رفع مشکل از کار افتادن کیبورد لپ تاپ در ویندوز ۱۰

از کار افتادن کیبورد لپ تاپ

ویندوز ۱۰ یک سیستم عامل عالی با ویژگی های شگفت انگیز است، اما به نظر می رسد که برخی از کاربران با آن مشکل دارند. کاربران گزارش داده اند که کیبورد لپ تاپ آن ها در ویندوز ۱۰ کار نمی کند و از آن جایی که این یک مشکل جدی است، با گویا آی تی همراه باشید تا نحوه رفع آن را به شما توضیح بدهیم.

رفع مشکل از کار افتادن کیبورد لپ تاپ در ویندوز ۱۰

راه حل ۱ درایور Synaptics را پاک کنید

ویندوز ۱۰ با بعضی از درایورهای قدیمی مشکل دارد و به نظر می رسد که یکی از آن ها درایور Synaptics (رابط کاربری تاچ پد لپ تاپ) است. ویندوز ۱۰ به طور کامل با این درایور سازگاری ندارد و می تواند باعث از کار افتادن کیبورد لپ تاپ شما شود. برای رفع این مشکل باید درایور Synaptics را به صورت زیر پاک کنید:

۱- روی دکمه Start راست کلیک کرده و Device Manager را از منو انتخاب کنید.

Device Manager
Device Manager

۲- وقتی Device Manager باز شد درایور Synaptics را پیدا کنید، روی آن راست کلیک کرده و Uninstall را از منو انتخاب کنید.

پاک کردن درایور
پاک کردن درایور

۳- اگر گزینه Delete the driver software for this device موجود بود آن را تیک بزنید و سپس روی OK کلیک کنید.

۴- پس از این که درایور را پاک کردید کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

وقتی کامپیوتر ریستارت شد، درایور پیش فرض روی لپ تاپ شما نصب می شود و کیبورد شروع به کار می کند. برخی کاربران پیشنهاد می کنند که تمام درایورهای HID (رابط کاربری انسانی)، تاچ پد و موس را از روی لپ تاپ خود پاک کنید. به یاد داشته باشید که پس از پاک کردن این درایورها کامپیوتر را ریستارت کنید.

راه حل ۲- به روزرسانی درایور کیبورد

اگر کیبورد لپ تاپ شما کار نمی کند باید درایورها را به روزرسانی کنید. برای این کار، باید سی دی لپ تاپ را داخل دستگاه گذاشته و درایورهای مورد نظر را نصب کنید. اگر نمی توانید از این روش استفاده کنید، می توانید به وب سایت سازنده بروید و درایورهای کیبورد و تاچ پد را دانلود کنید.

برای این منظور می توانید یک کیبورد USB به لپ تاپ خود وصل کنید یا از کیبورد مجازی استفاده کنید. همچنین می توانید درایور را با یک کامپیوتر دیگر دانلود کرده و آن را به لپ تاپ خود منتقل کنید.

دانلود درایورها به صورت دستی یک روند طولانی و خسته کننده است و اگر نسخه اشتباه را دانلود کنید می تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند. بنابراین می توانید از برنامه های Driver Update استفاده کنید که به صورت اتوماتیک تمام درایورهای ضروری را دانلود و نصب می کنند.

این نرم افزار توسط مایکروسافت و نورتون تایید شده است. پس از آزمایش های گوناگون، به نظر می رسد که این برنامه یکی از بهترین نرم افزارهای به روزرسانی اتوماتیک درایور است. در زیر به روش استفاده از آن می پردازیم.

۱- TweakBit Driver Updater را دانلود و نصب کنید

TweakBit Driver Updater
TweakBit Driver Updater

۲- زمانی که نصب شد، برنامه به صورت اتوماتیک کامپیوتر شما را به منظور پیدا کردن درایورهای قدیمی اسکن می کند. Driver Updater با توجه به درایورهای نصب شده بر روی سیستم شما، به روزرسانی های مناسب را پیشنهاد می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تا زمان تمام شدن اسکن صبر کنید.

