شخصی به‌دلیل سرقت بیت‌کوین‌های خود توسط یک برنامه جعلی از اپل شکایت کرد

اخیرا یک برنامه کلاهبردار موفق به سرقت موجودی بیت‌کوین‌ فردی با ارزش 600 هزار دلار شد. این برنامه با منتسب نمودن خود به یک شرکت دیگر در فروشگاه اپ استور دست به کلاهبرداری زده و شخص خسارت‌دیده نیز اپل را بابت این اتفاق مقصر می‌داند.

این کاربر دارنده ارز دیجیتالی با نام فیلیپ کریستودولو هنگام بررسی میزان پس‌انداز خود در ماه فوریه متوجه شد که اپلیکیشن نصب شده روی آی‌فون وی تقلبی بوده است. این اپلیکیشن ظاهرا یک برنامه همراه برای کمپانی تولیدکننده دستگاه ذخیره‌ساز ارزهای دیجیتالی موسوم به Trenzor به‌شمار می‌رود. با این‌حال آقای کریستودولو متوجه شد که اپلیکیشن مذکور با این شرکت هیچ ارتباطی ندارد.

به گزارش نشریه واشنگتن پست این اشتباه برای کاربر گران تمام شده است. فیلیپ کریستودولو ادعا کرده که در آن مقطع زمانی 17.1 بیت‌کوین با ارزش تقریبی 600 هزار دلار را از دست داده است. این اپلیکیشن جعلی بوده و رمزارزهای پس‌انداز شده کاربر را به شکلی موثر به کلاهبرداران تحویل داده بود.

این برنامه با نام تجاری Trenzor در فروشگاه اپ استور اپل منتشر شده بود؛ با این‌حال کمپانی برای کیف‌های پول سخت‌افزاری خود هیچ اپلیکیشنی را تولید نکرده است. با این‌حال افراد کلاهبردار با هدف سرقت وجوه کاربران این برنامه را تولید نموده و طی ماه ژانویه آن‌را در فروشگاه اپ استور منتشر کردند.

بررسی کیف پول Trenzor نشان داد که هیچ‌گونه نقدینگی ابدا در آن ذخیره نشده است. به گفته فیلیپ کریستودولو این برنامه در بررسی‌های صورت گرفته امتیاز نزدیک به 5 ستاره را کسب کرده بود. این موضوع موجب شد تا وی به برنامه مذکور اعتماد بیش‌تری پیدا کرده و نسبت به دانلود آن اقدام نماید. سرقت دارایی دیجیتالی آقای کریستودولو موجب نارضایتی وی از اپل شد. اکنون این کاربر خاطرنشان می‌کند که اپلیکیشن‌ها پیش از انتشار در اپ استور در وهله نخست بایستی مورد بررسی قرار گیرند.

آقای کریستودولو گفت: “آن‌ها به اعتماد من نسبت به خود خیانت کردند. اپل شهامت مواجهه با چنین مشکلی را ندارد.” به گفته اپل این برنامه پس از انتشار در فروشگاه اپ استور هدف خود را تغییر داده است. این اپلیکیشن به‌عنوان یک برنامه ویژه رمزنگاری معرفی و دخالت آن در مقوله ارزهای دیجیتالی رد شد. بدین‌ترتیب این برنامه از روز 22 ژانویه (3 بهمن ماه) مجوز انتشار در فروشگاه اپ استور را کسب کرد.

بعدها این برنامه ماهیت خود را به یک کیف پول ارزهای رمزنگاری شده تغییر داد؛ اقدامی که از نظر اپل غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. پس از اطلاع‌رسانی شرکت Trenzor پیرامون جعلی بودن این برنامه، اپل نسبت به حذف آن از اپ استور و ممنوعیت فعالیت توسعه‌دهنده اقدام کرد. در ادامه یک اپلیکیشن Trenzor دیگر که پیش‌تر در اپ استور منتشر شده بود نیز بلافاصله مورد بررسی قرار گرفت.

اگرچه اپل از همان ابتدا انتشار کیف‌های پول مخصوص ارزهای دیجیتالی را در اپ استور ممنوع اعلام کرد؛ اما در سال 2014 مجوز انتشار این برنامه‌ها صادر شد. البته پیرامون نحوه عملکرد این برنامه‌ها محدودیت‌های زیادی اعمال شده است. اکنون برای خریداری ارزهای دیجیتالی از طریق آی‌فون و سایر سخت‌افزارهای اپل روش‌های متعددی ارائه شده است.

فرد سینز؛ سخنگوی اپل ضمن اظهاراتی اعلام کرد: “اعتماد کاربران اصلی‌ترین دلیل ما برای ایجاد فروشگاه اپ استور بوده است و طی سالیان اخیر ما همواره در راستای تعمیق این تعهد تلاش کرده‌ایم. در موارد محدودی که مجرمان از کاربران ما کلاهبرداری می‌کنند؛ سریعا به‌صورت قانونی علیه آن‌ها اقدام نموده و از بروز تخلفات مشابه در آینده جلوگیری خواهیم کرد.

اپل اعلام کرده که در سال 2020 حدودا 6500 برنامه به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های پنهان یا غیرمستند از فروشگاه اپ استور حذف شدند. بسیاری از این برنامه‌ها دارای ماهیت کلاهبردارانه هستند.

فیلیپ کریستودولو تنها فردی نیست که از طریق برنامه‌های کلاهبردارانه دچار خسارت شده است. موسسه Coinfirm تائید می‌کند که 5 کاربر از سرقت مجموعا 1.6 میلیون دلار دارایی خود توسط اپلیکیشن‌های iOS شکایت کرده‌اند. همچنین کارشناسان بر این باورند که اپلیکیشن‌های جعلی Trenzor در سیستم‌عامل اندروید مجموعا 600 هزار دلار دارایی کاربران را به سرقت برده‌اند.

اپلیکیشن‌های کلاهبردار و سایر بازیگران خرابکار کماکان معضل بزرگی برای وجهه فروشگاه‌های آنلاین نظیر اپ استور محسوب می‌شود. تحقیقات موسسه امنیتی Avast در ماه مارس نشان داد که اپلیکیشن‌های موسوم به fleeceware در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS بر پرداخت مبالغ بالا متکی بوده و هزینه بالغ بر 400 میلیون دلاری را بر مصرف‌کنندگان تحمیل نموده است. این پدیده اگرچه به لحاظ اخلاقی سوال برانگیز است؛ اما از جنبه فنی کاملا قانونی به‌نظر می‌رسد.

از سوی دیگر توسعه‌دهندگان بابت برنامه‌های کلاهبردار که سعی در کپی‌برداری از اپلیکیشن‌های رسمی (نظیر ویدیوهای بازاریابی) دارند نیز گلایه‌مند هستند. این در حالیست که چنین برنامه‌هایی با وجود دریافت حق اشتراک کلیه خدمات وعده داده شده را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. شکایات توسعه‌دهندگان به شیوه تحریف ارزیابی برنامه‌ها در اپ استور جهت دریافت امتیازات بالا مربوط می‌شود. بدین‌ترتیب نظرات منفی کاربران با تعریف و تمجیدهای جعلی خنثی می‌شوند.

نوشته شخصی به‌دلیل سرقت بیت‌کوین‌های خود توسط یک برنامه جعلی از اپل شکایت کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.