سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل: ترخیص گوشی‌های مانده در گمرک باعث تعدیل قیمت‌ها می‌شود

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد که تخصیص ارز برای مدل‌های آیفون و دیگر گوشی‌های بالای 600 دلار انجام نمی‌شود و گوشی‌های زیادی در گمرک مانده است.

عالیان در خصوص بلاتکلیفی در زمینه واردات گوشی‌های بالای 600 دلار یادآوری کرد: بانک مرکزی قرار بود در تالار دوم از ارز حاصل از صادرات خشکبار، ارز مورد نیاز برای واردات موبایل‌های بیش از 600 دلار را تامین کند. اما واردکنندگان خشکبار نتوانستند این ارز را تامین کنند و قیمت اعلامی آن‌ها از ارز بازار آزاد کشور بیشتر بود. به این ترتیب تامین ارز از محل صادرات خشکبار منتفی شد و از آن زمان واردات گوشی در بلاتکلیفی باقی مانده است.

سخنگوی وارد کنندگان تلفن همراه تاکید کرد که این اتفاق موجب افزایش واردات آیفون از طریق مسافری شده، به شکلی که در ماه خرداد حدود صد هزار دستگاه موبایل از طریق مسافری وارد کشور شده که حدود 90 هزار دستگاه آیفون بوده، همچنین آیفون‌ها عمدتا به شکل قاچاق و سوءاستفاده از رویه مسافری وارد کشور شده است در حالی که این آمار سال گذشته بسیار کمتر بود.

عالیان با اشاره به دلایل افزایش قاچاق موبایل تاکید کرد: در حال حاضر هزینه واردات تجاری موبایل‌های بالا 600 دلار، 24.5 درصد است اما هزینه واردات مسافری 21 درصد است و این اختلاف باعث شده تا واردات گوشی از رویه مسافری افزایش پیدا کند، واردات از رویه مسافری در ماه اخیر نسبت به اسفند سال گذشته بیش از چهار برابر شده است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل ادامه داد: خواسته واردکنندگان این است که تعیین و تکلیف موبایل‌های موجود در گمرک مشخص شود تا این مدل‌ها با تامین ارز وارد بازار شوند، زیرا این اتفاق به کاهش واردات رویه مسافری و تعدیل قیمت‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به غیرواقعی بودن قیمت‌ها گفت: قیمت گوشی‌های بالای 600 دلار واقعی نیست، در حال حاضر موبایل‌های زیر 600 دلار در ضرر هستند و کالا نسبت به منطقه قیمت ارزان‌تری دارد اما قیمت مدل‌های بیش از 600 دلار سود غیرواقعی دارد.

عالیان همچنین اشاره کرد که در سال جاری تا کنون سه میلیون و 284 هزار دستگاه وارد کشور شده است که 40 درصد از آن‌ها هنوز روشن یا فروخته نشده است، با این احتساب یک میلیون و 600 هزار دستگاه موبایل ذخیره داریم که موجود قابل قبولی است.

نوشته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل: ترخیص گوشی‌های مانده در گمرک باعث تعدیل قیمت‌ها می‌شود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.