رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا: راه مقابله با جاسوسی از سیستم‌های اداری و سازمانی

سرهنگ علی نیک‌نفس گفت: سیستم‌های اداری و خانگی به شدت در معرض تهدید بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند، این تهدیدات اغلب در پی بی‌دقتی در دانلود نرم‌افزار، فایل‌های فشرده و حتی عکس، فیلم و کلیپ از سایت‌های نامعتبر یا ایمیل‌های ناشناس رخ می‌دهد.
 
سرهنگ دوم علی نیک‌نفس در حاشیه بازدید از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه کاربران، صاحبان و مسئولان سیستم‌های رایانه‌ای و اطلاعاتی همواره باید از فعال بودن و بروزرسانی ابزارهای امنیتی همانند آنتی ویروس‌ها و دیواره آتش سیستم‌های تحت نظارت اطمینان یابند، اظهار کرد: همچنین بروزرسانی سیستم عامل، نرم‌افزارهای مهم نیز کمک بزرگی در پیشگیری از این گونه خطرات دارد. این موضوع بویژه برای سازمان‌ها، مراکز و پایگاه‌های تجمیع‌کننده اطلاعات حساس و مهم اهمیت بسزایی دارد.
 
وی به مدیران فنی ادارات پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از ورود بدافزارهای مخرب و جاسوسی به سیستم های اداری یکی از راهکارهای محدودسازی دانلود کاربران است، این امر می‌تواند ورود بدافزارهای مخرب و جاسوسی را به سیستم‌های اداری محدودتر نماید.
 
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا گفت: محدودیت دسترسی به اینترنت بر روی سیستم‌های کاری، می‌تواند کاربران اداری که نیازی به اینترنت ندارند را در مقابل بخشی از حملات بدافزاری و جاسوسی ایمن کند.
 
سرهنگ نیک‌نفس با اشاره به حافظه‌های جانبی مورد استفاده کارکنان افزود: برخی از کارکنان اداری حافظه‌های جانبی مثل فلش مموری دارند که برای انتقال اطلاعات از آنها استفاده می‌کنند و این جابه‌جایی اطلاعات که بخشی از آن از طریق سیستم‌های اداری صورت می‌گیرد، می‌تواند با توجه به آلوده بودن فلش مموری، کل سیستم را آلوده کند، لذا توجیه نمودن و آموزش کارکنان می‌تواند کمک موثری در پیشگیری از اینگونه آلودگی‌ها به حساب آید.