سامسونگ از تراشه پرچم‌دار موبایلی جدید خود با نام اگزینوس ۲۲۰۰ رسما رونمایی کرد

امروز پس از مدت‌ها انتظار بالاخره کمپانی برتر تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان موسوم به سامسونگ از پردازنده پرچم‌دار جدید خود با نام اگزینوس 2200 رسما رونمایی کرد. این تراشه بر پایه لیتوگرافی پیشرفته 4 نانومتری EUV تولید شده و پردازنده گرافیکی جدید آن با نام Samsung Xclipse بر اساس معماری قدرتمند و کارآمد AMD RDNA 2 طراحی شده است. به‌نظر می‌رسد که این GPU یکی از اشکال پردازنده‌های گرافیکی هیبریدی است که در حد فاصل پردازنده‌های مخصوص کنسول‌های بازی و دستگاه‌های موبایلی جای می‌گیرد.

بعلاوه تراشه اگزینوس 2200 از یک واحد پردازش عصبی (NPU) جدید و یکپارچه استفاده می‌کند. به‌کارگیری NPU جدید نویدبخش بهبود تجربه کاربری اسمارت‌فون در زمینه گیمینگ، ارتقاء تجربه کاربری عمومی در اپلیکیشن‌های رسانه اجتماعی و عکاسی خواهد بود. همچنین گوشی‌های مجهز به تراشه اگزینوس 2200 با وجود NPU و GPU جدید از فناوری ردیابی پرتوی شتاب‌دهی شده با سخت‌افزار و تکنیک سایه‌زنی با نرخ متغیر (VRS) پشتیبانی خواهند کرد. این امکانات پیش‌تر صرفا در کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی قابل دسترس بودند.

فناوری ردیابی پرتوی (Ray Tracing) به دستگاه امکان می‌دهد تا هنگام اجرای بازی‌ها روی پنل نمایشگر، رفتار فیزیکی نور در دنیای واقعی را شبیه‌سازی نماید. این فناوری با محاسبه حرکات و مشخصه‌های رنگی پرتوهای نور انعکاس‌یافته از سطوح قادر به خلق افکت‌های نورپردازی واقع‌گرایانه برای صحنه‌های گرافیکی پردازش شده است. از سوی دیگر مشخصه VRS با ارتقاء نرخ فریم امکان اجرای هرچه روان‌تر بازی‌ها را فراهم می‌کند.

به بیان ساده‌تر بایستی خاطرنشان کرد که گوشی‌های مجهز به تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ قادر به خلق تجربه گیمینگ فوق‌العاده با جزئیات بصری خیره‌کننده در سطحی مشابه با کنسول‌ها خواهند بود. بعلاوه اگزینوس 2200 نخستین تراشه موجود در بازار است که برای تولید هسته‌های پردازشی CPU آن از جدیدترین معماری ARMv9 استفاده شده است. در نتیجه عملکرد پردازنده به لحاظ امنیت و کارآیی نسبت به معماری نسل قبلی ARMv8 پیشرفت محسوسی را تجربه خواهد کرد.

تراشه 8 هسته‌ای اگزینوس 2200 سامسونگ بر پایه ساختار 3 خوشه‌ای طراحی شده و از یک هسته پرچم‌دار بسیار قدرتمند ARM Cortex-X2، سه هسته بزرگ ARM Cortex-A710 با کارآیی و بهره‌وری انرژی متوازن و چهار هسته کوچک ARM Cortex-A510 با مصرف انرژی پایین بهره‌برداری می‌کند. همچنین این تراشه از باندهای فرکانسی زیر 6 گیگاهرتز و شبکه‌های 5G موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند. مودم به‌کارگیری شده در تراشه اگزینوس 2200 با وجود استفاده از سیستم رادیویی جدید E-UTRAN و قابلیت (Dual Connectivity (EN-DC قادر به دریافت سیگنال‌های 4G LTE و 5G NR بوده و از قابلیت ارتقاء سرعت اینترنت تا سقف 10 گیگابیت برثانیه برخوردار است.

بر اساس شنیده‌ها پرچم‌داران آینده سری گلکسی S22 سامسونگ نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به تراشه اگزینوس 2200 به‌شمار رفته و انتظار می‌رود که مدل‌های جدید سری گلکسی S طی ماه فوریه به‌طور رسمی در جهان معرفی شوند.

نوشته سامسونگ از تراشه پرچم‌دار موبایلی جدید خود با نام اگزینوس 2200 رسما رونمایی کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.