توضیح وزیر ارتباطات درباره همکاری ایران و چین

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم اتصال هزار روستای کشور به اینترنت پرسرعت که دیروز برگزار شد، به چند سوال از سوی خبرنگاران پاسخ داد.

چندی پیش، شایعاتی در فضای مجازی منتشر شده بود؛ مبنی بر اینکه ایران قصد دارد با همکاری چین، پروژه محدودسازی اینترنت و داخلی کردن آن‌ را اجرایی کند که وزیر ارتباطات این شایعه را بی‌اساس خوانده و آن را تکذیب کرد.

در مراسم دیروز نیز سوالی پیرامون همکاری ایران و چین برای توسعه ارتباطات کشور، از وزیر ارتباطات پرسیده شد که وی چنین پاسخ داد: ما برای توسعه فناوری در کشور با چند کشور دیگر از جمله چین، در حال همکاری هستیم و هدف ما از این همکاری‌ها توسعه فناوری‌های اینترنت نسل پنجم (5G) و ارتقا کیفیت اینترنت ثابت در کشور است.

زارع‌پور همچنین در سخنان خود به اهمیت توسعه پلتفرم‌های بومی اشاره کرد و گفت: ما طی چند ماه اخیر، چندین بار به علل مختلف از جمله قطع کابل‌های فیبر نوری، با کاهش پهنای باند اینترنت بین‌الملل مواجه بوده‌ایم و این موضوع سرعت اینترنت را کاهش داده و مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است؛ اما اگر ظرفیت‌های داخلی و پلتفرم‌های بومی توسعه یابد، مردم از اینترنت بین‌الملل بی‌نیاز خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر ما قصد داریم با حمایت از پلتفرم‌های داخلی، سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کل کشور را افزایش دهیم و این حمایت باید تا جایی ادامه یابد که نیاز کاربران توسط پلتفرم‌های داخلی مرتفع شود و افت سرعت اینترنت بین‌الملل به زندگی روزمره مردم خدشه‌ای وارد نکند.

وزیر ارتباطات همچنین در رابطه با توسعه اینترنت ثابت گفت: توسعه اینترنت ثابت، از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار ما قرار داشته است؛ مردم باید به سمت استفاده از اینترنت ثابت هدایت شوند‌ و باید بخش اصلی ترافیک مصرفی مردم از اینترنت ثابت تامین شود.

وی ادامه داد: سرعت اینترنت ثابت باید به گونه‌ای افزایش یابد که وقتی فرد در خانه است، لزومی به استفاده از اینترنت همراه نباشد؛ ما تا پایان امسال نیم میلیون فیبر نوری را راه‌اندازی خواهیم کرد تا زمینه توسعه اینترنت ثابت در کشور فراهم شود.

نوشته توضیح وزیر ارتباطات درباره همکاری ایران و چین اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.