رشد ۱۹ درصدی فروش لپ‌تاپ‌ها در جهان طی سال ۲۰۲۱

موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics گزارشات آماری فصلی و سالیانه خود در رابطه با بازار جهانی لپ‌تاپ را منتشر کرده است. تحلیل‌گران در این گزارشات پیرامون مشکلات احتمالی در زمینه تامین لپ‌تاپ‌ها هشدار می‌دهند.

میزان نقل و انتقال لپ‌تاپ‌ها در بازار جهانی طی 3 ماهه پایانی سال 2021 تقریبا برابر با 68 میلیون دستگاه بود. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال 2020 افت 1 درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش از کمبود جهانی قطعات الکترونیکی، اختلال در زنجیره تامین و افزایش قیمت محصولات ناشی می‌شود.

لنوو با کسب سهم حدودا 24 درصدی از بازار طی 3 ماهه چهارم سال 2021 عنوان بزرگترین بازیگر بازار را به خود اختصاص داد. شرکت اچ‌پی با کسب سهم 21 درصدی در جایگاه دوم ایستاد و Dell نیز با تصاحب سهم 19 درصدی از بازار در رتبه سوم جای گرفت. شرکت‌های اپل و ایسر نیز هر کدام با کسب سهم 10 و 8 درصدی از بازار به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

با وجود کمبود قطعات و محدودیت‌های عرضه، بازار کامپیوترهای شخصی نوت‌بوکی در دوره 3 ماهه تعطیلات قدرتمندتر از گذشته ظاهر شد. در این دوره بازار کامپیوترهای شخصی نوت‌بوکی با رشد 2 درصدی نسبت به دوره 3 ماهه منتهی به سپتامبر مواجه شد و یک دوره 3 ماهه درخشان دیگر را در تاریخ ثبت کرد.

افزایش تقاضای تجاری برای ویندوز 11 و رشد سطح استفاده از دستگاه به‌عنوان سرویس (DaaS) موجب افزایش فروش محصولات ممتاز شد. بعلاوه اعمال تخفیفات بیش‌تر روی محصولات ممتاز (نظیر نوت‌بوک‌های گیمینگ و مدل‌هایی با قابلیت حمل‌پذیری بالا) در ایام تعطیلات موجب شد تا رقم هزینه پرداختی توسط مشتریان نیز افزایش پیدا کند.

فروش لپ‌تاپ‌ها در سال 2021 حدودا 19 درصد افزایش یافت؛ اما اکنون این شاخص به تدریج رو به کاهش است

تعداد کل کامپیوترهای قابل‌ حمل فروخته شده در جهان طی سال 2021 برابر با 268.3 میلیون دستگاه بوده است. این رقم در مقایسه با دوره 12 ماهه سال 2020 رشد چشمگیر 19 درصدی را نشان می‌دهد. طی این مدت میزان تقاضا در بخش سازمانی نیز قابل ‌توجه بود و این موضوع تا حدی مدیون انتشار سیستم‌عامل ویندوز 11 است.

لنوو با در دست گرفتن کنترل 24 درصد از بازار جهانی لپ‌تاپ، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. سهم شرکت‌های اچ‌پی و Dell از این بازار در پایان سال 2021 به‌ترتیب برابر با 22 و 17 درصد بود. شرکت‌های اپل و ایسر نیز به‌ترتیب سهم 9 و 7 درصدی از بازار را تصاحب کردند.

میزان فروش لپ‌تاپ‌های لنوو طی 3 ماهه چهارم سال 2021 برابر با 16.2 میلیون دستگاه بود. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 9 درصد کاهش یافته است؛ اما نسبت به دوره 3 ماهه قبلی رشد 6 درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت اچ‌پی با فروش 14.5 میلیون دستگاه لپ‌تاپ طی 3 ماهه چهارم سال 2021 جایگاه دوم پیشین خود را حفظ کرد. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال 2020 حدودا 4 درصد کاهش یافته است. شرکت Dell رکورد فروش 13.2 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی نوت‌بوکی را به نام خود ثبت کرد. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل و دوره 3 ماهه گذشته به‌ترتیب 14 و 8 درصد افزایش یافته است. ایسر با نقل و انتقال 5.2 میلیون دستگاه نوت‌بوک به جمع 5 فروشنده برتر بازگشته است. این رقم از رشد 6 درصدی فروش نسبت به دوره 3 ماهه قبلی حکایت دارد. در دوره 3 ماهه منتهی به سپتامبر، مشکلات زنجیره تامین موجب کاهش فروش لپ‌تاپ‌های ایسر شده بود.

Chirag Upadhyay؛ تحلیل‌گر حوزه صنعت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: “3 ماهه چهارم سال 2021 نشان‌دهنده یک فصل قدرتمند دیگر برای بازار لپ‌تاپ‌ها بود. تقاضای مداوم برای فعالیت در فضای کار هیبریدی از رشد بازارهای توسعه‌یافته حمایت کرد. همچنین انتشار ویندوز 11 و عرضه دستگاه‌های DaaS با پیشنهادات قیمتی جذاب نیز نقش حمایتی موثری را ایفا کردند. بازارهای نوظهور با محوریت تقاضای مستمر از سوی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند؛ در حالی‌که گرایش مصرف‌کنندگان به سوی دستگاه‌های قابل حمل کماکان ادامه دارد. همچنین سفارشاتی که تحویل آنها به‌دلیل کمبود قطعات و مشکلات زنجیره تامین در 3 ماهه سوم سال 2021 به تعویق افتاده بود؛ طی 3 ماهه چهارم به مشتریان تحویل شد.”

در دوران شیوع ویروس کرونا، لپ‌تاپ‌های ویندوزی همچنان جزو گزینه‌های محبوب برای مصرف‌کنندگان باقی ماندند؛ چرا که در ایام تعطیلات، میزان تقاضا برای کامپیوترهای شخصی نوت‌بوکی مخصوص گیمینگ کماکان به روند رشد خود ادامه داد.

نوشته رشد 19 درصدی فروش لپ‌تاپ‌ها در جهان طی سال 2021 اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.