شرکت گوگل به اعمال تبعیض سیستماتیک علیه کارمندان سیاه‌پوست خود متهم شد

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اخیرا پرونده حقوقی جدیدی علیه گوگل تنظیم شده و طی آن این شرکت به ترویج فرهنگ تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه در تشکیلات سازمانی خود متهم شده است. در سند مربوط به این شکایت ادعا شده که گوگل برای کارمندان سیاه‌پوست خود حقوق کمتر و فرصت‌های پیشرفت محدودتری را نسبت به همتایان سفیدپوست آنها در نظر گرفته است.

این شکایت در روز جمعه به دادگاه فدرال منطقه سن‌خوزه در ایالت کالیفرنیا ارائه شد. در متن این شکایت ادعا شده که وجود رویکرد تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه گوگل موجب شده تا آوریل کرلی در کنار سایر کارمندان سیاه‌پوست پیشین و فعلی کمپانی در یک محیط کاری غیر دوستانه فعالیت نمایند. خانم کرلی در سال 2014 با هدف طراحی برنامه‌‌ای جهت ارتباط گوگل با کالج‌های سیاه‌پوستان به استخدام این شرکت در آمد.

اکنون وی در فاصله کوتاهی پس از آغاز فعالیت خود در گوگل ادعا می‌کند که با نظرات تحقیرآمیز مدیران خود مواجه شده و این افراد با استفاده از عبارت کلیشه‌ای “زن سیاه‌پوست عصبانی” در مسیر ترفیع شغلی وی مانع‌تراشی می‌کنند.

وکیل خانم کرلی ضمن گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: “اگرچه گوگل ادعا می‌کند که در صدد تنوع‌بخشی هرچه بیش‌تر به طیف کارمندان خود است؛ اما در واقع کمپانی برای کارمندان سیاه‌پوست خود ارزش کمتری قائل شده و حقوق کمتری را به آنها پرداخت می‌کند. بعلاوه کارمندان سیاه‌پوست بعضا در معرض بدرفتاری مدیران خود قرار می‌گیرند.” این شکایت نشان می‌دهد که افراد سیاه‌پوست تنها 4.4 درصد از کارمندان گوگل و تقریبا 3 درصد از مدیران این شرکت را تشکیل می‌دهند.

در این میان تماس وبسایت Engadget با گوگل برای ادای توضیحات ناموفق بود. با این‌حال خانم کرلی نخستین فردی نیست که گوگل را به ایجاد محیط کاری خصمانه برای افراد سیاه‌پوست یا سایر کارمندان رنگین‌پوست متهم می‌کند. پس از خروج بحث برانگیز تیمنیت گبرو از گوگل، الکس هانا؛ کارمند سابق گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی در غول فناوری آمریکایی اعلام کرد که به‌دلیل نواقص ساختاری کلافه‌کننده در گوگل تصمیم به جدایی از این شرکت گرفته است. در آن مقطع زمانی وی با انتشار یادداشتی اعلام کرد: “در یک کلام، غول فناوری دنیا با افراد غیر سفیدپوست دچار مشکل است. گوگل تنها یک سازمان فعال در عرصه تکنولوژی نیست؛ بلکه یک نهاد فناوری سفید محسوب می‌شود.”

نوشته شرکت گوگل به اعمال تبعیض سیستماتیک علیه کارمندان سیاه‌پوست خود متهم شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.