سامسونگ تراشه‌های ۳ نانومتری تولیدی خود را به‌صورت بسیار محدود عرضه می‌کند

سامسونگ الکترونیکس در آخرین روز ماه ژوئن امسال اعلام کرد که تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری را پیش از رقیب تایوانی خود یعنی TSMC آغاز نموده است. بدین‌ترتیب غول کره‌ای در این مرحله از نظر تسلط یر لیتوگرافی از TSMC پیشی گرفته و تراشه‌های تولیدی این شرکت در اختیار تعدادی از مشتریان نیازمند به انجام اعمال محاسباتی با کارآیی بالا قرار می‌گیرد. اکنون برخی منابع آگاه ادعا می‌کنند که تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری از سوی سامسونگ در مقیاسی بسیار محدود انجام خواهد شد.

در وهله نخست، وبسایت Nikkei Asian Review توضیح می‌دهد که تصمیم سامسونگ برای آغاز تولید تراشه‌های 3 نانومتری در تاسیسات Hwaseong (که به‌طور سنتی در زمینه اشکال‌یابی و تسلط بر لیتوگرافی جدید فعالیت می‌کند) نشان می‌دهد که میزان تراشه‌های تولید شده چندان چشمگیر نخواهد بود. تولید انبوه تراشه‌های سامسونگ توسط یک کارخانه طرف قرارداد در شهر پیونگ‌تاک انجام می‌شود؛ جایی که مدرن‌ترین تجهیزات تولیدی در آن مستقر شده است.

همچنین نشریه ژاپنی به نقل از منابع آگاه ادعا می‌کند که تولیدکنندگان چینی شتاب‌دهنده‌های تخصصی برای استخراج ارزهای دیجیتالی جزو نخستین دریافت‌کنندگان تراشه‌های 3 نانومتری سامسونگ خواهند بود. با توجه به اینکه بازار چنین تجهیزاتی به تدریج وارد مرحله رکود می‌شود؛ لذا سامسونگ ناچارا بایستی در آینده به‌دنبال مشتریان قابل اعتمادتری باشد.

بر اساس نتایج مربوط به 3 ماهه نخست سال جاری میلادی، سهم سامسونگ از خدمات تولید تراشه‌های قراردادی طی این دوره تنها برابر با 16.3 درصد بوده است؛ در حالی‌که کمپانی رقیب یعنی TSMC سهم 53.6 درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. در واقع TSMC موفق به افزایش 8 درصدی سهم خود از بازار تراشه طی مدت 3 سال شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها کمپانی تایوانی تا پایان سال 2022 تولید تراشه‌های 3 نانومتری را آغاز خواهد کرد.

بر اساس اعلام منابع خبری، شرکت سامسونگ طی ماه گذشته بیش از 10 مدیر خود در بخش تولید تراشه‌های قراردادی را تغییر داده است. این در حالیست که تغییرات برنامه‌ریزی شده در پرسنل شرکت به‌طور معمول طی ماه دسامبر هر سال اجرایی می‌شوند. این موضوع صرفا نشان‌دهنده اهمیت مشکل عدم پیشرفت سامسونگ در زمینه تولید تراشه است. این در حالیست که 3 سال قبل، غول فناوری کره‌ای از تصمیم خود برای تبدیل شدن به رهبر بازار تا سال 2030 خبر داده بود. در آن زمان لی جائه یونگ؛ ریاست سامسونگ اعلام کرده بود که این شرکت تا سال 2030 به بازیگر شماره 1 جهان در بخش تراشه‌های غیرحافظه تبدیل خواهد شد. با این‌حال از آن زمان تا به امروز، TSMC برتری خود نسبت به سامسونگ را حدودا 8 درصد افزایش داده است.

نوشته سامسونگ تراشه‌های 3 نانومتری تولیدی خود را به‌صورت بسیار محدود عرضه می‌کند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل منتشر شد.