صدا و سیما مجوز ساخت برنامه ۹۹ را به عادل فردوسی ‌پور نداد!

طبق اخبار منتشر شده، صدا و سیما توانست برنده نزاع با وزارت ارشاد بر سر حق مدیریت شبکه‌های اینترنتی ایران (VOD) باشد و جلوی ساخت برنامه 99 عادل فردوسی‌پور را بگیرد. در ماه‌های اخیر کش‌مکش‌های بسیاری میان فعالان صنعت سینما، وزارت ارشاد، صدا و سیما و تولید کنندگان برنامه‌های اینترنتی بر سر مدیریت VOD‌ها توسط سازمان ساترا (زیر مجموعه صدا و سیما) شکل گرفته بود. فعالان سینمایی و وزارت ارشاد براین باور بودند که مدیریت و اخذ مجوز برای ساخت برنامه در شبکه‌‌های اینترنتی باید در اختیار وزارت ارشاد باشد اما از طرفی صدا و سیما تاکید داشت که هرگونه تولید محتوای تصویری فراگیر باید تحت مدیریت این سازمان باشد و سازمان ساترا به همین عنوان از طرف صدا و سیما تشکیل شده است.

در همین راستا برنامه همرفیق با کارگردانی و اجرای شهاب حسینی توانست مجوز ارشاد و ساترا را دریافت کند و این برنامه به زودی از شبکه‌های اینترنتی پخش خواهد شد، اما برنامه 99 به تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌‍‌پور که توانسته بود مجوز ارشاد را دریافت کند، موفق به دریافت مجوز ساترا نشد و حال ساخت و اجرای این برنامه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حال حاضر مشخص نیست که چرا ساترا با دریافت مجوز ساخت برنامه 99 مخالفت کرده اما موضوعی که فعالان صنعت سینما در ماه‌های اخیر به آن اشاره داشتند، انحصار طلبی صدا و سیما در ساخت برنامه‌ها بوده و حال به نظر می‌رسد یکی از دلایل مجوز نگرفتن برنامه 99 از ساترا همین مورد باشد.

برنامه 99 یک برنامه ورزشی در خصوص فوتبال ایران به تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور است که جزئیات آن تاکنون مشخص نشده، در ابتدا شایعاتی از زنده بودن برنامه و ساعت اجرای آن در دوشنبه شب‌ها یعنی همزمان با اجرای برنامه فوتبال برتر از شبکه سه سیما منتشر شد، اما اخیرا ادعاهای پخش برنامه به صورت ضبط شده به گوش رسیده است. در هر صورت برنامه 99 تاکنون موفق به اخذ مجوز از ساترا نشده ولی ممکن است با ایجاد تغییرات در محتوا یا زمان اجرای برنامه، ساترا مجوز مربوطه را به عادل فردوسی‌پور بدهد.

نوشته صدا و سیما مجوز ساخت برنامه 99 را به عادل فردوسی ‌پور نداد! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.