جایگاه ایران در هوش مصنوعی خوب نیست

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد ایران آمادگی لازم برای توسعه هوش مصنوعی را ندارد.
 
 ستار هاشمی در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش با اشاره به افزایش حجم داده‌ها در سال‌های آینده و همچنین توسعه پلتفورم‌های پردازش داده، بر اهمیت توسعه هوش مصنوعی در کشور تاکید کرد.
 
 
او با ارائه آمارهایی از تولید داده در سال‌های اخیر، گفت: «براساس پیش‌بینی‌ها، در سال ۲۰۲۰ هر کاربر اینترنت به صورت متوسط در هر ثانیه ۱.۷ مگابایت، داده تولید می‌کند.»
 
ستار هاشمی با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در رشته‌ها و صنایع مختلف، میزان تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۳۰ را ۱۵.۷ تریلیون دلار اعلام کرد و افزود: «پیش‌بینی شده است سهم کشورهای توسعه‌یافته آسیایی از این رقم، ۱۰.۴ درصد و سهم خاورمیانه ۲درصد باشد. با این حال، شرایط ایران در این زمینه، خوب نیست.»
 
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات جایگاه ایران از نظر آمادگی در هوش مصنوعی را ۷۲ در جهان اعلام کرد و چالش‌های موجود در کشور برای توسعه این رشته را در ۶ دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: «ناآشنایی مدیران با هوش مصنوعی، اپن دیتا (Open Data)، لزوم اصلاح و تدوین قوانین مورد نیاز، کپی‌رایت محصولات نوآورانه، کمبود نیروی انسانی و کمبود آزمایشگاه‌های پردازش مهم‌ترین چالش‌های ما در زمینه هوش مصنوعی هستند.»
 
پیش‌بینی شده است سهم کشورهای توسعه‌یافته آسیایی از این رقم، ۱۰.۴ درصد و سهم خاورمیانه ۲درصد باشد. با این حال، شرایط ایران در این زمینه، خوب نیست.
 
ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات
 
در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، وحید یزادنیان، رئیس پژوهشگاه ICT و رئیس این کنفرانس نیز در سخنانی با اشاره به تاکید وزیر ارتباطات بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان در انجام پروژه‌های تحقیقاتی، تاکید کرد: «اگر پروژه‌های تحقیقاتی‌ای که برای ما تعریف می‌شود، آورده علمی پژوهشگاه در آنها کم باشد، پروژه را برون‌سپاری می‌کنیم.»
 
 
یزدانیان همچنین تاکید کرد که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال انجام هرگونه فعالیت پژوهشی نیست و این مرکز، نقش حمایتی از فعالیت‌های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای خود قائل است.
 
او افزود: «این‌که در چه موضوعاتی تمرکز داشته باشیم، به اعلام نیاز بخش‌های دولتی و خصوصی و وزارت ارتباطات باز می‌گردد؛ اما از پژوهش روی موضوعات لبه فناوری استقبال می‌کنیم.»
 
دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (۲۰۱۹ IKT ) صبح امروز (۱۰ دی ماه) در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد و تا روز پنج‌شنبه ادامه دارد. در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی با حضور شرکت‌های و سازمان‌های خصوصی و دولتی برپا شده است.