سری آیفون ۱۵ اپل فاقد دکمه‌های فیزیکی پاور و تنظیم صدا خواهد بود!

اپل با مقوله حذف درگاه‌های ورودی فیزیکی از دستگاه‌های تولیدی خود چندان بیگانه نیست؛ چرا که این شرکت پیش‌تر اقدام به حذف جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون و دکمه فیزیکی هوم از آیفون‌های خود نموده است. اکنون یک منبع قابل اعتماد ادعا کرده که غول کوپرتینویی احتمالا در سال آینده اقدام به حذف دکمه‌های فیزیکی پاور و تنظیم میزان بلندی صدا از سری آیفون 15 خواهد کرد.

یک تحلیل‌گر کارکشته با نام مینگ چی‌کو از طریق انتشار پستی در توییتر مدعی شده که 2 مدل پیشرفته‌تر سری آیفون 15 اپل در عوض به‌کارگیری دکمه‌های فیزیکی از کلیدهایی با طراحی حالت جامد برای دکمه‌های پاور و ولوم استفاده خواهد کرد. این کارشناس خبره در زمینه مسائل اپل مشخصا خاطرنشان کرد که این کلید به لحاظ طراحی شبیه به دکمه هومی است که پیش‌تر برای نخستین بار در سری آیفون 7 اپل مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این دکمه از موتورهای ارتعاشی موسوم به Taptic Engines بهره می‌گیرد.

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که اپل استفاده از دکمه مکانیکی هوم را در سال 2016 کنار گذاشت. در عوض کمپانی برای تقلید حالت فشردن یک دکمه فیزیکی از موتور ارتعاشی خطی استفاده کرد. سامسونگ نیز برای دکمه هوم سری گلکسی S8 خود رویکرد مشابهی را دنبال کرد.

استفاده از دکمه‌های پاور و ولوم حالت جامد در گوشی‌های آیفون احتمالا خبر ناخوشایندی قلمداد نمی‌شود؛ چرا که قطعات مکانیکی با گذشت زمان دچار آسیب شده و کاهش میزان استفاده از این قطعات امکان تولید آیفونی قابل اعتمادتر و بادوام‌تر را فراهم می‌کند.

با این‌حال بایستی توجه داشت که استفاده از دکمه هوم حالت جامد احتمالا پیامدهایی را در زمینه ریست کردن آیفون یا انتقال آن به حالت ریکاوری در پی داشته است. به‌عنوان مثال پیش‌تر اپل در سری آیفون 7 خود ناچارا اگوی ترکیبی فشردن کلید پاور و دکمه هوم را کنار گذاشت و در عوض از کلیدهای ترکیبی پاور و ولوم برای ریست کردن گوشی استفاده کرد. دلیل چنین تصمیمی این بود که در صورت عدم پاسخگویی سیستم‌عامل، دکمه هوم با ماهیت نرم‌افزاری نیز احتمالا از کار خواهد افتاد.

به‌نظر می‌رسد که در صورت استفاده اپل از دکمه‌های حالت جامد برای کلیدهای پاور و تنظیم میزان بلندی صدا، تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی نیز از این الگو کپی‌برداری کنند. با این‌حال حذف کلیدهای فیزیکی تنظیم بلندی صدا از سوی برندهای تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی اقدامی بی‌سابقه نیست؛ چرا که پیش از این اسمارت‌فون‌های هواوی میت 30 پرو و ویوو نکس 3 از ایده‌های جایگزین با درجات متفاوتی از موفقیت استفاده کردند.

نوشته سری آیفون 15 اپل فاقد دکمه‌های فیزیکی پاور و تنظیم صدا خواهد بود! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.