صدور کارت بانکی برای اتباع خارجی امکان‌پذیر شد

بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به شبکه بانکی کشور اجازه صدور کارت بانکی برای اتباع خارجی را صادر کرد.

اداره مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در بانک مرکزی، طی ابلاغیه‌ای به بانک‌های کشور و موسسات اعتباری اجازه داد تا برای اتباع خارجی دارنده دفترچه پناهندگی از سوی نیروی انتظامی، کارت بانکی صادر کند. طبق این ابلاغیه، صدور کارت برای اتباع خارجی محدودیت‌هایی دارد. بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور اعلام کرده که برای اتباع خارجی تنها می‌تواند یک کارت بانکی با تاریخ اعتبار محدود صادر شود. همچنین این کارت بانکی دارای محدودیت خرید روزانه تا 15 میلیون تومان است.

این دستور‌العمل در حالی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده که بیش از یک سال از تصویب و ابلاغ قانون آن می‌گذرد اما در این مدت دستور‌العمل نهایی دولت به بانک‌ها اعلام نشده بود، از این رو بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای دستورالعمل ارائه خدمات الکترونیکی به اتباع خارجی را به صورت موقت به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. در آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پول‌شویی، دولت می‌بایست سازوکار ارائه خدمات الکترونیکی به اتباع خارجی را تعیین کند.

در این ابلاغیه آمده که طبق ماده 73 آیین‌نامه اجرایی ماده 14 قانون مبارزه با پول‌شویی، اتباع خارجی مشمول این قانون، افراد خارجی دارای شماره اختصاصی هستند. نحوه ارائه خدمت به این افراد مطابق خطر (ریسک) آن‌هاست که ضوابط اجرایی آن ظرف سه ماه پس از تصویب این آیین‌نامه توسط وزارت اطلاعات با همکاری دستگاه‌های متولی نظیر وزارت کشور، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هر حوزه تعیین و پس از تصویب، ابلاغ می‌شود.

تاکنون، بر اساس دستورالعمل‌های موجود، صدور کارت الکترونیکی بانکی به اتباع خارجی دارنده دفترچه پناهندگی صادره از سوی نیروی انتظامی، کارت ویژه اتباع خارجی و کارت خروجی مدت‌دار صادره از سوی وزارت کشور ممنوع بود. اما حالا با ابلاغیه جدید، اتباع خارجی با برخی از محدودیت‌ها می‌توانند کارت بانکی تهیه کرده و از آن استفاده کنند.

نوشته صدور کارت بانکی برای اتباع خارجی امکان‌پذیر شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.