دو شرکت شتاب‌دهنده نوین ارزش و آمپر با یک‌دیگر ادغام شدند

نوین آمپر

به گزارش آی‌تی‌رسان در 5 تیر ماه سال 1401 دو مرکز نوآوری نوین ارزش و آمپر با برگزاری مراسم افتتاحیه با یک‌دیگر ادغام شدند و از این پس با نام نوین آمپر به کار خود ادامه خواهند داد.

مرکز نوآوری و صنایع خلاق آمپر (آریا ماد پارت راز) با هدف شتاب‌دهی به استارتاپ‌های ایرانی در سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرد. از آن روز به بعد، این مرکز توانسته کسب و کارهای زیادی را ایجاد کند. این مرکز سعی داشت با ایجاد هم‌افزایی بین صنعت و دانشگاه، بتواند یک فضای مناسب برای پژوهش‌گران درست کند تا بتوانند ایده‌های خود را تجاری‌سازی کنند.

خدمات این مرکز به چهار دسته حمایت مالی، خدمات آزمایشگاهی و تجهیزاتی، فضای کار مشترک بین تیم‌های مختلف و راهبری (منتورینگ) خلاصه می‌شود. حوزه‌هایی که مرکز نوآوری آمپر در آن فعالیت داشته در سه دسته مختلف هستند: خودرو و حمل و نقل، تجهیزات پزشکی و اینترنت اشیا.

شرکت توسعه زیرساخت فن‌آوری‌های نوین ارزش، بخش اختصاصی هلدینگ ارزش است که تمرکز ویژه‌تری برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوآورانه و زیست‌بوم استارتاپی دارد. این شرکت در سال 1397 با سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ سلامت دیجیتال کار خود را آغاز کرد و از آن روز به بعد بر روی پروژه‌های مختلف در حوزه‌های صنایع معدن، مدیریت شهری، فین تک، سلامت و سرگرمی سرمایه‌گذاری کرده و به موفقیت‌های مختلفی نیز دست یافته است.

هر دو شرکت به دنبال افرادی دارای ایده‌های نوآورانه و توانمند هستند تا با حمایت‌های مالی و راهبری (منتورینگ) بتوانند پروژه را عملی کنند و حتی آن را تا مراحل تجاری‌سازی و مستقل‌سازی یاری کنند.

نوین آمپر

همانطور که در کارنامه کاری این دو شرکت می‌بینید و همانطور که آقای اکبرشاهی و رحیمی‌نژاد در سخنرانی‌های خود گفتند، نوین‌ارزش بیشتر در پروژه‌های نرم‌افزاری و آمپر بیشتر بر روی بخش‌های غیر نرم‌افزاری مانند تولید قطعات و غیره کار کرده‌اند. اما بسیاری از پروژه‌ها هستند که به هر دو بخش تولید قطعات و نرم‌افزار نیاز دارند. همین نیاز، یکی از دلایل اصلی این ادغام است. بعد از این ادغام، دو شرکت می‌توانند این پروژه‌ها را نیز قبول کنند، چرا که با داشتن افراد توانمند و با تجربه در هر دو بخش توانایی شتاب‌دهی این نوع پروژه‌ها را نیز خواهند داشت.

در شروع مراسم افتتاحیه، آقای اکبرشاهی به نمایندگی از رایزکو و مرکز آمپر و آقای رحیمی‌نژاد به نمایندگی از ارزش و شرکت نوین‌ ارزش بر روی صحنه آمدند و درمورد این ادغام و آینده شرکت جدید جزئیات بیشتری ارائه دادند که در ادامه به هر بخش از سخنان آنان خواهیم پرداخت.

چرا نوین آمپر؟

در این بخش از کنفرانس 6 دلیل آورده شد که توضیح می‌دهد چرا دو شرکت تصمیم به ادغام گرفتند.

