زیان‌دهی تقریبا ۶۰۰ میلیون دلاری تسلا از محل سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین

شرکت تسلا در ابتدای سال 2021 حدودا 1.5 میلیارد دلار از دارایی‌های نقدی خود را صرف سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین کرد. در این میان خودروساز آمریکایی حتی پذیرش این ارز دیجیتالی به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت وجه وسایل نقلیه الکتریکی جدید را آغاز کرد؛ اما تسلا بعدها بنا بر دلایل مرتبط با شهرت خود از پیاده‌سازی این ایده صرفنظر کرد.

از آن زمان تا به امروز، دارایی‌های ارز دیجیتالی این شرکت بیش از 500 میلیون دلار کاهش یافته است. اگرچه این پدیده به منزله یک فاجعه برای بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان به‌شمار نخواهد رفت. در اوایل سال جاری، تسلا تعداد بیت‌کوین‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری خود را بر اساس نرخ مبادلاتی در زمان خرید به رقم معادل 2 میلیارد دلار افزایش داد. بر اساس اعلام منابع مستقل، اکنون ارزش تمامی دارایی‌های دیجیتالی شرکت تسلا از مرز 905 میلیون دلار فراتر نمی‌رود. بنابراین بر اساس برآوردها می‌توان استدلال کرد که تسلا از محل این سرمایه‌گذاری‌ها تقریبا 600 میلیون دلار ضرر کرده است.

کمپانی آمریکایی حداکثر 10 درصد از دارایی‌های نقدی خود را در زمینه ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری نموده و سهم این مبلغ در سرمایه‌های شرکت از مرز 0.1 درصد فراتر نمی‌رود. بنابراین بعید است که کاهش ارزش بیت‌کوین بر وضعیت مالی این خودروساز تاثیر مهمی داشته باشد. ایلان ماسک؛ مدیرعامل تسلا بخشی از دارایی شخصی خود را در زمینه ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری نموده است؛ اما وی برای فروش دارایی‌های دیجیتالی خود در آینده نزدیک هیچ برنامه‌ای ندارد؛ چرا که خریداری رمزارزها یک سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

تسلا قصد دارد تا طرح پرداخت هزینه خودروهای برقی با استفاده از بیت‌کوین را بار دیگر به مرحله اجرا بگذارد. البته این تصمیم زمانی عملیاتی می‌شود که استخراج این ارز دیجیتالی آسیب کمتری را به محیط زیست وارد نماید.

در بحبوحه تورم بی‌سابقه در ایالات‌متحده، ارزش بزرگ‌ترین ارز دیجیتالی در جهان سقوط کرده است. به گفته کارشناسان، نرخ کنونی تقریبا 20 هزار دلاری بیت‌کوین هنوز به کف قیمتی این ارز دیجیتالی نرسیده است. در واقع با افزایش تورم، روند کاهش ارزش بیت‌کوین کماکان ادامه خواهد یافت. این پدیده دولت فدرال آمریکا را مجبور می‌کند تا نرخ بهره را با شدت بیش‌تری افزایش دهد. بر اساس پیش‌بینی‌های مختلف مطرح شده، سرمایه‌گذاران به تدریج از ادامه سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین انصراف داده و در نتیجه قیمت این ارز دیجیتالی احتمالا تا پایان سال 2022 به 8 هزار الی 15 هزار دلار کاهش خواهد یافت.

نوشته زیان‌دهی تقریبا 600 میلیون دلاری تسلا از محل سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.