سامسونگ سردرگم تحریم‌های آمریکا بر علیه چین

مجوز معافیت یک ساله سامسونگ و SK Hynix برای صادرات فناوری‌های تراشه به چین که از جانب وزارت بازرگانی آمریکا برای این 2 شرکت صادر شده است؛ احتمالا تحول معناداری را برای آنها رقم نخواهد زد. سامسونگ و SK Hynix کماکان در زمینه سرمایه‌گذاری در چین دچار محدودیت بوده و احتمالا از تخصیص منابع زیاد طی مدت 12 ماه آینده اجتناب خواهند کرد.

ایالات‌متحده صادرات فناوری‌های پیشرفته تراشه به چین را محدود کرده است؛ اما در عین‌حال با اعطای معافیت یک ساله به سامسونگ به این شرکت کره‌ای مجوز داده تا بدون هرگونه محدودیتی تجهیزات مورد نیاز را به کارخانجات تولید تراشه خود در چین صادر نماید.

با این‌حال بر اساس گزارشات جدید، شرکت‌های سامسونگ و SK Hynix معتقدند که این معافیت بیش از آنکه جنبه کمک‌رسانی داشته باشد؛ به منزله یک ضرب‌العجل محسوب می‌شود. در نتیجه سامسونگ برای صادرات تجهیزات پیشرفته به کارخانجات چین بر اساس مفاد این معافیت موقت تمایل چندانی ندارد. در واقع غول کره‌ای نگران است که پس از گذشت یک سال، وضعیت به شدت دستخوش تغییر شود.

به عبارت دیگر سامسونگ از سرنوشت وضعیت فعلی طی یک سال آینده اطلاع نداشته و سرمایه‌گذاری در کارخانجات تولید تراشه‌های خود در چین را به منزله یک اقدام مخاطره‌آمیز تلقی می‌کند. بر اساس گزارش وبسایت Nikkei Asia هر 2 کمپانی سامسونگ و SK Hynix با راه‌اندازی کمپین‌هایی به ارزیابی مخاطرات تجاری چنین اقدامی پرداخته و امیدوار به کشف راهکاری برای برون‌رفت از شرایط کنونی هستند.

چین کماکان بخش بزرگی از کسب‌وکار جهانی تراشه‌های سامسونگ را در اختیار دارد. این شرکت بیش از 40 درصد حافظه‌های فلش NAND خود را در خاک چین تولید می‌کند و وضعیت برای شرکت SK Hynix نیز کم و بیش مشابه است.

گزارشات جدید نشان می‌دهند که وزارت بازرگانی کره به نمایندگی از 2 غول صنعت تراشه با وزارت بازرگانی ایالات‌متحده مذاکره کرده است. سامسونگ از هرگونه اظهارنظر در این رابطه خودداری نموده است؛ اما سخنگوی SK Hynix ضمن گفتگو با رسانه‌های محلی اعلام کرده که مجوز معافیت یک ساله می‌تواند تمدید شود. بعلاوه این شرکت‌ها می‌توانند درخواست بررسی معافیت مورد به مورد فعالیت‌های تجاری خود را به وزارت بازرگانی آمریکا ارائه نمایند.

نوشته سامسونگ سردرگم تحریم‌های آمریکا بر علیه چین اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.