  • هم‌افزایی در حوزه نوآوری: تجمیع ظرفیت‌های دو هلدینگ بزرگ صنعتی در حوزه تکنولوژی
  • توجه به زنجیره ارزش: ارائه راه حل‌های نوآورانه برای موضوعات جاری
  • حمایت از نخبگان: ایجاد زیر ساخت برای حمایت، جذب و همکاری بلند مدت با نخبگان
  • سرمایه‌گذاری هدفمند: ایجاد بستر مناسب جهت انجام سرمایه‌گذاری در حوزه کسب و کارهای نوآورانه
  • تجاری‌سازی ایده‌ها: ایجاد ساز و کار اجرایی کارآمد برای همکاری با دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاه
  • توسعه کسب و کارهای دانش بنیان: حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه با هدف راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان

فعالیت‌های کلیدی نوین آمپر

در بخش دوم کنفرانس، فعالیت‌های شرکت به چهار دسته تقسیم و در مورد آن‌ها توضیحات مختصری داده شد:

  • شناخت فرصت‌ها: این دسته از فعالیت‌های شرکت مربوط به پیدا کردن فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و همکاری با افراد دارای ایده است.
  • تربیت سرمایه انسانی کارآمد: دسته دوم قصد دارد تا با آموزش یا جذب افراد مختلف بتواند به دیگر پروژه‌های فعال مجموعه نیروی انسانی برساند.
  • راهبری و هدایت کسب و کار: این دسته مربوط به انتقال تجربه و مهارت و کمک به تیم‌هاست.
  • خلق ارزش افزوده: دسته آخر اصل کار یعنی پیاده‌سازی و تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه خواهد بود.

مزیت‌های رقابتی نوین آمپر

در بخش بعدی از سخنان آقایان اکبرشاهی و رحیمی‌نژاد به دلایل برتری نوین آمپر نسبت به دیگر مرکزهای نوآوری و شتاب‌دهی فعال پرداخته شد و 5 مزیت مهم و مختلف نام برده شد.

  • تیم‌ها می‌توانند از خدمات آزمایشگی یا زیرساخت‌های نرم‌افزاری مجموعه استفاده کنند.
  • با استفاده از رابط‌های مختلف، تیم‌ها راحت‌تر می‌توانند با موسسات و نهادهای قانون‌گذاری ارتباط برقرار کنند.
  • دسترسی به بازار و امکان توسعه فنی به منظور تجاری‌سازی
  • این مجموعه می‌تواند و می‌خواهد تا پروژه‌ها را از صفر تا تجاری‌سازی حمایت مالی کند.
  • شرکت نوین آمپر ظرفیت مناسبی در حوزه توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار و دسترسی به متخصصان این حوزه را به تیم‌های خود ارائه می‌دهد.

ارتباط موثر با فضای نوآوری

در این بخش، به فضای کاری شرکت نوین آمپر و برخی کارهای انجام شده توسط آن‌ها برای ساخت فضای مناسب‌‌تر برای تیم‌ها اشاره شد.

  • مراکز علمی و دانشگاهی: شرکت نوین آمپر همکاری‌های گسترده‌ای را با تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور برقرار کرده است تا راحت‌تر بتواند با نخبگان کار کند.
  • مرکز تحقیق و توسعه
  • مشارکت: این شرکت با تیم‌های خارج از مجموعه نیز همکاری‌های مختلفی دارد تا امکانات بیشتری را در اختیار پروژه‌های فعال خود بگذارد.
  • آزمایشگاه‌های تحقیقاتی
  • سرمایه‌گذاری خطرپذیر: هر دو شرکت قبل از ادغام شدن، تاکید خاصی بر روی سرمایه‌گذاری‌های ریسکی داشتند و در مراسم گفته شده که شرکت جدید، این کار را با شدت بیشتری دنبال خواهد کرد.
  • کسب و کارهای نوپا
  • چالش‌ها و مشوق‌های نوآوری

فرآیند شتاب‌دهی

در این قسمت از صحبت‌های آقایان اکبرشاهی و رحیمی‌نژاد، به روند کلی همکاری با یک تیم اشاره کردند و مراحل مختلف کار را توضیح دادند.

