دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور: دانشگاه ها بر مسیر فعلی باقی بمانند متقاضی نخواهند داشت

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر اهمیت رصد تحولات تکنولوژی ها در حوزه دیجیتال با رویکرد انتقادی برای کسب آگاهی، نوآوری های سازنده و جهت دار به منظور بازنگری، بازسازی و مهندسی مجدد نهادهای مربوطه در حوزه آموزش، تحقیقات و کسب و کار تاکید کرد.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در بیست و ششمین کنفرانس انجمن کامپیوتر ایران با اشاره به زیست امروز در عصر تحول که فناوری پایه و فناوری آن از نوع دیجیتالی است، گفت: تحول دیجیتالی از همگرایی تکنولوژی ها و ظهور مفاهیم جدید در حوزه دانش فناوری شکل می گیرد. این همگرایی بین تکنولوژی های متعدد از قبیل نانو تکنولوژی(Nanotechnology)، فناوری اطلاعات (Information Technology) و سایر تکنولوژی های فناوری همگرا(NBIC) بر پایه زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است.
وی با بیان این که ما در عصری قرار داریم که قرار است به کاشت فناوری ها در بدن انسان منجر شود، افزود: جهان پیشتر درگیر مباحث ارتباطی میان انسان ها بود اما امروز جهانی متشکل از انسان و اشیاء است که بخش بزرگی از این اشیاء قرار است رفتاری شبیه انسان داشته باشند و از تکنولوژی های هوش مصنوعی بهره بگیرند.
فیروزآبادی با اشاره به این که نه تنها شاهد تحول عصری هستیم بلکه شاهد جهش خواهیم بود، تاکید کرد: پردازش ها و محاسبات کوانتومی به زودی در دسترسی خواهد بود و در یک نظام شبکه ای جهانی با بهره گیری از هوش مصنوعی تحت شبکه های ارتباطی وایرلس که مبتنی بر تکنولوژی های نوین نسل پنجم خواهند بود دنیای جدیدی را می سازند که از ساختارهای جدیدی همچون خدمات ابری برخوردار است که این مجموعه ساختارها و تکنولوژی ها دنیا را با شگفتی جدیدی مواجه کرده و فضایی خواهند ساخت که بخش عمده زندگی بشر و زیست انسان در این فضا خواهد بود و در این فضا انسان ها و اشیاء طبق هنجارها و ارزش های جدید برگرفته از این فضا با هم مرتبط می شوند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: در این فضای به شدت اجتماعی ساختارها دچار تحول خواهند شد و این دگرگونی (transformation) فرم ها، فرآیندها را نیز با تغییر مواجه می کند.
وی با اشاره به ویژگی برهم زنندگی این فضا گفت: برهم زنندگی این فضا همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد و نیاز به بازنگری به خصوص در حوزه دانش، دانشگاه و دولت ها خواهیم بود. چرا که با شکل گیری دولت دیجیتال، آموزش دیجیتال و دانشگاه دیجیتال ما نیاز به بازنگری و بازتعریف در رشته ها، دستگاه آموزشی، نظام آموزش و فرآیندهای آموزشی خواهیم داشت.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: از تبعات ذاتی این تحولات در کنار خلق زیست بوم جدید، تغییر شکل نهادی و اجتماعی تر شدن است که در آن هنجار ها و ارزش ها علاوه بر مراتب عمودی از بافت اجتماعی نیز شکل می گیرند.
فیروزآبادی با بیان این که دانشگاه هامی توانند بر مسیر فعلی باقی بمانند اما متقاضی نخواهند داشت، اظهار داشت: تحولاتی که در حوزه مشاغل ایجاد خواهد شد متناسب با بازار کار و متاثر از بازار جهانی است بنابراین باید برای حفظ نظام آموزشی خود و بازیگری در این عرصه همسو با تحولات گام برداریم. در نظام آموزشی سکویی (platform ) که بر پایه نوآوری و رقابت سکوها است برای کنشگر فعال شدن نیاز به خلاقیت است و اگر چالش گر نباشیم کاربر و مصرف کننده خواهیم شد و در این زیست بوم جدیدی که حاصل تلاش تاریخی انسان است برای تعالی در حیات بازخواهیم ماند.