تلاش مایکروسافت برای ارتقاء سطح امنیت اینترنت اشیاء

کارشناسان حوزه امنیت، از دیرباز نسبت به هک شدن دستگاه‌های مورد استفاده در خانه‌های هوشمند هشدار داده‌اند، ولی آن چه که عملاً مشاهده می‌شود این است که در ساخت این وسایل، «امنیت» اهمیت کم‌تری دارد.
 
در واقع به‌نظر می‌رسد شرکت‌های فعال در این حوزه، به کارآمدی و قابلیت‌های ارتباطی و عملیاتی دیوایس‌های اینترنت اشیاء (IoT)، بیش از مسائل امنیتی اهمیت می‌دهند. بر همین اساس به تازگی مایکروسافت کوشیده است با یک راهکار جدید، گام بلندی برای رفع مشکلات امنیتی اینترنت اشیاء بردارد.
 
به گزارش وب‌سایت CIO Dive، راهکار جدید مایکروسافت Azure Sphere نام دارد و قادر است امنیت دیوایس‌های IoT را تامین کند. این ابزار توسط یکی از مدیران مایکروسافت به نام براد اسمیت در جریان کنفرانس RSA رونمایی شد.
 
Azure Sphere از سه بخش تشکیل شده است که عبارتند از: یک تراشه کوچک به نام ریزکنترل‌گر (micro controller) که در دستگاه‌های هوشمند جای می‌گیرد، یک سیستم عامل که دستگاه را به شکل امن راه‌اندازی می‌کند، و یک نرم‌افزار امنیتی ابری که دستگاه‌های هوشمند را برای یافتن حملات هکرها رصد کرده و به طور خودکار به تهدیدات امنیتی پاسخ می‌دهد.
 
مایکروسافت مذاکره با شرکت‌های سازنده سخت‌افزار برای تولید تراشه های Azure Sphere را آغاز کرده است. انتظار می‌رود این محصول در سال جاری میلادی روانه بازار شود.