TweakBit Driver Updater
TweakBit Driver Updater

۳- پس از اتمام روند اسکن، گزارشی از درایوهای مشکل ساز را مشاهده می کنید. پس از بررسی فهرست می توانید هر درایور را به صورت جداگانه یا همه را با هم به روزرسانی کنید. برای به روز کردن یک درایور، روی لینک Update Driver کلیک کنید. برای نصب اتوماتیک تمامی درایورها می توانید روی دکمه Update all کلیک کنید.

TweakBit Driver Updater
TweakBit Driver Updater

توجه: برخی درایورها در چند مرحله نصب می شوند و لازم است که چند بار دکمه Update را بزنید تا روند به روزرسانی به طور کامل انجام شود.

راه حل ۳ Filter Keys را خاموش کنید

Filter Keys قابلیتی است که از زدن کلیدهای تکراری جلوگیری می کند و بنا به گفته کاربران به صورت پیش فرض در لپ تاپ روشن است و باعث ایجاد مشکل در کیبورد می شود. برای رفع این مشکل باید Filter Keys را به صورت زیر خاموش کنید:

۱- به Control Panel بروید و Ease of Access Center را انتخاب کنید.

Ease of Access Center
Ease of Access Center

۲- به سمت پایین اسکرول کنید و گزینه Make the keyboard easier to use را انتخاب کنید.

خاموش کردن Filter Keys
خاموش کردن Filter Keys

۳- به سمت پایین اسکرول کنید و گزینه Filter Keys را پیدا کنید. مطمئن شوید که گزینه Turn on Filter Keys تیک نخورده باشد.

خاموش کردن Filter Keys
خاموش کردن Filter Keys

۴- پس از خاموش کردن این گزینه، روی Apply و سپس OK کلیک کنید.

راه حل ۴- از دکمه ویندوز + space استفاده کنید

بعضی کاربران با کلیدهای خاصی از کیبورد لپ تاپ مشکل دارند، اما می توانند به راحتی این مشکل را حل کنند. طبق گفته آن ها، می توانید این مشکل را با فشار دادن دکمه ویندوز + Space حل کنید. این راهکار را امتحان کنید، چرا که برخی کاربران گزارش داده اند که مشکل آن ها به این روش حل شده است.

یک میانبر دیگر برای رفع این مشکل وجود دارد. می توانید روی کیبورد آیکون قفل و حروف fn را ببینید. معمولاً کلید Esc این گونه است، اما شاید در لپ تاپ شما کلید دیگری باشد. برای رفع مشکل می توانید کلید Shift را نگه داشته و کلیدی که آیکون قفل دارد را فشار دهید تا کیبورد شما شروع به کار کند.

راه حل ۵ نصب آخرین به روزرسانی ها

مایکروسافت به طور مداوم ویندوز ۱۰ را با ارائه به روزرسانی های جدید بهبود می دهد و اگر می خواهید مشکل را حل کنید، توصیه می کنیم که از Windows Update برای دانلود آخرین نسخه استفاده کنید. این یک مشکل جدی است و احتمال دارد که با یکی از به روزرسانی های ویندوز رفع شود، بنابراین مطمئن شوید که ویندوز ۱۰ شما به روز است.

راه حل ۶ استفاده از کیبورد USB

این یک راهکار موقتی است، اما اگر موفق نشدید که مشکل از کار افتادن کیبورد لپ تاپ خود را حل کنید، می توانید از یک کیبورد USB استفاده کنید. شاید بهترین راه حل نباشد، اما حداقل می توانید تا زمان رفع مشکل با لپ تاپ خود کار کنید.

می توانید با کمی جستجو در بازار، کیبورد مناسب خود را پیدا کنید. همچنین برای طرفداران بازی، کیبوردهای مخصوص گیمینگ در بازار موجود است.

اگر همچنان موفق به رفع این مشکل نشده اید یا به هر دلیلی نمی خواهید تغییری در سیستم خود ایجاد کنید، می توانید از نرم افزارهای عیب یاب موجود در اینترنت استفاده کنید. لطفاً توجه داشته باشید که این نرم افزارها را فقط از مراجع معتبر دریافت کنید.