جنگ روسیه با اوکراین چه تبعاتی را برای صنعت فناوری به‌دنبال خواهد داشت؟

در حال حاضر جنگ میان اوکراین و روسیه پیامدهای مالی و جانی فراوانی را به‌دنبال داشته است. ادامه جنگ میان این 2 کشور عواقب متعددی را برای صنایع مختلف در پی خواهد داشت. اگرچه روسیه و اوکراین احتمالا از جایگاه چندان قابل‌توجهی در صنعت فناوری جهان برخوردار نیستند؛ اما به هرحال نقش آنها در این حوزه به هیچ وجه قابل انکار نیست. بنابراین اکنون این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که جنگ میان روسیه و اوکراین چه تاثیری بر صنعت فناوری خواهد داشت؟

اوکراین گاز نئون مورد نیاز برای تولید نیمه‌هادی‌ها را تامین می‌کند؛ در حالی‌که روسیه یکی از تامین‌کنندگان سنگ نیکل در جهان به‌شمار می‌رود. نیکل یک ماده اولیه کلیدی برای تولید باتری خودروهای برقی است. با تشدید درگیری‌ها میان 2 کشور، صنعت خودرو متحمل افزایش هزینه‌ها و بی‌ثباتی در زنجیره تامین خواهد شد. بدین‌ترتیب توسعه وسایل نقلیه جدید مبتنی بر انرژی‌های نو طی سال 2022 به متغیرهای بیش‌تری وابسته خواهد شد.

اوکراین بیش از 90 درصد گاز نئون مورد نیاز برای تولید نیمه‌هادی‌ها را در اختیار ایالات‌متحده قرار می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر اعلام شد؛ این گاز نجیب برای لیزرهای مورد استفاده در تولید تراشه حیاتی خواهد بود.

بر اساس اعلام یک موسسه تحلیل‌گر بازار با نام Techcet، گاز نئون محصول جانبی صنعت فولاد روسیه به‌شمار رفته و در اوکراین تصفیه می‌شود. در حال حاضر 35 درصد پالادیوم مورد استفاده در ایالات‌متحده توسط روسیه تامین می‌شود. این عنصر عمدتا در تولید تراشه‌های حسگر و حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها جهت‌گیری کشورها در زمینه حفظ انرژی و کاهش میزان انتشار کربن طی سال 2022 بدون تغییر باقی خواهد ماند. بدین‌ترتیب تعداد بیش‌تری از شرکت‌های خودروساز، کاربری خطوط تولید خود را به سوی ساخت وسایل نقلیه الکتریکی تغییر می‌دهند. بر اساس برآوردها تعداد کل وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی‌های جدید طی سال 2022 از مرز 10 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت. البته در این میان اما و اگرهای فراوانی وجود دارد. در حال حاضر تنش میان روسیه و اوکراین موجب افزایش قیمت جهانی نفت خام شده و روند رشد قیمت گاز نئون و سنگ نیکل نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان بر این باورند که جنگ میان روسیه و اوکراین بر تولید آنها تاثیری نخواهد داشت؛ اما قیمت مواد خام مورد نیاز این شرکت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. این پدیده نهایتا منجر به افزایش هزینه تمام شده تولید محصول خواهد شد. ایالات‌متحده به شرکت‌های تولیدکننده تراشه هشدار می‌دهد تا تنوع برندهای تامین‌کننده طرف قرارداد خود را افزایش دهند؛ چرا که اقدامات تلافی‌جویانه روسیه علیه ایالات‌متحده موجب محدودیت صادرات و مسدودسازی دسترسی شرکت‌های آمریکایی به مواد اولیه حیاتی خواهد شد.

بر اساس اعلام Joanne Chiao؛ تحلیل‌گر ارشد موسسه تحقیقاتی TrendForce “در حال حاضر روسیه یکی از بازارهای کلیدی برای صنعت تولید نیمه‌هادی تایوان محسوب نمی‌شود.”

همچنین تحقیقات موسسه TrendForce نشان می‌دهد که مجموع فروش خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو (شاملا خودروهای تماما برقی، مدل‌های الکتریکی هیبریدی پلاگین و خودروهای مجهز به پیل سوختی) طی سال 2022 به رقم 6.473 میلیون دستگاه خواهد رسید. این رقم نشان‌دهنده رشد سالیانه 122 درصدی بوده و بالاترین نرخ رشد از زمان توسعه برقی‌سازی وسایل نقلیه به‌شمار می‌رود. در این میان سهم وسایل نقلیه تماما الکتریکی (BEV) حدودا برابر با 71.6 درصد و سهم وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی پلاگین تقریبا معادل 28.1 درصد است. با این‌حال سهم خودروهای مبتنی بر سلول سوختی کماکان ناچیز است.

نوشته جنگ روسیه با اوکراین چه تبعاتی را برای صنعت فناوری به‌دنبال خواهد داشت؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.