جمع‌آوری اطلاعات در iOS 10 اختیاری خواهد بود

اپل سال‌ها خود را به عنوان شرکتی مطرح می‌کرد که نیازی به جمع‌آوری اطلاعات کاربران ندارد. اما بالاخره در iOS 10 به این نیاز اعتراف کرده است. این کمپانی هفته گذشته در کنفرانس خود اعلام کرد که برای بهتر کردن دستیار صوتی و آیفون، نیاز دارد که اطلاعات کاربران را داشته باشد.

اپل می‌خواهد از روش جدیدی استفاده کند تا هم به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد و هم به حریم شخصی آنها احترام بگذارد. اپل به این رویکرد، حریم شخصی متمایز (differential privacy) نام داده است. اپل اطلاعات زیادی از این شیوه نداده اما چند نکته تا به‌حال مشخص است:

  • شروع این کار از iOS 10 است و تا به‌حال اطلاعاتی جمع‌آوری نکرده است.
  • این کار اختیاری است و کاربر باید به اپل اجازه جمع‌آوری اطلاعات را بدهد.
  • اپل از تصاویر کاربران که در فضای ابری ذخیره شده است، برای بهبود تشخیص تصویر خود استفاده نمی‌کند.

اپل گفته است که در ابتدا فقط چهار دسته اطلاعات جمع‌آوری می‌شود. این اطلاعات عبارتند از: لغات جدید که کاربر به دیکشنری‌ها می‌افزاید، اموجی‌هایی که کاربران استفاده می‌کنند، لینک‌هایی که در اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود و نوت‌هایی که کاربر ذخیره می‌کند.

با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، بسیاری در فکر این بودند که اپل چگونه می‌خواهد با پیشرفت سریع در این حوزه خود را سازگار کند. اپل سعی می‌کند تا راه میانه‌ای بین حریم شخصی کاربران و اطلاعات مفیدی که می‌توان از آنها بدست آورد، برگزیند. این کار ممکن است که کمی به ضرر اپل تمام شود، چون شهرت اپل را برای حفظ حریم شخصی خدشه‌دار می‌کند.

نوشته جمع‌آوری اطلاعات در iOS 10 اختیاری خواهد بود اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.