  • شناسایی و تحلیل ایده
  • انتخاب پروژه برتر: در این بخش میان ایده‌های مشابه یا ایده‌های در یک سبک مشابه، یک پروژه انتخاب می‌شود.
  • سرمایه‌گذاری در طرح
  • بررسی طرح کسب و کار
  • تجاری‌سازی
  • استقلال پروژه (جداسازی): تا قبل از این بخش، نوین آمپر با ارائه نیروهای مختلف و تجهیزات، در روند پروژه شریک بوده است ولی در این بخش قصد دارد تا به تیم‌ها کمک کند که به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهند.
  • توسعه کسب و کار

نوین آمپر در اولین گام

در این بخش آقای اکبرشاهی به صحبت اختصاصی در حوزه خودرو و حمل و نقل پرداخت و افزود که این شرکت در مهرماه یک رویداد اختصاصی برای معرفی پروژه‌های مختلف در این حوزه برگزار خواهد کرد. برخی از سرفصل‌های این رویداد شامل هوشمندسازی خدمات خودرو از طریق IOT (بیمه هوشمند، بهینه‌سازی و…)، سیستم تعمیر و نگه‌داری خودرو، مدیریت ناوگان و… خواهد بود.

حضور افراد مختلف در مراسم

در این مراسم افتتاحیه افراد مختلفی مانند عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آقای علی آقامحمدی، نماینده مجلس تهران آقای مجبتی توانگر، نماینده مجلس کرمان آقای شهباز حسن‌پور و برخی دیگر از مسئولین نیز حضور داشتند. این سه شخص نام برده شده سخنرانی مختصری نیز داشتند که به خلاصه‌ها آن‌ها می‌پردازیم.

دو نماینده مجلس تاکید کردند که کار دولت حذف موانع شرکت‌هاست و این تیم‌ها و شرکت‌ها هستند که باید اقتصاد کشور را به پیش ببرند و از حضار درخواست کردند که اگر مانع قانونی بر سر کار و پیشرفت آن‌هاست آن را گزارش دهند تا در صورت امکان بر طرف شوند.

آقای علی آقامحمدی درمورد مسائل مختلفی صحبت کرد و در سخنرانی خود از این ادغام‌ها و یکپارچه شدن مراکز مختلف حمایت کرد و افزود که در ادامه بهتر است شاهد ادغام‌ها و همکاری‌های بیشتری در میان تیم‌ها و شرکت‌های مختلف کشورمان باشیم و این امر برای پیشرفت کشور ضروری است.

بعد از سخنرانی از آقای آقامحمدی سوالی درمورد این بخش از صحبت‌های‌شان پرسیدیم:

آقای آقامحمدی شما در سخنرانی‌ گفتید که ادغام‌ها برای پیشرفت کشور ضروری است، اما ادغام‌های زیاد باعث می‌شود تا شرکت‌های کمتری در یک حوزه فعالیت کنند و رقابت کمتر شود و خب تجربه بارها اثبات کرده که رقابت کمتر به ضرر کاربر و مشتری تمام خواهد شد.

حرف شما درست است ولی منظور من ادغام و همکاری شرکت‌هایی هست که در رشته‌های مختلفی کار می‌کنند، چرا که برای مثال ما نمی‌توانیم چندین شرکت داشته باشیم که همه کارها را صفر تا صد انجام دهند. نتیجه این کار می‌شود عقب ماندگی که حالا در صنعت خودرو داریم. حرف من این است که تیم‌هایی که در ساخت قطعات مختلف تخصص دارند با هم همکاری کنند. به این شکل هر تیم برروی تخصص خودش کار می‌کند و در نهایت شاهد یک محصول خوب و کامل با قطعات بهتر خواهیم بود.

