شکایت سنگین ۹ میلیارد دلاری از گیت‌هاب به علت نقض کپی رایت

شکایت github به خاطر Copilot

از مایکروسافت به دلیل نقض کپی رایت توسط ویژگی Copilot از GitHub، به مبلغ 9 میلیارد دلار شکایت شده است. با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

مایکروسافت، گیت هاب و OpenAI توسط برنامه نویس و وکیل متیو باتریک به دلیل زیر پا گذاشتن چندین خط مشی، شرایط کپی رایت و قوانینی که ممکن است به بیش از 9 میلیارد دلار خسارت برسد، شکایت کرده‌اند.

این شخص، ادعا می‌کند که قابلیت Copilot از GitHub، که برای ترجمه زبان طبیعی به کد طراحی شده است، با آموزش یادگیری ماشینی با استفاده از میلیاردها خط کد موجود نوشته شده توسط برنامه‌نویسان انسانی، شرایط مجوزهای منبع باز را نقض می‌کند.

رسانه BleepingComputer توضیح می‌دهد که مجوزهای منبع باز مانند GPL، Apache، و MIT، مستلزم ذکر نام نویسنده و تعریف کپی رایت خاص هستند.

کپی رایت GitHub Copilot

یکی از کاربران پس از رفتن به GitHub Copilot به توییتر رفت تا ببیند آیا کد را از مخازن [با مجوزهای محدودکننده] رمزگذاری می‌کند یا خیر. آن‌ها کدی را پیدا کردند که در یک کارفرمای قبلی نوشته بودند «که دارای مجوزی است که اجازه استفاده از آن را فقط برای بازی‌های رایگان می‌دهد و نیاز به پیوست کردن مجوز دارد.»
شرکت حقوقی مستقر در سانفرانسیسکو به نمایندگی از Butterick در صفحه وب خود توضیح می‌دهد: “به نظر می‌رسد مایکروسافت با نادیده گرفتن شرایط مجوزهای منبع باز اساسی و سایر الزامات قانونی از کار دیگران سود می‌برد.”

پرونده شکایت دسته جمعی، مورخ 3 نوامبر 2022، جزئیاتی را نشان می‌دهد که چگونه GitHub و OpenAI به تعداد 3.6 میلیون بار قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) را نقض کرده‌اند.
این سه تخلف از بخش 1202 را برای هر یک از 1.2 میلیون کاربر Copilot پوشش می‌دهد. این سه تخلف برای توزیع مطالب دارای مجوز بدون ذکر منبع، اعلامیه کپی رایت یا شرایط مجوز است.

شرکت حقوقی Butterick در پرونده ادعا می‌کند: “با حداقل خسارت قانونی 2500 دلار به ازای هر تخلف، به [9 میلیارد دلار] تبدیل می‌شود.”

با توجه به اینکه مایکروسافت کل GitHub را در سال 2018 به قیمت 7.5 میلیارد دلار خریداری کرد، این مبلغ جریمه بسیار زیاد است.

نوشته شکایت سنگین 9 میلیارد دلاری از گیت‌هاب به علت نقض کپی رایت اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.