تفاوت ریمستر، ریمیک و ریبوت در بازی‌ها

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت ریمستر و ریمیک و ریبوت بپردازیم و هرکدام را به صورت جداگانه توضیح دهیم.

با گذشت زمان شاهد رونمایی و عرضه سخت‌افزار‌های بهتر و قوی‌تر توسط کمپانی‌های مختلف بوده‌ایم. از کارت‌گرافیک‌های قدرتمند برای کامپیوتر‌های شخصی گرفته تا انواع کنسول‌ها. بسیاری از نسل جوا‌ن‌تر گیمر‌ها فرصت تجربه شاهکار‌های نسل قبل را از دست می‌دهند. این اتفاق نیز معمولا دو دلیل رایج دارد، دردسترس نبودن بازی روی سخت‌افزار جدید و یا نبود میل به تجربه این بازی‌ها به دلیل گرافیک بصری قدیمی آن‌ها.

برای آن که این نسل نیز قادر باشند تا به تجربه این بازی‌های فوق‌العاده بپردازند و البته فروش بیشتر، کمپانی‌های بازی‌سازی 4 رویکرد کلی اما مشابه را درنظر می‌گیرند: پورت، ریمستر، ریمیک و ریبوت. البته که یک راه دیگر که معقول‌تر نیز به نظر می‌رسد پشتیبانی سخت‌افزار جدید از بازی‌های نسل‌های قبلی است. با زیاد شدن این عناوین اما بسیاری گیج و سردرگم و در تشخیص این متد‌ها از یکدیگر دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل نیز در این مقاله قصد داریم تا به معرفی جداگانه هرکدام و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بپردازیم.

پورت (Port)

ساده‌ترین راه برای ارائه یک بازی به بازیکنانی که می‌خواهند آن را روی پلتفرم و سخت‌افزاری جدید تجربه کنند پورت است. در این روش معمولا هیچ بخش و جزئیاتی از بازی تغییر نمی‌کند، چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ محتوایی بازی به شکلی که روی پلتفرم‌های سابق قابل تجربه بود به مخاطب عرضه می‌گردد.

ریمستر

صرفا در این روش استودیو سازنده یا صاحب اثر کدنویسی و ساختار بازی را براساس پلتفرم مقصد تغییر می‌دهد تا روی آن نیز قابل تجربه باشد. این روش بیشتر زمانی کاربرد دارد که یک بازی بر روی کنسول خاصی ارائه نشده باشد و سازنده تصمیم به گسترش مخاطبان خود را داشته باشد. این اتفاق می‌تواند به دلیل قرارداد‌های انحصاری زمانی بازی و همچنین آماده نبودن بازی برای پردازشگر‌های قدرتمند‌تر رخ دهد.

ریمستر (Remaster)

یکی دیگر از راه‌های انتقال یک بازی به پلتفرم جدید ریمستر است. در این روش محتوای بازی و داده‌های استفاده شده در بازی معمولا تغییر نمی‌کند. تغییرات بازی ریمستر شدهبا نسخه اصلی خود بیشتر شامل پیشرفت‌های صوتی و بصری می‌شود. این تغییرات می‌تواند شامل بالا رفتن رزولوشن بازی، کیفیت بهتر فایل‌های صوتی، بهبود تکسچر‌ها و یا اضافه شدن ری‌تریسینگ به بازی باشد.

ریمیک

شما همچنین می‌توانید مطلب ری‌تریسینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه کنید.
این روش بیشتر زمانی کاربرد دارد که سازنده قصد ارائه بازی خود از یک نسل به نسل بعدی را داشته باشد. معمولا بیش از یک یا دو نسل میان ریمستر یک بازی با نسخه اصلی آن وجود ندارد چراکه با بیشتر شدن این فاصله توسعه‌دهنده بازی به سراغ راه بعدی می‌رود.
ریمیک (Remake)
بازی‌های ریمیک شده تفاوتی اساسی با نسخه اورجینال خود دارند. این بازی‌ها درواقع از ابتدا ساخته می‌شوند و خیلی کم شاهد آن هستیم که از مدل‌ها و داده‌های نسخه اصلی استفاده شود. استفاده از این روش را بیشتر برای بازی‌هایی می‌بینیم که از دو یا چند نسل قبل‌تر برای نسل جدید عرضه می‌شوند.
در این روش از بازعرضه کردن بازی، سازنده ساخت آن با مدل‌هایی به روز‌تر، محتوای اضافه و بسیاری از تغییرات دیگر ارائه می‌دهد. تغییر در گم‌پلی کلی بازی یکی دیگر از این تغییرات است. برای مثال برخی از ساختار‌های گیم‌پلی دیگر برای نسل جدید و با بهبود‌هایی که در بازی‌ها شاهد بوده‌ایم نمی‌تواند جذاب باشد و به همین دلیل نیز قابلیت‌هایی جزئی به گیم‌پلی اضافه شده یا از آن کم می‌شود. حذف شدن بخش‌هایی از داستان یا نقشه‌های بازی نیز چیز‌هایی هستند که در ریمیک‌ها شاهد آن بوده‌ایم.
ریبوت (Reboot)
قطعا متوجه شده‌اید که رفته رفته خصوصیات باقی‌مانده از بازی اصلی در نسخه بهبودیافته آن کمتر می‌شوند. در ریبوت این مورد به کمترین حالت خود می‌رسد. در این روش می‌توان گفت که به جز نام و داستان کلی بازی، چیزی از آن باقی نمی‌ماند. سازنده معمولا زمانی تصمیم می‌گیرد که بازی یا فرنچایز خود را ریبوت کند که دیگر گیم‌پلی آن یا ساختار کلی بازی تکراری و قدیمی شده باشد. البته که ریبوت یک راه بازعرضه محسوب نمی‌شود و درواقع به یک بازی جدید گفته می‌شود که از روند همیشگی نسخه‌های قبلی مجموعه خود خارج شده باشد.
ریمیک
ریمیک
بازی خدای جنگ 2018 برای مثال یک ریبوت نرم محسوب می‌شود. این بازی نسبت به نسخه‌های قبل خود از داستانی جدید و متفاوت اما با پیش‌زمینه داستان قبلی، گیم‌پلی کاملا جدید، زاویه دوربین متفاوت و ساختار‌های جدید دیگری بهره می‌برد که همگی به پیشرفت آن و بازگشتش به اوج کمک کرده است.
نظر شما درمورد بازعرضه بازی‌ها چیست؟ آیا ارزش زمان مخاطب و سازنده را دارد؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

نوشته تفاوت ریمستر، ریمیک و ریبوت در بازی‌ها اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.