بعد از صحبت با آقای آقامحمدی، با آقای رحیمی‌نژاد نیز صحبتی داشتیم و از ایشان اطلاعات بیشتری درمورد این همکاری خواستیم:

آقای رحیمی‌نژاد همان‌طور که خودتان فرمودین و کارنامه کاری دو شرکت به ما نشان می‌دهد، نوین ارزش بیشتر بر روی نرم‌افزار و آمپر بیشتر بخش‌های تولید قطعات و… کار کردند و گفتین که با این ادغام شما می‌توانید بر روی رنج پروژه‌های بیشتری کار کنید. سوال من از شما این است که چرا این همکاری شکل گرفت و چرا به جای آن تصمیم نگرفتید که خود نوین ارزش یک بخش غیر نرم‌افزاری تاسیس و روی آن کار کند؟ آیا محدودیتی وجود داشت؟

خب ببینین قطعا محدودیت‌ها و سختی‌هایی بود ولی به گونه‌ای نبودند که مانع ما شوند و نتوانیم این کار را انجام دهیم ولی این همکاری، هم باعث می‌شود زودتر به نقطه پیشرفتی که می‌خواهیم برسیم و هم با افرادی که تخصص و تجربه این کار را دارند همکاری کنیم که این کار قطعا خروجی بهتری برای ما و تیم‌ خواهد داشت. پس در نهایت باید بگویم که محدودیت، دلیل این همکاری نبود و بیشتر، پتانسیل بالایی که این همکاری داشت دلیل هر دو شرکت بود.

بعد از مراسم افتتاحیه که توسط آقایان توانگر و آقامحمدی برگزار شد، آقایان اکبرشاهی و رحیمی‌نژاد افراد حاضر را به سمت محل فعالیت‌ تیم‌ها بردند و در آن‌جا درمورد پروژه‌های فعال حال حاضر دو شرکت توضیحاتی دادند. که در ادامه به توضیح مختصری درمورد برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

دوچرخه برقی

  • دوچرخه برقی: آقای اکبرشاهی توضیح دادند که دوچرخه‌های برقی موجود در ایران، صرفا دوچرخه با طراحی همیشگی را برقی کردند. اما تیم آن‌ها قصد دارند در این پروژه طراحی اصلی دوچرخه را از اول انجام دهند تا برای برقی شدن مناسب‌تر باشد.

نوین آمپر

  • در ادامه یکی از پروژه‌هایی که ثمره همکاری بخش نرم‌افزار و تولید قطعات بود، معرفی شد. یک سیستم خنک‌کنندگی هوشمند برای ماشین که هم می‌تواند دمای موتور ماشین را پایین‌تر نگه دارد و هم مصرف سوخت کمتری داشته باشد. آن‌ها سعی دارند تا طراحی این محصول را به نوعی انجام دهند تا خودروسازان بتوانند به‌راحتی و با دردسر کم این قطعه را جایگزین قطعه فعلی کنند.

دستیار سلامت

  • پروژه بعدی مربوط به سلامت است. ربات دستیار هوشمند سلامتی معرفی شد که برای بیمارستان‌ها طراحی شده است. بیماران یک دستبند NFC خواهند داشت و ربات با آن دستبند بیمار را شناسایی می‌کند و اطلاعات کامل بیمار را ذخیره می‌کند. همچنین ربات می‌تواند برخی تست‌های ساده مانند اندازه‌گیری دمای بدن را نیز انجام دهد. در نهایت نیز دکتر‌ها و پرستارها می‌توانند تمام اطلاعات بیمار را در گوشی خود مشاهده کنند.

سامانه ای بار

  •  از سامانه حمل و نقل آی‌بار نیز سخن گفته شد که قصد دارد قیمت‌های بالای سفرها را کنترل کند. این برنامه فضای رقابتی را برای رانندگان ایجاد می‌کند به صورتی که رانندگان می‌توانند برای مثال درخواست انجام سفر با 5 درصد هزینه کمتر را بدهند تا این گونه، قیمت‌ سفرها متعادل شود.
  • در آخر نیز از برنامه‌های مختلف برنامه کیلین شیت برای جام جهانی صحبت شد. این برنامه یک پلتفرم سرگرمی برای دنیای فوتبال است. کاربران می‌توانند تمام نیازهای خود را در زمینه فوتبال برطرف کنند. از پخش زنده گرفته تا دیدن نتایج و آمارهای مختلف تیم‌ها و لیگ‌ها. این برنامه تاکنون به 200 هزار کاربر دست یافته است.

نوشته دو شرکت شتاب‌دهنده نوین ارزش و آمپر با یک‌دیگر ادغام شدند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.