپل به لطف عرضه تراشه M2 کماکان به روند بازپس‌گیری سهم خود در بازار کامپیوتر ادامه خواهد داد.

سهم اپل از نظر تعداد سیستم‌عامل‌های مورد استفاده در کامپیوترهای فروخته شده طی سال 2021 برابر با 7.9 درصد بود؛ در حالی‌که کامپیوترهای مجهز به سیستم‌عامل ویندوز سهم 81.8 درصدی را در اختیار داشتند. با این‌حال موسسه گارتنر پیش‌بینی‌ می‌کند که در سال 2026، سهم اپل به 10.7 درصد افزایش یافته و سهم مدل‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز تا 80.5 درصد کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی جدید موسسه گارتنر احتمالا طی هفته‌های آینده منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود که در گزارش آینده شاهد افزایش سهم اپل از بازار کامپیوتر باشیم. به‌کارگیری سخت‌افزارهای توسعه‌یافته به‌صورت بومی در عوض استفاده از پردازنده‌های ساخت شرکت اینتل دومین عامل محرک برای رشد کسب‌وکار کامپیوتری اپل محسوب می‌شود.

غول کوپرتینویی در سال گذشته از نخستین مدل مک‌بوک ایر مجهز به تراشه‌ بومی خود رونمایی کرد. در ادامه مدل‌های به‌روزرسانی شده آی‌مک، مک مینی، مک‌بوک پرو و دستگاه جدید مک استودیو به‌طور رسمی معرفی شدند. محصولات جدید در مقایسه با ورژن‌های پیشین خود مجهز به پردازنده‌های اینتل از توجیه اقتصادی مطلوب‌تر و بازدهی بالاتری برخوردار هستند. در همان زمان فروش کامپیوترهای مک کمپانی با رشد 23 درصدی طی سال مالی 2021 به بیش از 35 میلیارد دلار رسید.

فروش کامپیوترهای مک در دوره 3 ماهه منتهی به ماه مارس بیش از 14 درصد افزایش یافت. این رشد در مقایسه با کلیه محصولات اپلی دیگر بسیار بیش‌تر بود. تیم کوک؛ مدیرعامل اپل اعلام کرده که با وجود اختلالات ایجاد شده در زنجیره تامین، استقبال باورنکردنی مشتریان از تراشه M1 موجب افزایش 15 درصدی فروش نسبت به سال گذشته شد.

با این‌حال مایکروسافت بیش‌تر درآمد حاصل از سیستم‌عامل ویندوز را از کمپانی‌هایی نظیر لنوو، اچ‌پی، Dell و سایر رهبران بازار کسب کرده است. این بخش 7.5 درصد از درآمد مایکروسافت را تشکیل داده و تقریبا 11 درصد از درآمد خالص کمپانی را به خود اختصاص داده است. به گفته کارشناسان در صورت ادامه روند کاهش سهم مایکروسافت از بازار، این کمپانی کنترل خود در زمینه قیمت‌گذاری را نیز از دست خواهد داد. مایکروسافت بخش عمده‌ای از درآمد خود را از محل مشتریان تجاری کسب می‌کند.

در عین‌حال کارشناسان استدلال می‌کنند که میان اولویت‌های خریداران عادی و نرم‌افزار مورد استفاده توسط آنها در محیط کار رابطه مستقیمی وجود دارد. اکثر افرادی که استفاده از محیط کاری جدید در منزل را آغاز کرده‌اند؛ این اقدام را به محل کار خود نیز تعمیم می‌دهند. اکنون روی کلام با افرادی است که در رابطه با خریداری نرم‌افزار و تجهیزات تصمیم‌گیری می‌کنند.

نوشته تراشه M2 اپل موجب کاهش سهم سیستم‌عامل ویندوز از بازار خواهد شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.